ادعای برگزیدگی قوم یهود

ادعاي برگزيدگي قوم يهود

روح نژادپرستی و خودبرتربینی قومی، در میان تمام ملل وجود دارد. اما هیچ قوم وملتی همانند یهود گرفتار افراط در نژادپرستی نشده اند.
یهودیان با تعابیر گوناگون تلاش می کنند که به دیگران بقبولانند که بین اینها و خدا رابطه ای خاص و خویشاوندی وجود دارد که هیچ کس به جز یهود به این سعادت نایل نیامده است.
. «ذات قدوس پنج چیز را به خود تخصیص داده و آنها را ثروت خویش خوانده است و آنها عبارتند از تورات، آسمان و زمین، ابراهیم، ملت اسرائیل و معبد بیت همیقداش». (تلمود ص ۱۵۰)
. «بین خدا و یهود رابطه ای صمیمی و ناگسستنی وجود دارد». (همان ص۷۹)
. «خداوند کمک کننده و تکیه گاه تمام اهل عالم است و برای ما از همه بیشتر، همه ملت های جهان حمد و ثنای ذات قدوس را می گویند ولی حمدوثنای ما به درگاه او مقبول تر و خوش تر است». (همان ص۸۰)
. «فرزندان اسرائیل دوستان خدا خوانده شده اند». (همان ص۸۴)
. «بنی اسرائیل محبوب خداوند است». (همان ص۱۷۰)
. «ارواح یهودازارواح دیگران‌افضل‌تراست، زیراارواح یهودجزءخداوند است، همچنان که فرزندجزء پدرش می‌باشد، روح‌های یهودی نزد خدا عزیزتر است، زیرا ارواح دیگران شیطانی و مانند ارواح حیوانات است». (دنیا بازیچه یهود ص۱۰۰)
. «اسرائیل نزد خداوند بیش از ملائکه محبوب و معتبر است اگر غیر یهودی یک یهودی را بزند چنان است که به عزت الهی جسارت کرده است، جزای چنین شخصی حتماً مرگ است». (همان ص۱۰۲)
. «چون یهودیان با عزت الهیه مساوی هستند بنابراین تمام دنیا و هرچه در اوست ملک آنها می‌باشدوحق‌دارندکه‌برآنها تسلط‌کامل یابند». (همان ص۱۰۳)
. «حتی اگر ملت اسرائیل شایستگی هم نداشته باشند با این وجود هنوز فرزندان خدا خوانده شده اند». (تلمود ص۸۴)
. «یهودیان معتقدند که به وسیله تورات شفاهی بر همه ملل دنیا امتیاز پیدا کرده‌اند، آنها می‌گویند:… خداوند تورات شفاهی را بدیشان عطا فرمود تا بدان وسیله از سایر ملل جهان متمایز گردند و او (خدا) بدین جهت این تورات را به صورت کتبی نداد تا آن که ملل دیگر همان طور که با تورات کتبی رفتار کردند، با آن چنین نکنند و نگویند ما هم جزء ملت اسرائیل هستیم، از قرار معلوم در این جا مقصود از ملل دیگر مسیحیان است. از آن جا که کلیسای مسیحی کتب مقدسه یهودیان را پذیرفت و این کتاب ها از انحصار ملت یهود خارج شد، از این رو تورات شفاهی که توسط کلیسای مسیحی پذیرفته نشد، هویت و وجه تمایز یهودیان را که در محیط مسیحی زندگی می کردند حفظ کرد». (همان ص ۱۶۵)
. «در آئین یهود ازدواج نسل یهود وبنی اسرائیل با نژادهای دیگر ممنوع است، از آن جهت که از نژاد دیگر است، حتی‌اگردین یهود را پذیرفته باشد… زیرا‌که‌از دختران ایشان برای‌خود و پسران خویش زنان گرفته و ذریت مقدس را با امت‌های‌کشورها‌مخلوط‌کرده‌اند…». (کتاب‌عزرا‌باب۹ ش۱۰)
با توجه به این که آنها خود را روح خدا و خویشاوند با خدا می دانند و برای دیگران جایگاه انسانی قائل نیستند، بنابراین ازدواج یهود با غیریهود را از بزرگ ترین گناهان و نابخشودنی می دانند.
. «نطفه ای که از غیریهود منعقد می شود، مانند نطفه اسب است و اجانب مثل سگ هستند». (دنیا بازیچه یهود ص۱۰۲)
غیریهود را حیوانات انسان نما می دانند. همه گناهان را بخشودنی می دانند به جز ازدواج با غیر یهود:
. «حضرت ابراهیم گناه کاران یهود را از جهنم بیرون می آورد، جز یهودیانی که با زنان غیریهودی ازدواج کرده باشند». (تلمود ص۳۸۵) و نیز:
. «… دختران خود را به اهل زمین ندهیم و دختران ایشان را برای پسران خود نگیریم… ». (کتاب نحمیاء بنی‌باب۱۰)
در سفر تثنیه باب۳۳ ش۲۹ آمده‌است‌که: خوشا‌به‌حال تو‌ای‌اسرائیل!کیست مانند تو، ای قومی‌که از‌خداوندنجات یافته‌اید!که‌ اوپسر نصرت تو و شمشیرجاه توست؛و دشمنانت مطیع تو خواهند شد و تو بلندی‌های ایشان را پایمال خواهی نمود.
هم چنین:
. «ای اسرائیل که من به وسیله تو مفتخر می شوم». (کتاب اشعیانبی باب۴۹ش۳)
. «کیست مانند تو اسرائیل ملت یکتا در زمین». (اول تواریخ باب۱۷ش۲۱)
. در سفر خروج باب ۴ ش۲۲ می گوید: خداوند به فرعون گفت اسرائیل پسرونخست زاده من است به تو می گویم بگذار پسرم خارج شود….
. «اگر یهود نبود برکت از روی زمین برداشته می شد و آفتاب ظاهر نشده و باران نمی بارید». ۰دنیا بازیچه یهود ص۱۰۲)
یهویان می گویند: بهشت مخصوص یهود است و هیچ کس به جز آنها داخل بهشت نمی شود ولی جهنم جایگاه مسیحیان و مسلمانان است.
. «گناه کاران یهود حداکثر دوازده ماه در جهنم می مانند، سپس آزاد می شوند». (تلمود ص ۳۸۱)
ملت برگزیده خدا، ما هستیم و لذا خداوند برای ما حیوانات انسانی خلق کرده است. خداوند تورات را به هر قومی ارائه داد آنها نپذیرفتند و شایستگی پذیرش آن را نداشتند. ولی قوم یهود با عشق و علاقه و با شایستگی که داشت تورات را پذیرفت.
از آن جا که ملت اسرائیل امانت دار وحی والهام الهی بود، بالطبع افرادی از این قوم به عنوان پیامبران الهی برگزیده شدند. حتی اگر ملت اسرائیل شایستگی هم نداشته باشد، معذلک هنوز فرزندان خدا خوانده می شوند.
البته نمونه هایی از نکوهش آنها و انکار خدا در کتاب مقدس آمده است که عبارتند از:
. «و خداوند به موسی گفت اینک تو با پدران خود می خرامی و این قوم برخواسته در پی خدایان بیگانه رفت زمینی که ایشان به آن جا در میان آنها می رود زنا خواهد کرد و مرا ترک کرده عهدی را که با ایشان بستم خواهند شکست… ». (سفرتثنیه باب۳۱ ش۱۶)
و قوم شکایت کنان در گوش خدا بد گفتند و خداوند این را شنیده غضبش افروخته شد و آتش خداوند در میان ایشان مشتعل شده در اطراف اردو بسوخت…
. «عصیان و سرکشی یهود در مقابل خدا» (سفرتثنیه باب۳۱وش۲۸)
. «یهود، قوم شکم پرست» (سفرخروج باب ۱۶و۱۴)
. «یهود، قوم بهانه جو» (سفر خروج باب۱۶و۱۴)
. «یهود، قوم بت پرست» (سفرخروج باب۳۲و… )
. «یهودبه‌خداوند، فرزندمثبت‌می‌دهند» (سفرپیدایش باب۶وسفرخروج‌باب۴ ش۲۳)
. «اذیت یهود به حضرت موسی (ع) » (سفراعداد باب۱۶ش۲)
. «یهود، قومی کوته فکر ونادان» (سفرتثنیه باب۳۲ش۶)
. «تصمیم به سنگسارکردن حضرت موسی (ع) و هارون (ع) » (سفراعداد باب۱۴ش۱۰)
. «اعتراض بنی اسرائیل به موسی و هارون» (سفرخروج باب۵ش۲۱ وباب۱۴و۱۶و۱۷)
. «خشم حضرت موسی (ع) از دست یهود» (سفرخروج باب ۳۴ ش۹)
از کتاب مقدس عبری و نیز سیره علمای یهود، دیدگاه جهان شمولی یهودیت مستفادمی شود. اسرائیلی ها خود را فرزندان اسرائیل یعنی از یک نیا و جدّ مشترک می دانند.
. «زیرا یهود خدایت او را از همه ابساطت برگزیده است تا او و پسرانش همیشه بایستند و به نام خداوند خدمت نمایند». (تثنیه، ۸: ۵)
. «و شما را برگزیده از این سبب که از سایر قوم ها کثیرتر بودید زیرا شما از همه قوم ها قلیل تر بودید، لکن از این جهت که خداوند شما را دوست می داشت». (تثنیه، ۷: ۸-۸)
. «زیرا او را می شناسم که فرزندان و اهل خانه خود را بعد از خود امر خواهند فرمود تا طریق خداوند را حفظ نمایند». (پیدایش، ۱۸: ۱۹)
. «اکتون اگر آواز مرا فی‌الحقیقه بشنوید و عهدمرا نگه دارید همانا جهان از آن من‌است‌وشمابرای‌مملکت کهنه و امت مقدس خواهید بود». (خروج۵: ۱۹-۶)
گروهی خاستگاه اندیشه قوم برگزیده را عهد می دانند. همان عهد و میثاقی که خدا با ابراهیم و این قوم بست. از دیگر خاستگاه ها می توان به اسارت بابلی، یکتاپرستی، رابطه خدا با اسرائیل و هلنیسم اشاره کرد. برداشت های مختلفی نیز از برگزیدگی وجود دارد:
۱. برگزیدگی به مثابه تفوق وبرتری قوم یهود
۲. برگزیدگی به مثابه یک تکلیف و مسئولیت دینی
۳. برگزیدگی به مثابه سرّی از اسرار الهی و یک امر زبانی و ملکوتی
۴. برگزیدگی به مثابه حکم ازلی
۵. برگزیدگی به مثابه موهبت الهی
نویسنده : سید جواد میر خلیلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا