ارتقاء و تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی۲۷

ارتقاء و تحكيم ارزشهاي معنوي و اخلاقي27

 تدبیر ش۴۸    ارتباط عید قربان با عید غدیر
از روز عید قربان تا روز عید غدیر، در واقع یک مقطعی است متصل و مرتبط با مسئله امامت. خدای متعال در قرآن یاد می‌فرماید: « وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ».( بقره: ۱۲۴)؛ «و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم … » ابراهیم از طرف پروردگار منصوب شد به امامت. چرا؟ چون از عهده امتحان‌های دشوار برآمد. مبدأ این را می‌شود روز عید قربان به حساب آورد، تا روز عید غدیر که روز امامت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب است. این هم به دنباله امتحانات سخت بود. امیرالمؤمنین طول حیات مبارکش را با امتحان – امتحان‌هایی که از آن سرافراز بیرون آمده است – گذرانده؛ از سیزده سالگی یا یازده سالگی و قبول نبوت تا لیلهالمبیت. یک جوان فداکار و فانی در پیغمبر که آماده است جان خود را فدای پیغمبر بکند – عملاً این را در ماجرای هجرت پیغمبر به اثبات می‌رساند – و بعد هم آن امتحان‌های بزرگ در بدر و احد و حنین و خیبر و بقیه جاها. این منصب والا، دنباله این امتحان‌هاست؛ لذا دل‌ها متوجه شده است به اینکه بین عید قربان و عید غدیر یک ارتباط است. بعضی هم این را «دهه امامت» نامیده‌اند و نام مناسبی است.۲ ۲ . ۰۴/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار جمع کثیری از بسیجیان کشورمباهله، شاخص روشنگر برای بیان حقیقت
 روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. نکته مهم در باب مباهله این است: « وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ» در آن هست؛ « وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ» (آل عمران ۶۱) در آن هست؛ عزیزترین انسان‌ها را پیغمبر اکرم انتخاب می‌کند و به صحنه می‌آورد برای محاجّه‌ای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را – که برادر و جانشین خود هست – بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنایی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ می‌آورد به میدان با این داعیه که می‌گوید بیاییم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی.۶ ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیونطرفداران حقیقت، باید شاخص‌ها را بیشتر و روشن‌تر در مقابل چشم مردم قرار بدهند
ماه محرّم … بهترین فرصت برای تبلیغ کردن است. از این فرصت باید استفاده کرد برای همان مطلبی که عرض شد؛ شاخص ایجاد بشود؛ مایز، شاخص سازی، معالم‌الطریق. اگر چنانچه سر دو راهی، تابلویی نباشد که نشان بدهد راهِ فلان جا از کجاست، طرف راست است یا طرف چپ است، این سیر کننده و رونده، به خطا خواهد افتاد. اگر چند راهی باشد، گمراه خواهد شد. شاخص باید معین کرد؛ انگشت اشاره را بایستی واضح مقابل چشم همه قرار داد تا بتوانند گمراه نشوند. در دنیایی که اساس کار دشمنان حقیقت بر فتنه‌سازی است، اساس کار طرفداران حقیقت بایست بر این باشد که بصیرت را، راهنمایی را، هرچه می‌توانند، برجسته‌تر کنند و این شاخص‌ها را، این مایزها را، این معالم‌الطریق را بیشتر، واضح‌تر، روشن‌تر در مقابل چشم مردم قرار بدهند، که مردم بفهمند، تشخیص بدهند و گمراه نشوند.۶   ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیونضرورت کشف ظرفیت‌های ناپیدای حج
هر بخش از اعمال و مناسک حج علاوه بر تأثیر شگرف در تربیت روحی انسان، از قابلیت زیادی برای تبلیغ و روشنگری برخوردار است…. کشف ظرفیت‌های ناپیدای حج، نیاز به یک اتاق فکر متشکل از مجموعه‌ای از متفکران دارد که وظیفه و کار خود را کشف این ظرفیت‌ها قرار دهند ضمن آنکه می‌توان کیفیت و اثرگذاری بـرنامـه‌هـا و همـایش‌هـای بـرگـزار شـده را ارتقاء بخشید.۸  ۸ .۸۸/۰۹/۳۰     (گزارش خبری) ) بیانات در دیدار دست اندرکاران مراسم حج پاسخگویی به شبهات ضروری است
طرح برخی شبهات می‌تواند باب جدیدی برای تبیین و تبلیغ باز کند؛ ضمن آنکه پاسخگویی به شبهات ضروری است…. توسل پشتوانه اقدامات شماست و باید این عروهالوثقی را حفظ کرد و امروز حج با تلاش‌های صورت گرفته، به پایگاه روشنگری تبدیل شده است که باید این اقدامات با قوّت ادامه یابد.۸ ۸ .۸۸/۰۹/۳۰     (گزارش خبری) ) بیانات در دیدار دست اندرکاران مراسم حج
    تدبیر ش۵۱   باید ایمان را تأمین کرد؛ نه فقط در دل، بلکه در برنامه‌ریزی‌ها و همه اقدام‌ها
اساس حکومت اسلامی و شاخص عمده این حکومت عبارت است از استقرار ایمان؛ ایمان به خدا، ایمان به تعالیم انبیاء و سلوک در صراط مستقیمی که انبیای الهی در مقابل پای مردم قرار دادند. اساس، ایمان است. فرستادن پیامبران الهی برای هدایت انسان‌ها و ایجاد جوامع دینی و الهی در طول تاریخ تا امروز، در درجه اول برای این مقصود است. … اگر امروز نظام جمهوری اسلامی در مقابل نظام‌های گوناگون عالم سخنی برای گفتن دارد، مطلبی برای تحدّی در قبال نظام‌های مادی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، به خاطر همین است که شاخص عمده، ایمان است. امروز بشر به خاطر بی‌ایمانی، دچار منجلاب‌های گوناگون زندگی است. … ایمان به خدا و راه خدا و راه انبیاء – که دنبال آن، عمل به این تعالیم است – فقط برای تعالی معنوی نیست؛ اگرچه عمده‌ترین ثمره آن، تعالی معنوی و تکامل انسانی و اخلاقی است؛ چون دنیا مزرعه آخرت است. از حرکت در زندگی دنیاست که انسان می‌تواند مدارج و معارج را طی کند و پیش برود. لذا زندگی مادی هم در گروِ ایمان به خداست. پس ایمان به خدای متعال نه فقط سعادت معنوی را تأمین می‌کند، بلکه سعادت مادی را هم تأمین می‌کند. ایمان به خدای متعال موجب می‌شود که بشر در زندگی مادی خود بتواند همه آن چیزهایی را که انسان به آن نیازمند است، به دست بیاورد. «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَاهَ وَالإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیهِم مِّن رَّبِّهِمْ لأکَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم»؛(مائده: ۶۶) اگر اقامه دین بشود، اگر تعالیم اسلامی در جامعه عمل بشود، انسان‌ها از لحاظ رفاه به آن حدی می‌رسند که هیچ نیازی برای آنها باقی نماند که تأمین نشده باشد. از لحاظ آسایش معنوی و روانی انسان، احساس امنیت و آرامش، باز نقش ایمان برجسته است. به گفته قرآن: «قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ. یهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ»؛(مائده:۱۵و۱۶) راه‌های سلامت را، راه‌های آرامش را، راه‌های امنیت روانی را قرآن به انسان تعلیم می‌دهد؛ این، راهی است که بشر را به آرامش روانی می‌رساند؛ یعنی همان چیزی که امروز دنیا در فقدان آن، در حال التهاب است. … در جمهوری اسلامی، من و شما، همه آحادمان، همه جوان‌هایمان، همه نسل‌های رو به جلو که می‌خواهند فردای سعادتمندی را برای کشورشان و برای خودشان و برای فرزندانشان تأمین کنند، باید به این توجه داشته باشند. اساس کار در نظام اسلامی ایمان است، که باید این ایمان را تأمین کرد؛ نه فقط در دل، بلکه در عمل، در برنامه‌ریزی‌ها و در همه اقدام‌ها.۱ ۱.  ۰۶/۱۲/۸۸   بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید