احکام تقلید

احکام تقلید

س ۱ ـ آیا داشتن یک مرجع تقلید برای انسان واجب است و مراجع تقلید هم احتیاج به مرجع دارند یا خیر؟

ج ـ انسان مکلف، در احکام غیرضروری دین یا باید مجتهد باشد، یا از مجتهد تقلید کند و یا از راه احتیاط طوری به‏ وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است. بنابراین، کسی که مجتهد نیست و نمی‏تواند به احتیاط عمل کند، واجب است از مجتهد تقلید نماید. همچنین مجتهد باید طبق اجتهاد خودش عمل کند و تقلید کردن بر او حرام است.

س ۲ ـ لطفاً یک مرجع تقلید به من معرفی نمایید. چون بنده به سن تکلیف رسیده ‏ام ولی هنوز مرجع تقلید ندارم.

 ج ـ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هفت نفر از مجتهدین و مدرسین عالی مقام ذیل را به عنوان مرجع تقلید عموم شیعیان معرفی کرده‏اند که عبارت‏ اند از حضرات آیات عظام:
1 . محمدتقی بهجت؛ ۲ . میرزا جواد تبریزی؛ ۳ . سید علی خامنه‏ ای؛ ۴. سید موسی شبیری زنجانی؛ ۵ . محمد فاضل لنکرانی؛ ۶ . ناصر مکارم شیرازی؛ ۷ . حسین وحید خراسانی.
  تقلید از هر کدام از حضرات، مجزی و مقبول است ان شاء اللّه‏.

 س۳ـ باتوجه به اینکه رساله حضرت آیت‏ اللّه‏ خامنه‏ ای (مدظله ‏العالی) در دسترس نیست و ما ایشان را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب کرده ‏ایم در مسائل شرعی خود چه باید بکنیم؟ اختلاف فتاوای بین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را از چه طریقی می‏توان تشخیص داد؟ آیا جزوه یا کتابی در این مورد وجود دارد که از طریق آن بتوان تفاوت‏ها را شناخت؟

 ج ـ دو جلد کتاب پرسش و پاسخ از مقام معظم رهبری (حفظه اللّه‏) به نام «اجوبه الاستفتائات» به چاپ رسیده است، آنها را تهیه و استفاده نمایید. چنانچه سؤالی داشتید که در این دو کتاب نبود باتماس تلفنی (۷۷۴۳۲۳۲ یا ۷۷۴۶۶۶۶ ـ ۰۲۵۱) و یا کتبی به نشانی «قم، خیابان صفاییه، دفتر مقام معظم رهبری، بخش استفتائات» و یا با تلفن به دفتر امام جمعه محترم شهرتان و یا سایر روحانیون، جواب خود را دریافت کنید.
 
 کتابی به نام «راهنمای فتاوای امام(ره) و رهبری» هم منتشر شده که اختلاف فتواهای امام(ره) و مقام معظم رهبری را مشخص کرده است. برای حل مشکلات خود می‏توانید از آن نیز استفاده کنید.

 س ۴ ـ اگر شخصی قبلاً اعمال خود را بدون داشتن مرجع تقلید انجام می‏داده ولی اکنون مرجع تقلید دارد،حکم اعمال گذشته اوچیست؟

 ج ـ در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است، یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً باید از او تقلید کند، مطابق باشد.    (رساله امام خمینی ره، مسئله ۱۴ ) 

س ۵ ـ نوجوانی که در اثر عدم آموزش دینی در خانواده، حدود سه سال تکالیف دینی خود را انجام نداده، حال چگونه باید به تکالیف قبلی خود عمل کند؟

 ج ـ باید قضای عبادات ترک شده‏ تان را به هر مقداری که باشد، به جا آورید و ترتیب در قضای نمازهای یومیه لازم نیست.    (توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۷۰۶.)  

س ۶ ـ چرا شناخت زمان و مکان در صدور فتوا ملاک است؟

 ج ـ زمان و مکان در موضوع احکام و یا به تعبیر دقیق‏تر در مصادیق موضوع حکم، تأثیرگذار است و به اصطلاح «موضوع ساز» است که به تبع آن، حکم یا احکام جدیدی را می‏ طلبد. پس در واقع تغییر شرایط زمانی و مکانی،موجب تبدّل موضوع می‏گردد و به تبع آن، احکام دگرگون می‏شود.
به دلیل نقش تعیین کننده زمان و مکان در صدور فتوا است که امام راحل(ره) بارها در پیام‏هایشان این مسئله را مطرح کرده و از مجتهدان خواسته ‏اند که به این مهم در صدور فتوا توجه کافی مبذول دارند. ایشان در فرازی از پیامشان خطاب به شورای نگهبان می‏فرماید:
تذکّری پدرانه به اعضای عزیز شورای نگهبان می‏دهم که خودشان قبل از تصمیم ‏گیری‏ ها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند؛ چرا که یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای پرآشوب کنونی، نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‏ گیری‏ ها است.    (صحیفه نور، ج ۲۱،  ص ۶۱.)   

به عنوان نمونه، پیاده رفتن به سفر حج، در گذشته امری عادی و موجب افتخار بود، امّا امروزه و در شرایط زمان و مکان کنونی با دشواری‏هایی مواجه است که موجب حرج می‏شود و لذا جایز نیست. یعنی موضوعی که در گذشته یک حکم داشت، اکنون حکم دیگری پیدا کرده است. یا سجده بر چیزهای خوردنی جایز نیست، امّا اگر در زمان و مکانی دیگر آن چیز مأکول غیر مأکول قلمداد شود، به فتوای بسیاری از فقها می‏توان بر آن سجده کرد و موارد فراوان دیگر.    (مجموعه مقالات کنگره بررسی مبانی‏فقهی حضرت امام‏خمینی، ج ۲، ص ۴۴۹.)

ترک تکالیف

س ۷ ـ اگر کسی ۱۹ یا ۲۰ سال داشته باشد و تا به حال هیچ یک از وظایف تکلیفی از قبیل نماز، روزه و احترام به والدین و غیره را انجام نداده باشد و یک روز تصمیم به انجام این کارها بگیرد چه کار باید انجام دهد تا در پیشگاه حق تعالی رو سفید و سربلند باشد؟ و آیا توبه این بنده رو سیاه مورد قبول قرار می‏گیرد؟ج ـ خدای متعال توبه انسان را در هر حال می‏پذیرد. خداوند در قرآن می‏فرماید: کافران از رحمت الهی مأیوس می‏شوند پس مؤمن هیچ گاه از لطف و رحمت خدا ناامید نمی‏گردد.  (یوسف ۱۲، آیه ۸۷.)  
اما راجع به جبران آن چه تا کنون از واجبات انجام نداده است: نماز و روزه‏اش را باید قضا نماید و نسبت به احترام والدین و از این قبیل کارها، استغفار کند و سعی کند رضایت آنها را جلب کند و اگر از دنیا رفته‏اند، برای آنها استغفار کند و احسان نماید. درصورتی که در ماه مبارک رمضان روزه ‏های خود را عمداً افطار کرده باشد باید کفاره هم بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید