آموزش کنترل ادرار به فرزندم ۶ ماه طول کشیده؛ اما هنوز هم توان کنترل را به دست نیاورده است. علت چیست؟

آموزش كنترل ادرار به فرزندم 6 ماه طول كشيده؛ اما هنوز هم توان كنترل را به دست نياورده است. علت چيست؟

زمان آموزش از ۲ هفته تا ۲ ماه طول مى‏کشد و به ندرت ممکن است تا ۶ ماه ادامه یابد. حال که پس از این مدت، هنوز هم توان کنترل را به دست نیاورده، ممکن است به علل ذیل باشد: 

۱. فراهم نبودن زمینه‏ها: اگر زمینه‏هاى آموزش کنترل فراهم نباشد، کنترل امکان‏پذیر نخواهد بود (ر. ک: ص ۱۴۱).
۲. آموزش نادرست: احتمال دارد شیوه‏ى آموزش شما نادرست بوده و به نکات لازم در این زمینه توجه نکرده‏اید. در این صورت، ۴ تا ۶ هفته او را رها ساخته، دوباره با آگاهى کامل از چگونگى آموزش (ر. ک: ج ۱، ص ۱۷ – ۱۵) آموزش را آغاز کنید.
پس از آموزش کنترل ادرار، آموزش این که شلوارش را خود درآورد، احتمال بازگشت کودک به عقب را کاهش مى‏دهد.
۳. ضعف عضلات مثانه: در برخى کودکان، عضلات مثانه (عضلات اسفنکتر) به طور ارثى ضعف دارد و ممکن است این ضعف تا ۳ سالگى هم ادامه یابد. در این صورت، آموزش امکان‏پذیر نخواهد بود؛ پس اگر فرزند شما چنین مشکلى دارد، او را رها ساخته، پس از ۵ ماه دوباره آغاز کنید و اگر مشکل او تا ۴ سالگى حل نشد، افزون بر تمرین «کشش مثانه» (ر. ک: ص ۱۶۰)، به پزشک مراجعه کنید.
نشانه ضعف عضلات: اگر فاصله ادرارها زمانى که او را پوشک مى‏کردید، کم بود و زمانى که آموزش را آغاز کرده بودید، با فشردن پاهاى خود به یکدیگر هنگام فشار ادرار، بیش از چند ثانیه نمى‏توانست جلو ادرار خود را بگیرد، معنایش این است که عضلات مثانه‏اش ضعف دارد.
۴. کوچکى مثانه: ممکن است مثانه‏اش کوچک باشد (ر. ک: ص ۱۵۰ – ۱۴۷).
۵. عفونت مجراى ادرار: یکى از علل عدم کنترل ادرار، عفونت مجراى ادرار است (ر. ک: ص ۱۵۰ – ۱۴۷).
۶. برخورد نوزادانه با کودک: یکى از علل نپذیرفتن آموزش، برخورد نوزادانه با کودک است. استفاده از شیشه و پستانک، خواباندن در گهواره و رفتارهایى از این قبیل، باعث مى‏شود که گمان کند هنوز نوزاد است. اگر این برخوردها را کاهش دهید، تمایل بیشترى به پذیرش آموزش نشان خواهد داد.
۷. سرگرمى: وقتى کودک به شدت سرگرم و غرق در بازى مى‏شود، به علامتى که مثانه پس از پر شدن به مغز مى‏فرستد، توجه نمى‏کند و شلوار خود را خیس مى‏کند. در این موقعیت، پرسیدن از او که دستشویى دارد یا نه، بى‏فایده است و باید به طور عملى (البته با آرامش) و با تشویق، او را به سمت دستشویى ببرید.
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا