والدین باید شیوه‌های علمی تنبیه و تربیت فرزندان را بیاموزند

والدين بايد شيوه‌هاي علمي تنبيه و تربيت فرزندان را بياموزند

محمود ساعتچی در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»افزود: زن‌ و شوهری که قبل از ازدواج مشاوره تخصصی داشته‌اند و به ابعاد شخصیت هم به طور نسبی آشنا شده‌اند، بهتر می‌توانند از عهده پرورش فرزند خود برآیند.
وی گفت: در حال حاضر میزان مشکلات فرزندان در خانواده‌ها بسیار زیاد است و این نشان از عدم آگاهی والدین به شیوه‌های صحیح تربیتی است.
وی ادامه داد: در جامعه کنونی فرزندان به همان میزان که تحت تأثیر خانواده هستند، تحت تأثیر جامعه، دوستان و همسالان نیز هستند به همین دلیل جوامع در کنار نگرانی و تلاش برای اصلاح رفتار فرزندان باید به اصلاح رفتار خود بیندیشند تا این قشر بین جامعه و خانواده دچار تعارض نشوند.
ساعتچی در ادامه افزود: در زمینه آداب و معاشرت جمعی در خانواده و جامعه متأسفانه کاری صورت نگرفته است و آموزش‌ها باید بعد از خانواده در مهدکودک، مدارس و دانشگاه‌ها توسط اساتید، معلمان و دبیران آموزش دیده به فرزندان تدریس و ارائه شود.
این روا‌نشناس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص نقش بسزایی دارد، گفت: مبادا ذهن کودکان خود را از تئوری‌ها و اطلاعات گوناگون پرکنیم اما به تربیت آنها به معنی درست و علمی آن توجه نکنیم؛ متأسفانه برخی معلمان گمان می‌کنند تربیت یعنی تنبیه، اهانت، پرخاشگری و تندی کردن در صورتی که تربیت باید با شیوه‌های درست علمی و استفاده از تجارب و فرهنگ غنی‌مان صورت بگیرد.
وی ادامه داد: والدین باید شیوه‌های رفتاری صحیح را در رفتار متقابل با فرزند و همسر خود بیاموزند تا فرزندان سالمی از نظر روحی و جسمی در کانونی گرم و توأم با آرامش، پرورش دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: باید بدانیم که یکی از مشکل‌ترین، طاقت فرساترین و در عین حال شیرین‌ترین وظیفه در این جهان فرزندپروری است؛ هیچ وظیفه‌ای خطیرتر، تخصصی تر و پیچیده‌تر از این مسئولیت نیست که باید همراه با عشق، علاقه و تحمل صورت گیرد.
وی با بیان اینکه زن‌ و شوهری که قبل از ازدواج مشاوره تخصصی داشته‌اند و به ابعاد شخصیت هم به طور نسبی آشنا شده‌اند بهتر می‌توانند از عهده پرورش فرزند خود برآیند، گفت: باید ببینیم چند درصد از خانم‌ها آمادگی برای ازدواج را داشته‌اند و با فردی که از ابعاد مختلف شخصیتی نوعی سنخیت دارند، ازدواج کرده‌اند و آیا این ازدواج به درستی انجام گرفته یا از سر ناآگاهی و برحسب مصلحت انجام گرفته ‌است.
ساعتچی افزود: روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری توصیه می‌کنند که هر زوج جوان قبل از بچه‌دار شدن دوره‌ای را در مورد آگاهی از ویژگی‌های کودک در سنین مختلف و نحوه رفتار با آن را بگذرانند و در این دوره‌ها با ویژگی‌های شناختی و رفتاری در کودک خود آشنا می‌شوند.
وی با بیان اینکه والدین به خصوص مادران که تماس بیشتر و کارسازتری با کودک دارند باید با مباحث رشد کودک آشنا باشند، افزود: اگر مادران را مورد بررسی علمی قرار دهیم شاید ۱۰ تا ۱۵درصد این افراد نحوه رفتار با فرزندان را بعد از تولد کم و بیش بدانند و این نکته حائز اهمیتی است که باید به آن توجه شود.
این متخصص علوم رفتاری گفت: در این خصوص باید به چند نکته توجه کرد اول اینکه، اکثر مادران فرزند اول خود را بر اثر سعی و خطا بزرگ می‌کنند؛ اشتباه می‌کنند و ‌آثار رفتار را می‌بینند و سعی می‌کنند آن را تصحیح کنند در نتیجه اغلب بچه‌های اول در خانواده‌ها دچار مشکل می‌شوند.
وی ادامه داد: فرزند اول بیشترین فشار روانی و مشکلات روانشناختی را متحمل می‌شود، بکن و نکن‌های زیادی بدون مطالعه و بررسی نثار این فرزند می‌شود؛ دومین نکته آن است که والدین به نحوه رفتار با فرزند خود آگاه نیستند؛ نه تنها در ایران که در برخی کشورهای توسعه یافته والدینی که به آموزش‌های قبل از فرزنددار شدن اعتنا نمی‌کنند، در ادامه راه با مشکل مواجهه می‌شوند.
این روانشناس گفت: پدر و ماد‌رها نباید در تنبیه فرزندان خود از تنبیه فیزیکی استفاده کنند؛ والدین می‌توانند با توجه به پیشرفت علم ارتباطات و تکنولوژی بیشترین و بهترین اطلاعات را دریافت کنند و در تربیت فرزند خود به کار گیرند؛ این عذر موجهی نیست اگر پدر و مادری بگویند که نمی‌دانیم چه باید بکنیم، بحث‌هایی که از طریق رسانه‌های صوتی ـ تصویری، نشریات، مشاوره‌های تخصصی مطرح می‌شود می‌تواند راهکاری برای والدین در این خصوص باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا