ازدواج بر اساس هوس!!

ازدواج بر اساس هوس!!

در وهله اول جوانى در واکنش به چنین جمله اى هیجان زده مى شود که شناخت درستى از جنس مخالف ندارد و رفتار درست در برابر آنها را تمرین نکرده و آموزش ندیده است. در مرحله بعدى جوانى اینگونه هیجان زده مى شود که به نوعى خود را تشنه محبت مى داند و احساس مى کند که محبتها نسبت به او دریغ شده و یا اینکه جنبه صورى داشته اند.از این رو باید نوجوان به لحاظ شخصیتش نیز مورد احترام و تکریم قرار گیرد و حضور او در جمع بزرگترهاى خانواده و جامعه, پذیرفته شود تا او احساس کند که همه افراد او را دوست دارند. چنین فردى است که تنها با یک جمله “دوستت دارم” از خود بى خود نمى شود.
عوامل به وجود آمدن روابط غیر مشروع دختر و پسر
۱ ـ نبود پدر, عدم انسجام خانواده, فاقد بودن مادر از بینش و اقتدار تربیتى, عدم هماهنگى پدر و مادر در مورد تربیت فرزندان, عدم کنترل بر رفت و آمد فرزندان, بیگانگى پدر و مادر با فرزند از عوامل تاریک شدن فضاى خانه و مردن روح امید و نشاط در خانواده است.
۲ ـ افراط در معاشرت هاى فامیلى
۳ ـ وضعیت روانى
– در تربیت دختران و آموزش مسائل مذهبى و اجتماعى آنها, باید بر این نکته تاکید کرد که هر چند ممکن است انسان از طریق خودنمایى بدنى و رفتارهاى تحریک کننده, توجه عده اى را به سرعت به خود جلب کند, لکن باید دانست که این عده از جمله کسانى هستند که تا وقتى به آنها بهره داده شود با آن شخص هستند ولى به محض اینکه احساس کنند طرف و شخص مورد نظرشان بهره دهى را از دست داده به بدترین وضع او را رها مى کنند. و موجب نگرانى, دلهره و افسردگیهاى روحى و چه بسا خودکشى آنان شود; زیرا چنین زنان و دخترانى به این امید تسلیم هوسهاى مردان و پسران شده اند که شاید کسى حاضر باشد در غمها و شادیهاى آنها شریک باشد و حال که به مقصود خود نرسیده اند, نسبت به آن واکنش نشان مى دهند.
زن در قرآن
«مردان و زنان مسلمان، مردان و زنان با ایمان، مردان و زنان عبادت پیشه، مردان و زنان راست گفتار ، مردان و زنان بردبار و شکیبا، مردان و زنان فروتن و نرم دل، مردان و زنان بخشنده، مردان و زنان روزه دار، مردان و زنان پاکدامن ، مردان و زنانی که خداوند را بسیار یاد می کنند، خداوند برای آنان آمرزش و پاداشی بزرگ مهیا نموده است.»
در شان نزول آیه مبارکه چنین آمده است: هنگامی که «اسماء بنت عمیس» با همسرش جعفربن ابی طالب ـ علیه السلام ـ از مهاجرت حبشه بازگشت ، نزد همسران پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ رفته پرسید : آیا درباره ما چیزی از قرآن نازل نشده است ؟ گفتند : خیر . پس خدمت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ آمده عرض کرد : یا رسول الله آیا زنان در خسران و زیانند ؟ فرمود چرا ؟ گفت : زیرا که آنان به خوبی یاد نشده اند چنانچه مردان یاد شده اند . پس خداوند بلند مرتبه این آیه را نازل فرمود و به آنها اطمینان داد که زن و مرد در پیشگاه خداوند از نظر مرتبت و منزلت یکسانند . مهم آن است که از نظر اعتقاد و عمل و اخلاق اسلامی واجد فضیلت باشند.
رنجی که شیعه می برد …. اگر او نیاید؟
این خلاصه که تقدیم شما کردیم ، دورنمایی از وضع شیعه و مسلمانان بود که در طول ۱۴۰۰ سال گذشته وجود داشته است ، شما به این ، ظلم به مستضعفین جهان را هم که خود فاجعه ایی بدتر است را اضافه کنید ، ظلم ها و ستم هایی که پادشاهان و دولت ها بر سر مردم آورده اند . کشتار سرخپوستان ، بردگی مردمان آفریقا و جنگ ها و ….
حال با هم مروری می کنیم به توصیف امام زمان (عج) در دعای قنوت امام حسن عسکری (ع):
” افزون بر آنچه گفته شد، تلخی سختی ها و رنج های خشمی را که قلب را مجروح می کند در راه تو جرعه جرعه می نوشد ، غم هایی را که پیوسته به او می رسد، تحمّل می کند؛ امور دردناکی که تازه به او می رسد که هر لحظه تازه تر می شود ، غصّه هایی را که در گلو مانده و از حلقوم فرو نمی رود و پهلوی انسان تحملّش را ندارد، تحمل می کند.
این ها در هنگامی است که به دستوری از دستورات و کارهای تو می نگرد ولی دستش کوتاه است و نمی تواند آن دستور دگرگون شده را تغییر دهد و آنگونه که تو دوست داری قرارش دهد. ”
اگر در دعای فوق دقت کنید دو کلمه “پیوسته” و “تازه” بیشتر جلب توجه می کند؛ و این بیانگر این واقعیت است که عمق دردها و رنج ها خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما در این مجال آن را به صورت بسیار خلاصه نگارش کرده ایم.
اگر می خواهید محبت امام معصوم (ع) را نسبت به مردم درک کنید، این را درک کنید و آگاه باشید که محبت او از مادر نسبت به فرزند خویش بیشتر است و احساس مسئولیت او از پدر نسبت به فرزند خویش بیشتر است، مقصود از کلمه “بیشتر” مقداری نامتناهی است نه مقداری قابل درک.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا