آیا مؤسس فرقه قادیانی ادعای پیامبری نموده است ؟

آيا مؤسس فرقه قادياني ادعاي پيامبري نموده است ؟

پاسخ:
دولت انگلیس بخاطر چپاول ثروت ملّتها و بر هم زدن اتّحاد آنها از سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت بکن» استفاده می کرد و برای ایجاد اختلاف در بین مسلمین پیوسته دست بر فرقه تراشی زده و در برخی نواحی بوسیله مزدوران خود فرقه هایی را به وجود آورد و از عقاید مردم سوءِ استفاده می کرد، مخصوصاً از عقیده مهدویت نهایت استفاده را کرده و در ایران فرقه بابیت و بهائیت را راه انداختند و در هند و پاکستان فرقه قادیانه را و در نواحی مختلف فرقه هایی به همین هدف، تراشید.
فرقه قادیانیه منسوب به میرزا غلام احمد قادیانی اهل روستای قادیان از شهر گرداس پور پنجاب است. وی مردی عالم و تحصیل کرده بود و در پنجاه سالگی با استفاده از توجیه و تفسیر برخی از احادیث شیعه ـ که زمان ظهور مهدی ـ علیه السّلام ـ را در قرن چهاردهم هجری پیش بینی کرده است ـ مدعی شد که وی مهدی موعود و مظهر رجعت مسیح است، سپس در روز چهارم مارس ۱۸۸۹ م ادعا نمود که وحی بر او نازل شده[۱] و پیامبر است، چون مردی عالم و زباندار بود، جمعی از مردم قادیان بدو گرویدند و با او بیعت کردند، و پیروان وی را بنام قادیانی یا میرزائی و یا «احمدی» نامیدند.
غلام احمد در اثبات دعوی خویش کتابهائی چند تألیف کرد که اهم آنها قصیده احمدیه (المسیح الموعود و المهدی الموعود) مواهب الرحمن، حمامه البشری الی اهل مکه و صلحاء ام القری، است.[۲] بعلاوه یک مجله ماهیانه بزبان انگلیسی از سال ۱۹۰۲ در قادیان منتشر نمود که ارگان رسمی قادیانیها است و هنوز هم برقرار است.
بنابراین میرزا غلام احمد قادیانی در اوایل بنام مجدد اسلام، دعوت خویش را آ‌غاز کرد و بعداً ادعای نبوت کرد.[۳] برای اثبات ادعای نبوت خود از آیه ۶ سوره صف «وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ» استفاده کرد که خدا به حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ در کتاب مقدس قرآن بشارت آمدن غلام احمد را داده است:
در حالیکه قسمت اول آیه حذف شده است و آیه درباره بشارت حضرت عیسی به آمدن پیامبر بعد از او است و او را به پیروان خود چنین معرفی می کند:
«وَ إِذْ قالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ یا بَنِی إِسْرائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراهِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَیِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِینٌ»[۴]
و یاد آورید هنگامی را که عیسی پسر مریم گفت: ای بنی اسرائیل! من فرستاده خدا به سوی شما هستم در حالی که تصدیق کننده کتابی که قبل از من فرستاده شده یعنی تورات می باشم، و بشارت دهنده به رسولی هستم که بعد از من می آید، و نام او احمد است، هنگامی که او(احمد) با معجزات و دلایل روشن به سراغ آنها آمد گفتند این سحری است آشکار.
بعد از ادعای نبوت، مدعی شد که یا چهار زبان«عربی، فارسی، اردو، و انگلیسی» بر او وحی می شود و اکثر تألیفات خود را بر این چهار زبان نوشته است، و در مقابل قرآن کتاب مقدسی را مدعی شد بنام «الکتاب المبین»[۵]
نمونه ای از آنچه به عنوان وحی در کتاب مقدس خود آورده است چنین است:
«انّ الله خاطبنی و قال یا احمدی انت معی و أنا معک، اذا غضبت غضبت، و کل ما أحببت أحببته، أنا مهین من اراد اهانتک، و انی معین من اراد اعانتک»[۶]
به درستی که خداوند مرا مخاطب ساخت و گفت ای احمد من، تو با من هستی و من با تو، آنگاه که خشم کنی من هم خشمگین می شوم و هر آنچه را که تو دوست داشته باشی من هم آن را دوست دارم، من کسی را که می خواهد به تو اهانت کند، سبک می شمارم و کسی که می خواهد به تو یاری رساند، یاری می رسانم.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که فرقه قادیانیه اعتقاد به نبوت شخص میرزا احمد قادیانی دارند. و او را دارای کتاب مقدس بنام «الکتاب المبین» می دانند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. القادیانیه و الاستعمار الانجلیزی دکتر عبدالله سلوم الساحرائی
۲. القادیانیه با تحقیق سید محمد حسن طالقانی.
[۱] . مشکور، محمد جواد، فرهنگ اسلامی، انتشارات آستان قدس، چاپ دوم، ۱۳۷۲، ص ۳۹.
[۲] . دایره المعارف الاسلامیه، ج۱، ص ۵۰۴ و به نقل از حسینی دشتی، سید مصطفی، معارف و معاریف، قم، انتشارات اسماعلیان، چاپ اول، ۱۳۶۹، ج۱، ص۱۷۳۹.
[۳] . طالقانی، سید محمد حسن. القادیانیه، بیروت، انتشارات الغدیر، چاپ اول، ۱۴۲۰ه‍ ، ص ۲۱.
[۴] . صف/۶.
[۵] . القادیانیه (همان)، ص ۲۲.
[۶] . القادیانیه (همان)، ص ۲۳، به نقل از امواهب الرحمن، ۱۴ و ۴۹ و ۵۰.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا