احادیث پیامبران در رابطه با حجاب – قسمت دوم

احادیث پیامبران در رابطه با حجاب - قسمت دوم

عن الفضیل بن یسار قال: سالتُ ابا عبدالله – علیه السّلام – عن الذّارِعینَ مِنَ المراهِ هما من الزّینهِ الّتی قالَ الله تبارکَ و تعالی و لایبدینَ زینتهن الاّ لبُعُولتهنّ؟ قالَ: نَعَم . | «وسائل الشیعه، ج ۱۴، باب ۱۰۹، ح ۱»
فضیل بن سیار می گوید: از امام صادق – علیه السّلام – سؤال کردم آیا ساعد (بین مچ و آرنج) از زینت هائی است که خداوند می فرماید: زینت هایتان را جز برای شوهران و محارم خویش آشکار نکنید؟ امام فرمود: آری، همچنین زینت های زیر مقنعه (مثل گردن بند) و نیز النگو، از آن زینت ها هستند.

عن بعضِ اصحابِنا، عن ابی عبدالله – علیه السّلام – قالَ: قلتُ لَهُ: ما یحّل للرّجالِ ان یَری من المراهِ اذا لَمْ یَکُنْ محرما؟ قالَ: الوَجْهُ و الکفّان و القَدَمان . | «وسائل الشیعه، ج ۱۴، باب ۱۰۹، ح ۲»
یکی از شیعیان از امام صادق – علیه السّلام – سؤال می کند: چه قسمتی از بدن زن نامحرم را اگر مردی ببیند مرتکب حرام نشده است؟ حضرت فرمود: صورت و دست ها و دو قدم.

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : مَنْ اطاعَ امْرأَتَهُ اکیَّهُ اللهُ عَلی وجهِهِ فی النّارِ فقال الامام علی – علیه السّلام – : و ما تلک الطاعه؟ قال: یاذن لها فی … و لبس الثیاب الرقاق. | «بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۵۳»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: هر کس از زنش اطاعت کند خداوند او را با صورت در آتش خواهد افکند. امام علی – علیه السّلام – عرض کردند: منظور از اطاعت زن چیست؟ حضرت فرمود: اینکه به او اجازه رفتن به حمامهای عمومی، عروسی هایی که در آن گناه می شود و مجالس آوازه خوانی بدهد و نیز اجازه دهد تا در میان نامحرمان لباس نازک بپوشد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : یَظْهَرُ فی آخَرِ الزّمانِ و اقْتِرابِ السّاعَهِ – وَ هُوَ شرّ الازمِنَهِ – نِسْوَهٌ کاشِفاتٌ، عاریاتٌ مُتَبَرِّجاتُ . | «من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۹۰»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: در آخر الزمان و نزدیکی های قیامت – که بدترین زمانها خواهد بود – زنان حجابهای خود را برخواهند داشت و بدنهایشان را به نامحرمان نشان خواهند داد و سرهای خود را زینت نموده در معرض دید نامحرمان قرار می دهند، اینها از دین خارج شده و در انواع فتنه ها داخل خواهند شد، به شهوات تمایل دارند و به سمت لذت های زود گذر شتاب می کنند، حرام های الهی را حلال خواهند شمرد و آنها جایگاه ابدیشان جهنم است.

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : لا ینبَغی للمَراهِ ان تَجْمَرَ ثَوْبَها اذا خَرَجتْ مِنْ بَیْتِها. | «من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۴۰»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: برای زن هنگامی که از خانه اش خارج می شود، شایسته نیست لباس های خود را زینت دهد.

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : تُؤتی بالمَراهِ الحُسناءِ – یومَ القیامَهِ – التی قَد اِفْتَتنَتْ فی حُسنِها، فتقولُ: یا ربّ، حَسَّنتَ. | «بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۲۴۱»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: (روز قیامت) زن زیبا را که به خاطر زیبایی اش در فتنه افتاده است، و فریب زیبائی اش را خورده (و به بی حجابی و بی عفتی و گناه آلوده شده)، برای حساب می آورند. پس به خدا می گوید، خدایا، تو خود مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم – سلام الله علیها – را حاضر می کنند و ندا داده می شود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت زیبائی آفریدیم، امّا او گناه نکرد … 

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : النَّظْرَهُ سّهمٌ مِنْ سِهامِ ابلیسَ. | «من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۸»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان بر قلب انسان است.

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : کانَ رسول الله یَزْجُرُ الرّجُلَ ان یتشبَّهَ بالنّساءَ و یَنهیَ المراهَ ان تتشبَّهَ بالرّجال فی لباسِها. | «وسائل الشیعه، ج ۲، باب ۱۳»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – مردان را از تشبه به زنان در لباس و زنان را نیز در تشبه به مردان در لباس منع می کردند.

قال الامام علی – علیه السّلام – : ثَمَرهُ العِفَّهِ الصّیانَهُ. | «تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۲۳»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: ثمره عفت و پاکدامنی، محفوظ ماندن از گناه می باشد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : العِفَّهُ تُضَعِّفُ الشَّهوَهَ. | «تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۲۱»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: عفت و پاکدامنی شهوت را تضعیف می کند.

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : اذا رأیْتُمُ اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَهِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوهُ. | «کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۳۹۲»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید