تدبیر ش ۵۷ دعا کنید و از خدای متعال توفیق بخواهید
امسال، ماه مبارک رمضان هم هست و انشاءاللَّه برکات این ماه مبارک هم شامل حال دولت و مسئولین و کشور خواهد بود. من بخصوص این شبهای عزیز قدر دعا میکنم. واقعاً دیشب هم که شب نوزدهم بود، بالخصوص برای شما مسئولین و رئیس جمهور و وزرا و دیگر دستاندرکاران دعا کردیم. اگرچه دعای ما لیاقتی ندارد، اما بالاخره باید از خدای متعال خواست و خواستیم. شماها هم دعا کنید و از خدای متعال توفیق بخواهید.۲۲. ۸۹/۰۶/۰۸ بیانات دردیدار رئیس جمهور و هیأت دولتدعا برای جلب رضایت و خشنودی پروردگار
روزهای آخر ماه رمضان است و حال و هوای دل و جان مردم ما – از جمله شما – حال و هوای عبادت و خشوع و صفاست؛ انشاءاللَّه. در دعاهای این ایام و این شبها خواندید که: «اللّهمّ و هذه ایام شهر رمضان قد انقضت و لیالیه قد تصرّمت». ( مفاتیح الجنان، از دعاهای دهه آخر ماه رمضان) عرض میکنیم: پروردگارا! شبهای ماه رمضان سپری شد. روزهای ماه رمضان درنوردیده شد و ما نمیدانیم که در این روزها و شبهایی که گذشت، چه مقدار توانستیم ظرف وجود خودمان را از رحمت تو، از عنایت تو لبریز کنیم و چه مقدار بهره ببریم. و عرض میکنیم: «ان لم تکن رضیت منّا فالان فارض منّا »؛ پـروردگارا! اگـر تـا ایـن لحظه مـا نتوانستهایم رضایت و خشنودی تو را کسب کنیم، درخواست و تمنا میکنیم که در همین لحظه رضایت خودت را شامل حال ما بفرما.۴ ۴. ۱۴/۰۶/۸۹ بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها
تلاش کنید ظرف واسع وجودی خودتان را از آبشار لطف و صفای الهی سرشار کنید
این ایام و لیالی را قدر بدانیم. شما بیست و چند روز را روزه گرفتید، بحمداللَّه موفق بودید، یقیناً از انوار ملکوتی این شبها و روزها بهرهمند شدید؛ این چند روز و چند شب باقیمانده را هم تلاش کنید که هرچه بیشتر ظرف واسع وجودی خودتان را سرشار و لبریز کنید از آبشار لطف و صفای الهی که به سمت ما سرازیر است.۴۴. ۱۴/۰۶/۸۹ بیانات در دیدار اساتید دانشگاههامفهوم اسلامی جهاد
جهاد یک معنای خاصی دارد. معنای جهاد فقط تلاش نیست. در مفهوم اسلامی، جهاد عبارت است از آن تلاشی که در مقابل یک دشمن است، در مقابل یک خصم است. هر تلاشی جهاد نیست. مجاهدت با نفس، مجاهدت در مقابل شیطان، جهاد در میدان نظامی، مواجهه با یک دشمن است؛ مواجهه با یک معارض است.۴۴. ۱۴/۰۶/۸۹ بیانات در دیدار اساتید دانشگاههانعمت درک ماه ضیافت الهی را باید قدر دانست
خدای متعال را سپاسگزاریم که فرصت عطا کرد، عمر عنایت کرد، یک ماه رمضان دیگر و یک عید فطر دیگر را شاهد هستیم. نعمت بزرگی است نعمت درک ماه ضیافت الهی. و ملت ما در واقع از این ماه استفاده شایانی بردند؛ قدر دانستند این ماه شریف و عزیز را. این مجالس، این محافل، این تلاوتها، این ذکرها، این دعاها، این برنامههایی که دلهای بیشتر جوان و روحهای پاک و صاف آنان در آن شرکت داشتند، دریچههای رحمت الهی را بـه روی مـلت بـاز مـیکـند انشـاءاللَّه قـدر باید دانست. روح معنویت و دلدادگی به ارتباط با ذات مقدس احدیت در مردم ما نهادینه است، عمیق است، ریشهدار است. بعضی ممکن است دچار اشتباهاتی بشوند، در زندگی فردی خودشان خطاهایی بکنند، اما ماه رمضان این فرصت را به آنها میدهد که به سوی خدای متعال برگردند، توجه کنند، متذکر شوند و انابه کنند. در همه انسانها این روح ارتباط با معنویت هست؛ با زبان شاعرانه این را بیان میکنند:
خاک دل آن روز که میبیختند شبنمی از عشق در او ریختند
این عشق، عشق مادی نیست، عشق هوسآلود نیست؛ این، عشق به خداست؛ این، عشق به ذات احدیت است؛ این، عشق به اصل وجود است که در همه انسانها هست، نهادینه است؛ « فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا».(روم ۳۰) عـوامـل مـادی، انگیزههای مادی، جاذبههای مادی، مانند خار و خاشاکی، زبالهای بر روی این گوهر اندوده میشود، وقتی ماه رمضان میآید، گویا نسیمی است که این زواید را برطرف میکند، آن گوهر، خود را نشان میدهد و توجه به خدای متعال جان میگیرد. لذا در این ماه رمضان مثل اغلب ماه رمضانهای گذشته شاهد بودیم همه مردم، انواع و اقسام سلایـق، نـوع رفتارهـای گونـاگون، نـوع لباسهای گوناگون، در این مجالس بخصوص در شبهای مبارک قدر شرکت کردند، بهره بردند، استفاده کردند، اشک ریختند:
دل چو به آن قطره غماندود شد
بـود کبـابـی کـه نمـکسـود شــد
دیده عاشق که دهد اشک ناب
هست همان خون که چکد از کباب
این اشکهایی که از چشمها جاری میشود، در حقیقت از دل بیدار و پاک است که بیرون میآید و میجوشد. مردم عزیز ما این را باید قدر بدانند.۶۶. ۸۹/۰۶/۱۹ خطبههای نماز عید سعید فطرنماز جماعت اول وقت در مسجد را در طول دوران سال نگه دارید
ذخیرهای به دست آوردید، محصولی اندوختید در این ماه مبارک[رمضان]، آن را حفظ کنید؛ با قرآن انس پیدا کردید. این را حفظ کنید؛ این انس را حفظ کنید. این نماز جماعت اول وقت را، نماز در مسجد را، نمازِ با حال و حضور را برای خودتان در طول دوران سال نگه دارید و تا آنجایی که ممکن است، نگذارید این عوامل مادی، این خار و خاشاک، این خاکسترهای مادی روی این گوهر بنشیند. ملتی که این خصوصیات را در خود حفظ کند و این عروج معنوی و تکامل معنوی را در خود نگه دارد، این ملت در همه میدانها – در میدان مادی، در میدان معنوی، در عزت، در اقتدار، در ایجاد همه سرمایههای ملی – موفق خواهد شد. و انشاءاللَّه این برای ملت ما پیش خواهد آمد.۶۶. ۸۹/۰۶/۱۹ خطبههای نماز عید سعید فطر وظیفه نخبگان حوزه و دانشگاه برای مقابله با هنجارشکنیهای دینی، اخلاقی و جنسی
مسئله دین و بینات اسلامی و انقلاب اسلامی … از توحید و نبوت و امامت و ولایت و از اینها بگیرید تا احکام و حجاب و حدود شرعیه و بقیه چیزها؛ دائم دارد شبههپراکنی میشود. باید حواسمان باشد که اینها روش دشمن است. باید در مقابل اینها تدبیر داشت، باید کار کرد. البته در اینجا و در این شبهههایی که به طرق مختلف مطرح میشود، همه وظیفه دارند که در برابر این هنجارشکنیهای دینی که در این سایتها ودر ایـن اظهـارات مشـاهـده مـیشـود و ایــن فـرقـهسـازیهـایـی کــه وجـود دارد و ایــن هنجارشکنیهای اخلاقـی و جنسی کـه انسـان مشاهده میکند و از این قبیل چیزها، بایستند. اینها کارهایی است که نه اینکه همه این کارها را دشمن دارد از خارج میکند؛ نه، انگیزههای داخلی هم وجود دارد، اما دشمن تقویت میکند، جهت میدهد، کمک میکند و اینها را هل میدهد به جلو و دشمن از این چیزها خرسند است. باید این را مواظب باشیم. باید مواظبت کنیم. مسئولیت به عهده کیست؟ آیا به عهده دولت است؟ به تنهایی، نه! دولت البته مسئولیتهایی دارد. من خودم بارها به شورای انقلاب فرهنگی در دورههای مختلف گفتم که شما نمیتوانید خود را از متدین کردن مردم و وظیفهای که در این راه دارید، برکنار نگه دارید. اینها مخالف بودند. آن جریانهای بداخلاق مخالـف بودنـد، میگفتند: نـه! ایـن دیـنِ دولتی میشود. من معتقدم دولت در این زمینه وظیفه دارد، اما وظیفه دولت چیست؟ وظیفه دولت درست کردن عقاید مردم است؟ نه! وظیفه دولت زمینهسازی است؛ وظیفه عملیاتی و میدانی به عهده روحانیت است، به عهده زبدگان است، به عهده نخبگان حوزه و دانشگاه است. این وظیفه میدانی است. من امروز نگاه میکنم: جای این مجموعه مکرّم دینی و علمی را در خیلی جاها خالی میبینم.
مـا اگـر چنانچه بـه دستگاههـای تبلیغاتیمـان اعتراض میکنیم، میبینیم اینها گاهی اوقات به خاطر اعتراض و تشری که ما میزنیم، یک حرکتی دینی هم انجام میدهند، بد از آب در میآید؛ یک کاری هم انجام میدهند، محتوایش خراب در میآید، این به خاطر این است که اشراف علمی که فقط مختص روحانیت است در این مورد،وجود ندارد.
حوزههای علمیه نقششان در صدا و سیما فقط این نیست که یک واعظ خوشزبانی بیاید آنجا، مردم را نصیحت کند؛ نه! حوزه علمیه باید کمیتهها تشکیل بـدهند، مجموعههـا تشکیل بدهند، اتـاق فکرهـای دینی تشکیل بـدهند، راجـع بـه مسائل گوناگون بنویسند، بحث کنند، تحلیل کنند، تحقیق کنند و محصولات اینها را بدهند بیرون. فضا وقتی که درست شد، طبعاً اثر میگذارد. روی بازی هنرمند هم اثر میگذارد.۹۹. ۲۵/۰۶/۸۹ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبریباید درون خودمان را اصلاح کنیم؛ اصلاحِ دایمی جزو وظایف دایمی ماست
حوادث باید ما را بیدار نگه دارد. باید چُرت نزنیم، باید نخوابیم؛ خوابمان نبرد. اگر این حوادثی که من ترسیم میکنم، این قوّت و قدرت و استحکام روزافزونی که در جبهه اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی مشاهده میشود، ما را خاطرجمع کرد، بیدغدغه کرد، موجب خوابآلودگی ما شد، موجب غرور و غفلت ما شد، خواهد شد خطر؛ این خطر است. باید این زنگ بیدارباش همیشه در چشم ما باشد. چه کار باید بکنیم؟ باید درون خودمان را اصلاح کنیم. اصلاحِ دایمی جزو وظایف دایمی ماست. درون را چه جوری اصلاح کنیم؟ اول از خودمان شروع کنیم. بنده، شخص حقیرِ مذنبِ عاصی از خودم شروع کنم. دیگران هم همینجور. اول رابطه خودمان را با خدای متعال درست کنیم، اصلاح کنیم و به آنچه که خدای متعال از ما سؤال خواهد کرد، بیندیشیم: «و استعملنی بما تسألنی غدا عنه».(صحیفه سجادیه، دعای بیستم) این، از جمله چیزهایی است که باید دائم در ذهن ما باشد. نمیگویم خودمان که کاملاً اصلاح شدیم، بعد به اصلاح مردم بپردازیم – که حالا ممکن است این به این آسانیها هم به دست نیاید – وقتی شروع به اصلاح خود کردیم، آن وقت اصلاح جامعه هم برای ما آسان خواهد شد. و او – اصلاح جامعه – آسانتر از اصلاح نفس است. انسان میبیند دلهای مستعد را، دلهای آماده را، حرفپذیر و منطقپذیر را در این جامعه بزرگ ایرانی خود ما؛ این جوانان ما، این مرد و زن مؤمن ما در اقصی نقاط کشور، از فرزانهترین و باسوادترین و فهمیدهترینشان تا طبقات پایین در اکناف گوناگون کشور، انسان میبیند که اینها حرف شنوی دارند؛ ما اگر بگوییم، اینها گوش میکنند. اگر گوش کردند، به احتمال زیاد، متأثر خواهند شد و آن تأثر در عملشان ظاهر خواهد شد.۹۹. ۲۵/۰۶/۸۹ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرینزول سکینه الهی بر قلبها، بهره مهم ماه مبارک رمضان
فرمود: « أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ».( رعد۲۸) باید یکی از بهرههای مهم این ماه شریف برای ما این باشد که تلاطمها و اضطرابها و ناآرامیهایی که در دلهای ما به وجود میآید، ما را به این طرف و آن طرف میکشاند، آرام بگیرد و سکینه الهی بر قلب ما نازل بشود؛ که اگر این سکینه را خدای متعال عنایت کرد و مرحمت کرد، عمق ایمان و عشق و محبت به خدای متعال هم بیشتر میشود؛ «لِیزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ ». (فتح ۴) مردم خوشبختانه در این ماه رمضان، در این عید فطر بهره خوبی بردند؛ انسان میبیند. گزارشهای متعدد از سرتاسر کشور برای ما آمد – گزارشهای مستند، مصور – از حالات مردم، توجهات مردم، شبهای احیا، غیر از شبهای احیا، روز قدس؛ مردم بحمداللَّه خوب بهره بردند؛ بخصوص جوانها. معنویت این ماه مثل یک شعاع درخشندهای، با یک نگاه، دلها را روشن کرد؛ و بـا نگاهی مثل یک ابـر پـربـرکتی، بارانهـا را بـر دلهـای مـردم، بـر جـانهـای مـردم فرو ریخت؛ خوب بود.۹ ۹. ۲۵/۰۶/۸۹ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
ارتقاء و تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی۳۲

- شهریور 20, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 119 نفر
- برچسب ها : اصلاح خود, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, خشنودی پروردگار, دعا کردن, رهبری, ضیافت الهی, ماه رمضان, مفهوم جهاد, نماز جماعت
اشتراک گذاری این صفحه در :

عادت به مطالعه
۱۴۰۴/۰۱/۲۱
نکات ضروری در دوست داشتن همسر
۱۴۰۴/۰۱/۲۰
مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶