نگاه کردن به عکس نامحرم
۹. آیا نگاه کردن به عکس شخص نامحرمی – چه مرد و چه زن – که حد واجب پوشش را در عکس رعایت ننموده، در کدام یک از صورتهای زیر جایز است:
أ. صاحب عکس را نشناسد؟
ب. صاحب عکس را بشناسد؟
باسمه تعالی؛ در صورت نشناختن و نبود مفسده جایز است.۶۰۷
ظاهر کردن عکسهای خانوادگی
۱۰. آیا ظاهر کردن عکسهای خانوادگی توسط مرد نامحرم جایز است؟
باسمه تعالی؛ اگر صاحب عکس را نشناسد و موجب مفسده نشود، اشکال ندارد.۶۰۸
نگاه کردن به عکس و فیلم
۱۱. آیا نگاه کردن به تصاویر بانوان اعم از تلویزیون و یا روزنامه و غیره چه صورت دارد؟
باسمه تعالی؛ نظر به عکس و فیلم در حکم نظر به شخص نیست. اگر مفسده بر آن مترتب نباشد، بدون قصد ریبه مانع ندارد.۶۰۹
نگاه کردن به کتابهای مُصَوَّر
۱۲. در رابطه با انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی اقدام به ترجمه تعداد زیادی کتب علمی نموده است. در بعضی از این کتب برای توضیح بیشتر مطالب عکسهایی چه به صورت نقاشی و چه به صورت عکس واقعی وجود دارد که در آنها تصویر زنان بیحجاب دیده میشود. با توجه به اینکه حذف چنین تصاویری، گویایی مطالب کتاب را تا حدی کاهش میدهد، خواهشمند است تکلیف شرعی را در مورد قرار دادن یا قرار ندادن این عکسها و یا نقاشیها در کتبِ ترجمه شده بیان فرمایید؟
باسمه تعالی؛ وجود عکسها و نقاشیها اگر موجب مفسده نباشد، حذف آن لازم نیست.۶۱۰
ب. احکام تماس
۱. هر کس نگاه کردن به او حرام است تماس بدنی با او نیز حرام است، پس تماس بدنی زن نامحرم با مرد نامحرم و به عکس جایز نیست.۶۱۱
۲. دست دادن مرد نامحرم با زن نامحرم جایز نیست، و اگر از زیر پارچه و لباس باشد اشکالی ندارد؛ ولی بنابر احتیاط دست زن را فشار ندهد.۶۱۲نگاه کردن وتماس بدنی دارای موارد استثنا نیز است. برخی از آنها عبارتند از:
۱. نگاه کردن و لمس نمودن پسر بچه و دختر بچه غیر ممیّز، اگر از روی شهوت نباشد، اشکالی ندارد؛ ولی برای مرد احتیاط آن است که دختر بچه شش ساله نامحرم را نبوسد و در دامان خود نگذارد، ولی کمتر از سنّ مزبور و بدون شهوت اشکالی ندارد.۶۱۳
۲. اگر در حال ناچاری، زن بخواهد زن دیگر یا مردی غیر از شوهر خود را تنقیه کند یا عَورت او را آب بکشد، باید چیزی در دست کند که دست او به عورت نرسد. و همچنین است اگر مرد بخواهد مرد دیگر یا زنی غیر زن خود را تنقیه کند یا عورت او را آب بکشد.۶۱۴
۳. اگر مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد؛ ولی اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند، نباید دست به بدن او بزند. و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند، نباید او را نگاه کند.۶۱۵
۴. اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دستهای زنهای اهل کتاب مثل زنهای یهود و نصارا نگاه کند، در صورتی که نترسد که به حرام بیفتد، اشکال ندارد.۶۱۶
۵. نگاه به نامحرم و تماس بدنی با وی در مقام ضرورت حرام نیست، مانند اینکه بخواهد کسی را از غرق شدن و یا سوختن نجات دهد و چارهای نیست جز آنکه او را نگاه و لمس کند. و در مقام ضرورت باید به مورد اضطرار و در مورد اضطرار باید به مقدار ضرورت اکتفا نماید؛ یعنی اگر با نگاه – نه تماس بدنی – اضطرار او برطرف میشود باید به همین اکتفا کند و به عکس. و برای نگاه و یا تماس بدنی هم فقط به مقدار ضرورت هر یک از آنها را انجام دهد. پس جایز نیست به جای یکی، دیگری را انجام دهد و یا بیشتر از مقدار ضرورت را مرتکب شود.۶۱۷
۶. در هر موردی که رعایت چیزی در نظر شارع اهمیت بیشتری از رعایت حرمت نگاه و لمس دارد و با آن معارضه کند، میتوان آن مورد را انجام داد.۶۱۸
۷. نگاه کردن به پیرزنانی که از حد ازدواج گذشتهاند جایز است؛ البته به مواضعی که به طور عادی پیداست، مانند قسمتی از موها و یا دستها و نظیر آن؛ ولی به جاهایی که معمولاً آن را میپوشانند نباید نگاه کرد.۶۱۹
سه. احکام گفت و گو با نامحرم
اَقوا آن است که شنیدن صدای زن بیگانه[ برای مرد] جایز است در صورتی که قصد لذت و رَیْبه در
آن نباشد. و همچنین برای زن جایز است که صدایش را به مردان بیگانه بشنواند در صورتی که ترس فتنه نباشد، اگر چه اَحوَط در غیر مقام ضرورت، ترک آن است بویژه اگر زن، جوان باشد. و گروهی شنیدن و شنواندن صدا را حرام دانستهاند ولی این، نظریه ضعیفی است، البته بر زن حرام است که با مردان با کیفیت مُهیِّج و به صورت نازک کردن گفتار و نرم کردن سخن و زیبا کردن صدا گفت و گو کند، زیرا کسی که در قلبش مرض است طمع میکند.۶۲۰
سخنرانی بانوان در حضور نامحرم
O قرآن خواندن زن با صدای بلند یا سخنرانی خواهران در حضور نامحرمان و شرکت مردان در اینگونه مجالس و نظایر آن، مشروع است؟
باسمه تعالی؛ میزان در مشروع بودن و نبودن، نداشتن مفسده و داشتن آن است.۶۲۱
قرآن خواندن بانوان در برابر نامحرم
O هنگامی که در مراسم صبحگاهی مدرسه یکی از خواهران، قرآن را با صوت تلاوت میکند، دبیران مرد صدای وی را میشنوند. آیا به طور کلی تلاوت قرآن در صورت شنیدن نامحرم توسط خواهران گناه است؟
باسمه تعالی؛ اشکال ندارد، مگر آنکه موجب تحریک و مفسده باشد۶۲۲.
چهار. احکام زینت و آرایش
۱. در صورتی که شوهر خواستار تمیزی و آرایش کردن زن خود باشد، بر زن واجب است که این کار را انجام دهد، به شرط آنکه در برابر مردان نامحرم آنها را بپوشاند.۶۲۳
۲. عطر زدن زن در صورتی که مرد نامحرم بوی آن را استشمام کند اشکال ندارد، ولی اگر موجب مفسده و تحریک غریزه جنسی باشد، جایز نیست.۶۲۴
۳. زینت کردن به طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچی طلا به دست برای مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است. و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری کند، ولی زینت کردن به طلا برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.۶۲۵
۴. سؤال: آیا استفاده از لوازم زینتی و مواد آرایشی در نماز اشکال دارد؟
جواب: برای زن در نماز مستحب است که خود را با زیور آلات زینت کند. و استفاده از مواد آرایشی اشکال ندارد، ولی برای وضو باید چیزهایی مانند لاک ناخن که مانع رسیدن آب به اعضای وضوست و یا موادی که مانع بین پیشانی و مُهر نماز است برطرف شوند.۶۲۶
۵. سؤال: اگر گردنبند و یا لباسی عکس حیوان کامل یا عکس صورت انسان داشته باشد، نماز خواندن با آن چه حکمی دارد؟
جواب: نماز باطل نمیشود، ولی پوشیدن لباس و یا به دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، در نماز مکروه است.۶۲۷
۶. به دست کردن انگشتر عقیق برای زن و مرد و گذاشتن گردنبند برای زن در هنگام نماز مستحب است.۶۲۸
۷. سؤال: آیا استفاده از انگشتر، گردنبند و لوازم زینتی دیگری که نام خداوند بر آنها نوشته شده است، اشکال دارد؟
جواب: اشکالی ندارد، ولی رساندن جایی از بدن به نام خداوند متعال، به هر زبانی که نوشته شده باشد، بدون وضو حرام است.۶۲۹
۸. اگر گردنبندی منقّش به آرم جمهوری اسلامی باشد، در این صورت میتوان از آن استفاده نموده، به گردن آویخت و به آن دست زد؟
باسمه تعالی؛ استفاده از آن مانع ندارد، ولی بنابر احتیاط بدون طهارت آن را مَسّ نکنند.۶۳۰
۹. زیورآلاتی که شخص کافر میسازد، اگر یقین به تماس رطوبت کافر با آنها نباشد، محکوم به طهارت هستند. و در صورت یقین به تماس، شستن و تطهیر آنها واجب است و در نتیجه ظاهرشان پاک میشوند، ولی باطنشان بر نجاست خود باقی میمانند؛ البته چنانچه قبل از ذوب شدن، نجس شده باشند.۶۳۱
۱۰. آیا الکل صنعتی که در انواع ادکلنها و عطرها و برخی رنگها و داروها و امثال آن به کار میرود، پاک است یا خیر؟
باسمه تعالی؛ الکل صنعتی پاک است، مگر آنکه یقین به نجاست آن پیدا شود.۶۳۲
۱۱. عطرها و ادکلنهایی که از خارجه میآورند، اگر انسان یقین به نجاست آنها نداشته باشد پاک است. و خرید و فروش ادکلنها و عطرهایی که از ممالک غیر اسلامی میآورند، اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد، اشکال ندارد … .۶۳۳
پنج. محارم
چون در احکام پیشین از محرم و نامحرم سخن به میان آمد، و از سوی دیگر ازدواج و پیوند
زناشویی موجب مَحرمیّت «سببی» زن و شوهر نسبت به برخی از خویشاوندان و فامیلهای یکدیگر میشود، از این رو احکام و مسائل «محارم» در اینجا ذکر میشود:
أ. تعریف محارم
محارم کسانی هستند که ازدواج آنان با یکدیگر حرام است و صحیح نیست و زناشویی میان آنها واقع نمیشود.۶۳۴
ب. انواع محارم
کسانیکه با هم مَحرَم هستند وحرام است که با یکدیگر ازدواج کنند، عبارتنداز:
۱. محارم نَسَبی
نَسَب و خویشاوندی انسان موجب محرمیّت با افراد زیر میشود:
محارم نسبی برای مردان
۱. مادر و مادر بزرگ (چه مادرِ پدر و چه مادرِ مادر) که شامل همه مادربزرگها چه از طرف بالا و چه از طرف پایین نیز میشود؛ پس مثلاً مادر بر پسرش و بر پسر پسرش و بر پسر پسر پسرش و بر پسرِ دخترش و بر پسرِ دخترِ دخترش و بر پسرِ دختر پسرش محرم است.
۲. دختر و نوهها و نتیجههای دختری مانند دخترِ دختر، دخترِ دخترِ دختر، دخترِ پسر، دخترِ پسرِ پسر، دخترِ پسرِ دختر.
۳. خواهر (از طرف پدر باشد یا مادر و یا هر دو).
۴. دخترِ برادر (چه از طرف پدر یا مادر و یا هر دو باشد.) و نوادههای او و دخترِ پسر و نوادههای او مانند دخترِ پسرِ او، دخترِ پسرِ پسرِ او، دخترِ دخترِ او، دخترِ دخترِ دخترِ او، دخترِ پسرِ دخترِ او.
۵. دختر خواهر و مانند آنچه در دختر برادر گفته شد.
۶. عمه که شامل عمه پدر و عمه مادر و عمه پدربزرگ و عمه مادربزرگ و عمههای بالاتر نیز میشود.
۷. خاله که شامل خاله پدر و خاله مادر و خاله پدربزرگ و خاله مادربزرگ و خالههای بالاتر نیز میشود.۶۳۵
محارم نسبی برای زنان
۱. پدر و پدربزرگ (چه پدرِ پدر و چه پدرِ مادر) هر چه بالا روند.
۲. پسر و نوهها و نتیجههای پسری مانند پسرِ پسر، پسرِ پسرِ پسر، پسرِ دختر، پسرِ دخترِ دختر، پسرِ دخترِ پسر.
۳. برادر (از طرف پدر باشد یا مادر و یا هر دو.)
۴. پسرِ برادر (چه از طرف پدر یا مادر و یا هر دو باشد.) و نوادههای او و پسرِ دختر و نوادههای او مانند پسرِ دخترِ او، پسرِ دخترِ دخترِ او، پسرِ پسرِ او، پسرِ پسرِ پسرِ او، پسرِ دخترِ پسرِ او.
۵. پسر خواهر و مانند آنچه در پسر برادر گفته شد.
۶. عمو که شامل عموی پدر و عموی مادر و عموهای پدربزرگ و عموی مادربزرگ و عموهای بالاتر نیز میشود.
۷. دایی که شامل دایی پدر و دایی مادر و دایی پدربزرگ و دایی مادربزرگ و داییهای بالاتر نیز میشود.۶۳۶
محارم رضاعی
افرادی از راه رضاع و شیرخوارگی و طبق شرایطی با یکدیگر محرم میشوند. برای شناخت محارم رضاعی و شرایط آن به صفحه ۲۶۵ از جلد دوم کتاب تحریرالوسیله حضرت امام خمینی(ره) یا ترجمه آن و یا به مسائل ۲۴۶۴ تا ۲۴۹۷ رساله توضیح المسائل رجوع کنید.
۲. محارم سَبَبی
ازدواج زن و مرد با یکدیگر سبب محرمیّت با افراد زیر میشود:
محارم سببی برای مردان
۱. مادر زن و مادربزرگ زن (مادرِ مادرِ زن، مادرِ پدر زن) هر چه بالا روند، اگر چه مرد با آن زن آمیزش نکند.
۲. دختر زن و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پایین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعداً به دنیا بیایند؛ در صورتی که مرد با همسر خود آمیزش کرده باشد.۶۳۷
۳. زن پدر (نامادری).
۴. زن پسر (عروس).۶۳۸
محارم سببی برای زنان
۱. پدر شوهر و پدربزرگ شوهر هر چه بالا روند.
۲. پسر شوهر و نوه پسری و دختری شوهر هر چه پایین آیند، چه در موقع عقد باشند یا بعداً به دنیا بیایند.
۳. شوهر مادر (ناپدری).
۴. شوهر دختر (داماد).۶۳۹
نامحرم بودن شوهر خواهر، برادر شوهر و خواهر زن
با توجه به محارمی که گفته شد، پس «شوهر خواهر» و «برادر شوهر» بر زن، و «خواهر زن»۶۴۰ بر مرد، مَحْرَم نیستند، و باید همچون نامحرمهای دیگر احکام پوشش، نگاه، تماس بدنی و مانند آن را در برابرشان مراعات کرد.
استفتا
خواهر زن محرم نیست
در بعضی کتابها در مورد محرمیت خواهر زن مسألهای اشتباه چاپ شده است، لطفاً حکم صحیح آن را بیان فرمایید؟
باسمه تعالی؛ خواهر زن محرم نیست.۶۴۱
یک. احکام نماز
بیدار کردن اعضای خانواده برای نماز
۱ . بیدار نمودن افراد خانواده برای نماز صبح با چه کیفیتی مجاز است؟
باسمه تعالی؛ اگر بیدار نکردن آنها موجب سهلانگاری و استخفاف به امر نماز باشد، باید آنها را بیدار نماید.۴۸۴
۲. اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است؛ و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت و خون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرامگوشت اگر چه در چند جای بدن و لباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد، (که تقریباً به اندازه یک اشرفی میشود)۴۸۵ نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که از خون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت اجتناب کند.۴۸۶
۳ . دختری هستم که به علت فقر مالی، پدرم قادر نیست برایم لباس تهیه کند و درآمدیکه دارد جز بهخوراک و بعضی از مخارج ضروری دیگر نمیرسد، لذا لباسهایم را از دیگران میگیرم؛ مثلاً مقداری از لباسهایم را از خواهرم میگیرم که او بدون اجازه شوهرش برایم میآورد و … آیا نماز خواندن با این لباسها صحیح است؟
باسمه تعالی؛ اگر پارچه یا لباس با رضایت صاحب آن به شما داده میشود، میتوانید بپوشید و نماز شما در آن صحیح است.۴۸۷
۴. محلی را که انسان برای اقامت و زندگی خود اختیار کرده وطن اوست، چه در آن جا به دنیا آمده و وطن پدر و مادرش باشد، یا خودش آن جا را برای زندگی اختیار کرده باشد.۴۸۸
استفتائات
ازدواج و تغییر شهر سکونت
زنانی که بدون التفات (از اعراض و عدم اعراض) از وطن اصلیشان به شهر دیگر به خانه شوهر میروند، و پس از التفات هم لابد قصد دارند که اگر زناشوییشان تا آخر عمر برقرار و باقی ماند در شهر شوهر اقامت کنند و الاّ به وطن اصلیشان برگشت بنمایند. بفرمایید که حکم نماز و روزه این زنها در ورود به وطن اصلیشان چه میباشد؟
باسمه تعالی؛ وطن اصلی تا از آن اعراض نشده به حکم وطن باقی است.۴۸۹
منزل پدری که هنوز در حیات است برای فرزندی که خودش شخصاً مستقل زندگی میکند، آیا وطن محسوب شده و در آنجا به جا آوردن نماز و روزه به طور کامل صحیح است؟ همچنین منزل فرزند از پسر برای پدر که البته از نظر مادی با هم جدا هستند؟
باسمه تعالی؛ میزان منزل پدر یا فرزند نیست، بلکه میزان وطن به حساب شخص مکلّف است. جایی که وطنِ مکلّف بوده تا از آن اعراض نکرده به حکم وطن باقی است.۴۹۰
دختری در وطن خود متولد شده، پس از ۵ سال به شهری کوچ میکنند که در آن شهر ازدواج میکند و سپس به تهران مهاجرت میکند، نماز این دختر در کجا شکسته است و در کجا درست؟
باسمه تعالی؛ در زادگاه که وطن اصلی اوست نماز تمام است، مگر از آنجا اعراض کرده باشد. و در سایر جاها حکم مسافر دارد، مگر در محلی که وطن قرار دهد.۴۹۱
شخصی هستم اهل و ساکن بیارجمند شاهرود، اما همسرم اهل طزره دامغان و هر چند ماه یک مرتبه ۲ تا ۳ روز به وطن همسرم میرویم، حکم نماز و روزه من و همسرم چیست؟ ضمناً بچه این جانب در شهرستان شاهرود متولد شده است، اما الاَّن ساکن بیارجمند است وطن اصلی او کجاست و آیا میتواند در شاهرود نماز تمام و روزه به جا آورد یا خیر؟
باسمه تعالی؛ همسر شما در زادگاهش نماز او تمام و روزه او صحیح است، مگر اینکه اعراض نماید. و شما در آنجا حکم مسافر دارید، مگر این که قصد ماندن ده روز نمایید. و قصد سفر در اثنای ده روز با قصد ماندن ده روز منافات دارد. و بچه شما اگر بزرگ شده محل تولدش هست، محل تولد وطن اوست و تا از آن اعراض نکرده، باقی به حکم وطن است، و در محل سکونت بدون قصد توطّن و قصد ده روز حکم مسافر دارد.۴۹۲
در مورد همسر و یا فرزندی که مکلّف شده و در منزل تابع شوهر و یا پدر خود میباشند، آیا در مسأله ترک وطن تابع پدر و یا شوهر خود هستند، و اگر پدر و یا شوهر ترک وطن نمود، آنها هم همان حکم را پیدا میکنند و یا باید مستقلاً تصمیم بگیرند؟
باسمه تعالی؛ زن و فرزندی که از حد تبعیت بالطبع بیرون آمده و صاحب اراده است، در اتخاذ وطن و اعراض از آن و قصد اقامه تابع نیست و میزان تصمیم خود اوست.۴۹۳
فردی از شمال در تهران ازدواج کرده و حال اینکه شمال وطن شوهر است، وظیفه همسر در قبال اعمال عبادی در وطن شوهر چه کیفیّت دارد؟
باسمه تعالی؛ وطن یکی از دو همسر حکم وطن برای دیگری ندارد.۴۹۴
وطن حقیر ورامین است و وطن همسرم کرج، فرزندم در تهران متولد شده و پس از چند روز به کرج برده شده و پس از یک ماه به شاهرود برده شد (چون حقیر کارمند و محل کارم شاهرود بوده است) پس از حدود دو سال با انتقال حقیر به سمنان، به سمنان آمد و اکنون هفت سال است که در سمنان میباشد، وطن فرزندم کدام یک از این شهرهاست؟
باسمه تعالی؛ در فرض مرقوم جای معینی برای فرزند شما وطن محسوب نمیشود تا خودش بعد از بلوغ محلی را برای خود وطن انتخاب کند.۴۹۵
در آغوش گرفتن و یا شیر دادن بچه در نماز
سؤال: آیا در آغوش گرفتن و یا شیر دادن بچه در نماز با رعایت حجاب واجب، نماز را باطل میکند؟
جواب: اگر موالات و پیدرپی اجزأ نماز رعایت میشود و صورت نماز به هم نمیخورد، نماز را باطل نمیکند.۴۹۶
بردن مُهر نماز به وسیله بچه
اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده میکند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد، چنانچه وقت وسعت دارد باید نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است، باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند، و اگر از چیز دیگری است بر همان چیز، و اگر آن هم ممکن نیست بر پشت دست، و اگر آن هم نمیشود به چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.۴۹۷
استفتا
اقتدای زن به شوهر در نماز
اقتدا کردن زن به شوهر عادل در صورتی که بخواهند دو نفری نماز جماعت بخوانند اشکالی دارد یا خیر؟
باسمه تعالی؛ اشکالی ندارد.۴۹۸
دو. احکام روزه
أ. شرایط وجوب روزه
روزه با شرایط زیر بر انسان واجب میشود:
۱. بالغ بودن؛
۲. عاقل بودن؛
۳. مسافر نبودن؛
۴. روزه برای روزهدار ضرر نداشتن؛
۵. از حیض و نفاس پاک بودن (برای بانوان).۴۹۹
استفتائات
روزه و انجام امتحانات تحصیلی
اگر دانشآموزی امتحانات آخر سالش مصادف با ماه رمضان و تابستان شود و نتواند هم درس بخواند و هم روزه بگیرد، میتواند برای اینکه زحمت یک سالش به هدر نرود در چند روز از ایام ماه رمضان روزه خود را افطار کند؟
باسمه تعالی؛ باید روزه بگیرد و تا حَرَج واقع نشود نمیتواند افطار کند، بلی میتواند مسافرت کند و در سفر افطار نماید و بعد از برگشتن در آن روز لازم نیست امساک کند.۵۰۰
اگر به گمان اینکه بلوغ پسر پانزده سال شمسی است، ماه رمضان را روزه نگرفت و بعد معلوم شد که قبل از ماه رمضان پانزده سال قمریاش تمام بوده، آیا کفاره هم لازم است یا نه؟
باسمه تعالی؛ کفاره واجب نیست، لکن باید قضا کند.۵۰۱
بچههای بالغ یا جوانهایی که در اثر ضعف مُفرِط روزه گرفتن برایشان سخت است چه کنند؟
باسمه تعالی؛ ضعف ناشی از روزه مُجَوِّز ترک روزه نیست، مگر آنکه حرجی باشد و باید اکتفا به رفع ضرورت کند و قضا نماید.۵۰۲
در سالهای اول تکلیف (۹ سالگی به بعد) به توصیه و تأکید مادرم مبنی بر این که توانایی روزه گرفتن را ندارم و با توجه به اینکه خودم نیز نمیتوانستم تشخیص دهم که آیا میتوانم روزه بگیرم یا نه، چند سالی را روزه نگرفتهام، و در حال حاضر چون مدت زیادی از آن گذشته، تعداد روزههای فوت شده را نمیدانم، و ثانیاً نمیدانم که آیا کفاره هم بر من واجب است یا نه؟
باسمه تعالی؛ به مقداری که یقین دارید که بعد از بلوغ روزه نگرفتهاید باید قضا نمایید و کفاره در فرض مسأله واجب نیست.۵۰۳
ب. بانوانی که روزه بر آنها واجب نیست
۱. زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست. و باید برای هر روز یک مدّ طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. و نیز اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و بنابراحتیاط واجب باید هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزههایی را که نگرفته باید قضا نماید.۵۰۴
۲. زنی که بچه شیر میدهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد، یا بیاجرت شیر دهد، اگر روزه برای بچهای که شیر میدهد ضرر دارد روزه بر او واجب نیست، و باید برای هر روز یک مدّ طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد، و نیز اگر برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست، و بنابراحتیاط واجب باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزههایی را که نگرفته باید قضا نماید، ولی اگر کسی پیدا شود که بیاجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگر که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.۵۰۵
۳. روزه بر زن حائض و نفسأ واجب نیست، و اگر زن بعد از اذان صبح – حتی لحظهای – از خون حیض یا نفاس پاک شود، یا در بین روز خون نفاس ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است.۵۰۶
روزه زنان باردار
آیا بر زن حامله در مدت حاملگی بخصوص ماههای اول، روزه واجب است؟و برای حمل او ضرری ندارد؟
باسمه تعالی؛ روزه بر او واجب است، مگر برای خود او یا حمل ضرر داشته باشد.۵۰۷
زنی که مدتهاست که یا حامله است و یا بچه شیر میدهد و در ماه رمضان نمیتواند روزه بگیرد، تکلیفش در مورد قضای روزه چگونه است؟
باسمه تعالی؛ وجوب قضا ساقط نیست.۵۰۸
اینجانب در سنین اول بلوغ به علت نادانی، بیشتر روزههایم را خوردهام و روزههای حاملگی به علت دستور دکتر روزه نگرفتم و سال اول عروسی یک ماه روزه نگرفتم، اکنون ۵۰ ساله هستم و نمیتوانم همه آنها را بگیرم. البته تا آنجا که ممکن است روزه میگیرم. از طرفی برای هر روز ۶۰ نفر را نمیتوانم طعام یا پولش را بدهم، بفرمایید چه کنم تا دِیْنَم ادأ شود؟
باسمه تعالی؛ اگر روی علم و عمد روزهها را نگرفتهاید، علاوه بر قضا کفاره هم واجب است، ولی زن اگر بچه شیر میدهد و روزه برای او یا بچهاش ضرر دارد، میتواند افطار کند و فقط روزه را قضا کند و کفاره ندارد۵۰۹ و دادن پول به جای کفاره کفایت نمیکند.۵۱۰
بانوانی که در ایام حیض و نفاس روزه نگرفتهاند واجب است قضای آن را به جا آورند.۵۱۱
ج. مُبطِلات روزه
نُه چیز روزه را باطل میکند:
اول: خوردن و آشامیدن؛
دوم: جِماع؛
سوم: استمنا؛ و استمنا آن است که انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید.
چهارم: دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر(علیهم السلام)؛
پنجم: رساندن غبار غلیظ به حلق؛
ششم: فرو بردن تمام سر در آب؛
هفتم: باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح؛
هشتم: اِمالِه۵۱۲ کردن با چیزهای روان؛
نهم: قِیْ۵۱۳ کردن.۵۱۴
برخی احکام مبطلات روزه عبارتند از :
خوردن و آشامیدن
۱. جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولاً به حلق نمیرسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمیکند، ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق میرسد چنانچه فرو رود، روزهاش باطل میشود و باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است.۵۱۵
۲. انسان نمیتواند برای ضعف، روزه را بخورد، ولی اگر ضعف او به قدری است که معمولاً نمیشود آن را تحمل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد.۵۱۶
جماع (آمیزش جنسی)
۱. جماع روزه را باطل میکند، اگر چه فقط به مقدار ختنهگاه داخل شود و منی هم بیرون نیاید.۵۱۷
۲. اگر کمتر از مقدار ختنهگاه داخل شود و منی هم بیرون نیاید، روزه باطل نمیشود.۵۱۸
۳. اگر شک کند که به اندازه ختنهگاه داخل شده یا نه، روزه او صحیح است … .۵۱۹
۴. اگر فراموش کند که روزه است و جماع نماید، یا او را به جماع مجبور نمایند به طوری که از اختیار او خارج باشد، روزه او باطل نمیشود. ولی چنانچه در بین جماع یادش بیاید، یا دیگر مجبور نباشد، باید فوراً از حال جماع خارج شود، و اگر خارج نشود روزه او باطل است.۵۲۰
استمنا
۱. اگر روزه دار استمنا کند یعنی با خود کاری کند که منی از او بیرون آید، روزهاش باطل میشود.۵۲۱
۲. اگر بیاختیار منی از او بیرون آید، روزهاش باطل نیست. ولی اگر کاری کند که بیاختیار منی از او بیرون آید، روزهاش باطل میشود.۵۲۲
۳. اگر به قصد بیرون آمدن منی کاری بکند، در صورتی که منی از او بیرون نیاید روزهاش باطل نمیشود.۵۲۳
۴. اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی و شوخی کند، در صورتی که عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود، اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر شوخی را ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است منی خارج شود و خودداری نکند تا خارج گردد روزهاش باطل است.۵۲۴
استفتائات
اگر انسان در حال روزه ماه رمضان با همسر خود بازی کند تا وقتی که دیگر احساس میکند که ممکن است منی بیاید و در حالی که مطمئن است اگر خودداری کند منی بیرون نمیآید، از ادامه بازی خودداری کند، ولی بر خلاف اطمینان وی منی بیاید روزهاش باطل است یا خیر؟ و آیا در صورت بطلان، کفاره هم واجب است یا نه؟
باسمه تعالی؛ در فرض مذکور روزه صحیح است.۵۲۵
اگر انسان در ماه رمضان در حال ملاعبه با همسر خویش جنب شود، چه صورتی دارد؟
باسمه تعالی؛ اگر قصد اِنزال نداشت و عادت او هم انزال با چنین عملی نبود و اتفاقاً بدون اختیار انزال شد، روزه صحیح است.۵۲۶
خانمی از مسأله جنابت زنان بیاطّلاع بوده و خیال میکرده که خروج منی اختصاص به مردان دارد و برای زنان فقط آنچه باعث بطلان روزه میشود مسأله دخول است، لذا در بعضی از روزههای ماه رمضان با همسر خویش ملاعبه میکرده و فقط از دخول جلوگیری مینموده، ترشحاتی از او خارج میشده که هم اکنون فکر میکند آنها منی بوده است؛ با توجه به اینکه این شخص، جاهل به حکم بوده، تکلیفش در قبال روزههای این ایام چیست؟
باسمه تعالی؛ اگر دخول متحقق نشده و یقین ندارید ترشحاتی که خارج میشد منی باشد، روزهها محکوم به صحت است و قضا و کفاره ندارد، ولی اگر یقین دارید همراه ترشحات منی خارج میشده، روزهها قضا دارد و با فرض اینکه جاهل به حکم بودید کفاره ندارد.۵۲۷
باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح
۱. اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم ننماید، روزهاش باطل است.۵۲۸
۲. اگر در روزه واجبی که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معیّن است تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، ولی از روی عمد نباشد روزهاش صحیح است.۵۲۹
۳. کسی که جنب است و میخواهد روزه واجبی بگیرد که مثل روزه رمضان وقت آن معیّن است، چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، میتواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است ولی معصیتکار است.۵۳۰
۴. کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد، اگر خود را جنب کند، روزهاش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب میشود، ولی اگر برای تیمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، با تیمم روزه اوصحیح است ولی گناهکار است.۵۳۱
۵. اگر گمان کند که به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعد بفهمد وقت تنگ بوده، چنانچه تیمم کند روزهاش صحیح است.۵۳۲
۶. کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند که اگر بخوابد تا صبح بیدار نمیشود، نباید بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود، روزهاش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب میشود.۵۳۳
۷. هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد بیدار میشود برای غسل، میتواند بخوابد.۵۳۴
۸. کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسلکند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزهاش صحیح است.۵۳۵
۹. کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدار شدن باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند روزهاش صحیح است.۵۳۶
۱۰. کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود، چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند، یا تردید داشته باشد که غسل کند یا نه، در صورتی که بخوابد و بیدار نشود روزهاش باطل است.۵۳۷
۱۱. اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود، باید روزه آن روز را قضا کند. و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود و برای مرتبه سوم بخوابد، و کفاره بر او واجب نمیشود.۵۳۸
۱۲. خوابی را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد، بلکه اگر از آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد خواب اول حساب میشود.۵۳۹
۱۳. کسی که میخواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد روزه او باطل است.۵۴۰
۱۴. اگر در روزه واجبی غیر روزه رمضان و قضای آن تا اذان صبح جنب بماند، روزهاش صحیح است چه وقت آن معیّن باشد و چه نباشد.۵۴۱
۱۵. اگر زن پیش از اذان صبح از (حیض یا) نفاس پاک شود و عمداً غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم نکند، روزهاش باطل است.۵۴۲
۱۶. اگر زن پیش از اذان صبح از (حیض یا) نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان یا قضای آن بگیرد باید تیمم نماید و روزهاش صحیح است، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه نذری بگیرد اگر چه بدون تیمم هم روزهاش صحیح است، ولی احتیاط مستحب آن است که تیمم کند.۵۴۳
۱۷. اگر زن نزدیک اذان صبح از (حیض یا) نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد، یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده، روزه او صحیح است، ولی اگر در وسعت وقت قضای رمضان را گرفته باشد، صحیح بودن آن اشکال دارد.۵۴۴
۱۸. اگر زن بعد از اذان صبح از خون (حیض یا) نفاس پاک شود، یا در بین روز خون (حیض یا) نفاس ببیند اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است.۵۴۵
۱۹. اگر زن پیش از اذان صبح از (حیض یا) نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزهاش باطل است. ولی چنانچه کوتاهی نکند، مثلاً منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگر چه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزه او صحیح است.۵۴۶
خوردن قرص جلوگیری از حیض
زنی که معمولاً حیض میشود، ولی از قرص جلوگیریِ حیض استفاده کرده تا روزهاش را نخورد، آیا صحیح است یا خیر؟
باسمه تعالی؛ اگر با خوردن قرص، حیض بند آمده، روزه صحیح است.۵۴۷
آیا زن در ماه رمضان میتواند از قرصهای ضد رگل استفاده کند تا بتواند روزه یک ماه را کامل بگیرد؟
باسمه تعالی؛ اگر ضرر به مزاج نزند، اشکال ندارد.۵۴۸
یادسپاری
اگر انسان عمداً و از روی اختیار کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد روزه او باطل میشود، و چنانچه از روی عمد نباشد اشکال ندارد، ولی جنب اگر بخوابد و به تفصیلی که در مسأله ۱۶۳۰ گفته شد تا اذان صبح غسل نکند روزه او باطل است.۵۴۹
مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید روزه او باطل میشود.۵۵۰
د. کفّاره روزه
۱. کسی که کفاره روزه رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد کند یا به دستوری که در مسأله بعد گفته میشود دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُدّ که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که میتواند به فقرا طعام بدهد، و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگر چه مثلاً یک مرتبه بگوید أَستَغفِرُاللّهَ، و احتیاط واجب در فرض اخیر آن این است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.۵۵۱
۲. کسی که میخواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، باید سی و یک روز آن را پیدرپی بگیرد و اگر بقیه آن پیدرپینباشد اشکال۵۵۲ ندارد.۵۵۳
۳. اگر به چیز حرامی روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلاً حرام باشد مثل شراب و زنا، یا به جهتی حرام شده باشد، مثل نزدیکی کردن با عیال خود در حال حیض، بنابر احتیاط کفاره جمع بر او واجب میشود، یعنی باید یک بنده آزاد کند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند، یا به هر کدام آنها یک مُدّ که تقریباً ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد. و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها که ممکن است باید انجام دهد.۵۵۴
۴.اگر روزهدار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه جماع کند، یک کفاره بر او واجب است. ولی اگر جماع او حرام باشد یک کفاره جمع واجب میشود.۵۵۵
۵. اگر عمداً روزه خود را باطل کند، و بعد عذری مانند حیض یا نفاس یا مرض برای او پیدا شود، کفاره بر او واجب نیست.۵۵۶
۶. اگر روزه دار در ماه رمضان با زن خود که روزهدار است جماع کند، چنانچه زن را مجبور کرده باشد، کفاره روزه خودش و روزه زن را باید بدهد. و اگر زن به جماع راضی بوده، بر هر کدام یک کفاره واجب میشود.۵۵۷
۷. اگر زنی شوهر روزهدار خود را مجبور کند که جماع نماید، یا کار دیگری که روزه را باطل میکند انجام دهد، واجب نیست کفاره روزه شوهر را بدهد.۵۵۸
۸. اگر روزهدار در ماه رمضان با زن خود که روزهدار است جماع کند، چنانچه به طوری زن را مجبور کرده باشد که از خود اختیاری نداشته باشد و در بین جماع، زن راضی شود، باید مرد دو کفاره و زن یک کفاره بدهد. و اگر با اراده و اختیار، عمل را انجام دهد اگر چه مجبورش کرده باشد، مرد باید کفاره خودش و زن را بدهد.۵۵۹
۹. اگر روزه دار در ماه رمضان با زن روزهدار خود که خواب است جماع نماید، یک کفاره بر او واجب میشود و روزه زن صحیح است و کفاره هم بر او واجب نیست.۵۶۰
۱۰. اگر مرد زن خود را مجبور کند که غیر جماع کار دیگری که روزه را باطل میکند به جا آورد، کفاره زن را نباید بدهد و بر خود زن هم کفاره واجب نیست.۵۶۱
۱۱. کسی که به واسطه مسافرت یا مرض روزه نمیگیرد، نمیتواند زن روزه دار خود را مجبور به جماع کند. ولی اگر او را مجبور نماید بنابر احتیاط باید کفارهاش را بدهد.۵۶۲
ه’ . روزه قضا
اگر روزه رمضان را عمداً نگیرد، باید قضای آن را به جا آورد و برای هر روز دو ماه روزه بگیرد یا به شصت فقیر طعام بدهد یا یک بنده آزاد کند، و چنانچه تا رمضان آینده قضای آن روزه را به جا نیاورد، برای هر روز نیز دادن یک مُدّ طعام لازم است.۵۶۳
استفتائات
اگر شخصی کفاره تأخیر قضای روزههایش را در یک سال بپردازد و مجدداً تا سال بعد نیز نتواند قضای روزههایش را به جا آورد، آیا باز کفاره تأخیر بر او واجب میشود یا اینکه پرداخت کفاره سال قبل کفایت از آن میکند؟
باسمه تعالی؛ بیش از یک بار کفاره واجب نیست.۵۶۴
بانویی است مدت ۱۴ سال ازدواج کرده و ماه مبارک رمضانِ هیچ سالی روزههایش را مرتب نگرفته، گاهی حامله بوده و گاهی تقریباً مریض، و در ایام غیر ماه رمضان که سلامت هم بوده قضای آنها را به جا نیاورده است و موانعی هم نداشته و نمیداند در این چند سال، ماه رمضان چند روز را روزه گرفته و چند روز را نگرفته، چه مقدار باید قضا نماید؟
باسمه تعالی؛ روزههایی را که یقین دارد قضا شده، باید قضا نماید و بیشتر از آن واجب نیست.۵۶۵
سه. احکام حج
حج، زیارت کردن خانه خدا و انجام اعمالی است که دستور دادهاند در آنجا به جا آورده شود و در تمام عمر بر کسی که این شرایط را دارا باشد، یک مرتبه واجب میشود:
اول: آنکه بالغ باشد؛
دوم: آنکه عاقل و آزاد باشد؛
سوم: به واسطه رفتن به حج مجبور نشود که کار حرامی را که اهمیتش در شرع از حج بیشتر است انجام دهد، یا عمل واجبی را که از حج مهمتر است ترک نماید؛
چهارم: آنکه مستطیع باشد و مستطیع بودن به چند چیز است: اول: آنکه توشه راه و چیزهایی را که بر حسب حالش در سفر به آن محتاج است و در کتابهای مفصّل گفته شده دارا باشد، و نیز مَرکب سواری یا مالی که بتواند آنها را تهیه کند داشته باشد؛ دوم: سلامت مزاج و توانایی آن را داشته باشد که بتواند مکه رود و حج را به جا آورد؛ سوم: در راه مانعی از رفتن نباشد، و اگر راه بسته باشد، یا انسان بترسد که در راه جان یا عِرض او از بین برود یا مال او را ببرند، حج بر او واجب نیست. ولی اگر از راه دیگری بتواند برود اگر چه دورتر باشد، در صورتی که مشقت زیاد نداشته باشد و خیلی غیر متعارف نباشد، باید از آن راه برود؛ چهارم: به قدر به جا آوردن اعمال حج وقت داشته باشد؛ پنجم: مخارج کسانی را که خرجی آنان بر او واجب است مثل زن و بچه و مخارج کسانی را که مردم خرجی دادن به آنها را لازم میدانند داشته باشد؛ ششم: بعد از برگشتن، کسب یا زراعت یا عایدی ملک یا راه دیگری برای معاش خود داشته باشد که مجبور نشود به زحمت زندگی کند.۵۶۶
استفتائات
افرادیکه مستطیع هستند وازدواج نکردهاند، حجرا مقدم بدارند یاازدواج را؟
باسمه تعالی؛ اگر نیاز به ازدواج دارند، در صورتی مستطیع هستند که علاوه بر مصارف حج، مخارج ازدواج را هم داشته باشند.۵۶۷
شخصی مقداری پول، پسرش به او بخشیده و نیز مقداری خودش داشته و با این پولها به مکه مشرّف شده است و حج به جا آورده، آیا این شخص مستطیع بوده یا نه؟ و آیا دوباره لازم است به حج برود؟
باسمه تعالی؛ اگر در برگشت، وسیله امرار معاش لایق به حال خود را نداشته مستطیع نبوده، و هر وقت استطاعت حاصل شد باید حَجْالاسلام به جا آورد.۵۶۸
آیا مخارج حج استحبابی جز مؤونه محسوب است یا خیر؟
باسمه تعالی؛ از مؤونه محسوب است.۵۶۹
خرج حج واجب همسر که شخصاً مستطیع است اما نقداً ندارد که مخارج خود را بپردازد، اگر شوهرش بپردازد، جز مؤونه به حساب میآید؟
باسمه تعالی؛ تحمل مصارف حج زوجه اگر مطابق شأن زوج باشد، جز مؤونه محسوب است.۵۷۰
زنی مقداری طلا دارد و از آن استفاده میکند و مال دیگری غیر از آن ندارد، و اگر آنها را بفروشد توانایی رفتن به حج را خواهد داشت، آیا زیورآلات زن مستثنا از استطاعت است یا اینکه به وسیله آنها زن مستطیع شده و باید آنها را بفروشد و به حج برود و چنانچه مرده باشد باید برای او نایب بگیرند؟
باسمه تعالی؛ اگر داشتن زیورآلات برای او لازم نیست و نداشتن آن عیب نیست، مستطیع است و باید به حج برود.۵۷۱
اگر شخصی از ارث پدری خود آب و املاکی داشته باشد که اینها تأمینکننده مخارج زندگی محسوب نمیشود، و از آن طرف وسیله تأمین مخارج زندگیاش حقوق یا شهریه طلبگی باشد، آیا چنین شخصی مستطیع محسوب میشود یا خیر؟ و در صورتی که با این وضع حج کند آیا به نیت وجوب باشد یا خیر؟
باسمه تعالی؛ کسی که درآمد کسب و ملک او برای معیشت او کافی نیست مستطیع محسوب نمیشود و حج بر او واجب نیست.۵۷۲
مادر من از فروش خانهای که سهم ارث او بوده مستطیع شده، ولی به علت کهولت و پیری نمیتواند خودش به حج برود و در آینده هم امید توانایی ندارد، آیا میتواند در حال حیات کسی را به نیابت خود به حج بفرستد؟
باسمه تعالی؛ اگر قبل از ناتوانی مستطیع شده است، باید نایب بگیرد و حَجْالاسلام محسوب میشود.۵۷۳
مادر پیری که ۷۰ سال دارد و مبلغ صد هزار تومان به قیمت حاضر آب و ملک دارد که البته درآمد آن در سال به پانصد تومان نمیرسد، آیا مکه رفتن بر ایشان واجب است یا نه؟
باسمه تعالی؛ اگر ملک مزبور وسیله اعاشه او هست و در صورت فروش و صرف در حج، نفقه تأمین نیست، مستطیعه نیست.۵۷۴
خواهری نامه نوشتهاند: دو سال پیش مادرم برای سفر حج پولی که دقیقاً ۰۰۰/۲۰ تومان میشد در بانک واریز کردند و از آن زمان تا به حال دو سال میگذرد. حال که امسال مادرم میخواهد به حج مشرّف شوند به او گفتهاند باید خمس آن مقدار پول را بدهد که خمس میشود ۴۰۰۰ تومان. از آنجایی که مادرم استطاعت پرداخت چنین پولی را ندارد، آیا باید از رفتن به حج خودداری کند یا از پرداخت خمس، و آیا خمس باید از همان پول پرداخت شود یا خیر؟
باسمه تعالی؛ اگر قبلا حج بر او مستقر بوده، خمس لازم نیست. و چنانچه حج بر او مستقر نبوده خمس لازم است و خمس را لازم نیست از همان پول بدهد.۵۷۵
خوردن قرص در ایام حج یا بعضی مواقع که زنها میل دارند عادت ماهیانه نداشته باشند اشکال دارد یا نه؟
باسمه تعالی؛ در صورت مُضِر نبودن اشکال ندارد.۵۷۶
بعضی از خانمها در سفر حج برای پیشگیری از عادت ماهانه قرص میخورند. گاهی با خوردن قرص باز هم عادت میشوند، اما به وسیله آمپول از ادامه آن جلوگیری میکنند. آیا با جلوگیری به وسیله آمپول حکم طهارت از حیض بر آنها مترتب میشود و میتوانند اعمالی که متوقف بر طهارت از حیض است انجام دهند؟ و پس از جلوگیری از ادامه عادت به چه عنوان باید غسل کنند؟
باسمه تعالی؛ اگر سه روز متوالی خون نبیند، حکم حیض مترتب نیست و نماز و روزه صحیح است، و کمتر از سه روز حکم استحاضه را دارد.۵۷۷
خانمی در زمان حج قرص میخورده که حیض نشود تا بتواند اعمالش را انجام دهد، اما از موقعی که قرض خوردن را شروع کرده، همیشه ترشحاتی زرد رنگ میدیده که احتمال میداده خون باشد و چون در زمان حیض ایشان بوده شک میکرده که آیا استحاضه است یا نه. و چون قدرت تشخیص نداشته، بنابراین گذاشته که مستحاضه نیست و مسائل مربوط به آن را رعایت نکرده و طواف و نماز طواف به جا آورده است. با این حال، اعمالش صحیح است یا خیر؟
باسمه تعالی؛ اگر شک دارند که ترشحات ذکر شده خون بوده حکم استحاضه ندارد و اعمالشان صحیح است.۵۷۸
.۶۰۷ دفتر امام خمینی: بخش استفتا.
.۶۰۸ استفتا.
.۶۰۹ رساله نوین، ج ۳، ص ۲۰۲.
.۶۱۰ رساله نوین، ج ۳، ص ۲۰۵.
.۶۱۱ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۴۳، م ۲۰.
.۶۱۲ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۴۳، م ۲۰.
.۶۱۳ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۴۴، م ۲۴ و ۲۵؛ العروْ الوثقی، ج ۲، ص ۸۰۴، م ۳۶.
.۶۱۴ توضیح المسائل، م ۲۴۴۰.
.۶۱۵ توضیح المسائل، م ۲۴۴۱.
.۶۱۶ توضیح المسائل، م ۲۴۳۴.
.۶۱۷ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۴۳، م ۲۲.
.۶۱۸ العروْ الوثقی، ج ۲، ص ۸۰۳، م ۳۵.
.۶۱۹ العروْ الوثقی، ج ۲، ص ۸۰۳، م ۳۵.
.۶۲۰ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۴۵، م ۲۹.
.۶۲۱ استفتا.
.۶۲۲ رساله نوین، عبدالکریم بیآزار شیرازی، ج ۳، ص ۴۶.
.۶۲۳ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۳۰۵، پیش از مسأله ۱؛ العروْ الوثقی، ج ۱، ص ۵۵۱، م ۴ و ۵.
.۶۲۴ دفتر امام خمینی: بخش استفتا.
.۶۲۵ توضیح المسائل، م ۸۲۳.
.۶۲۶ توضیح المسائل، م ۱۰۶۰ و پس از مسأله ۲۸۹؛ تحریر الوسیلْ، ج ۱، ص ۱۷۶، م ۱۰.
.۶۲۷ توضیح المسائل، م ۸۶۵.
.۶۲۸ توضیح المسائل، م ۸۶۴؛ العروْ الوثقی، ج ۱، ص ۵۷۴، فصل ۱۱، الرابع عشر.
.۶۲۹ توضیح المسائل، م ۳۱۹.
.۶۳۰ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۷، س ۸۱.
.۶۳۱ العروْ الوثقی، ج ۱، ص ۱۲۰، م ۳۲.
.۶۳۲ استفتاآت، ج ۱، ص ۱۰۰، س ۲۶۱.
.۶۳۳ توضیح المسائل، م ۹۴ و ۲۰۵۹.
.۶۳۴ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۶۲، پس از مسأله ۳۰.
.۶۳۵ توضیح المسائل، م ۲۳۸۴ و ۲۳۸۸؛ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۶۳ و ۲۶۴، پیش از مسأله ۱.
.۶۳۶ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۶۳ و ۲۶۴، پیش از مسأله ۱.
.۶۳۷ اگر با زنی که برای خود عقد کرده نزدیکی هم نکرده باشد، تا وقتی که آن زن در عقد اوست نمیتواند با دختر او ازدواج کند. (توضیح المسائل، م ۲۳۸۷.)
.۶۳۸ توضیح المسائل، م ۲۳۸۵ و ۲۳۸۶؛ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۷۷، م ۱.
.۶۳۹ توضیح المسائل، م ۲۳۸۹؛ تحریر الوسیلْ، ج ۲، ص ۲۷۷ ،م ۲.
.۶۴۰ گرچه خواهر زن، محرم نیست، ولی مرد تا وقتی که زنش در عقد اوست، نمیتواند با خواهر زنش ازدواج کند. (توضیح المسائل، م ۲۳۹۰.)
.۶۴۱ استفتا.
.۶۴۲ توضیح المسائل، م ۲۶۹۴.
۴۸۴ استفتاآت، ج ۱، ص ۱۳۳، س ۲۵.
.۴۸۵ تقریباً به اندازه یک دوریالی.
.۴۸۶ توضیح المسائل، م ۸۵۵.
.۴۸۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۱۴۰، س ۴۷.
.۴۸۸ توضیح المسائل، م ۱۳۲۹.
.۴۸۹ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۶۴، س ۴۲۹.
.۴۹۰ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۶۶، س ۴۳۳.
.۴۹۱ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۶۰، س ۴۱۶.
.۴۹۲ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۶۵، س ۴۳۲.
.۴۹۳ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۶۴، س ۴۲۸.
.۴۹۴ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۶۵، س ۴۳۰.
.۴۹۵ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۶۵، س ۴۳۱.
.۴۹۶ تحریر الوسیلْ، ج ۱، ص ۱۸۹، سابعها.
.۴۹۷ توضیح المسائل، م ۱۰۸۷.
.۴۹۸ استفتاآت، ج ۱، ص ۲۸۶، س ۵۱۰.
.۴۹۹ تحریرالوسیلْ، ج۱، ص۲۹۳، م۱ و ص۲۹۴، م۳.
.۵۰۰ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۲۰، س ۵۲.
.۵۰۱ توضیح المسائل، بخش استفتائات، ص ۴۱۸، س ۱۰.
.۵۰۲ توضیح المسائل، بخش استفتائات، ص ۴۱۹، س ۱۱.
.۵۰۳ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۲۸، س ۷۶.
.۵۰۴ توضیح المسائل، م ۱۷۲۸.
.۵۰۵ توضیح المسائل، م ۱۷۲۹.
.۵۰۶ توضیح المسائل، م ۱۶۴۰؛ تحریر الوسیلْ، ج ۱، ص ۲۹۳، م ۱ و ص ۲۹۴، م ۳.
.۵۰۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۲۶، س ۶۸.
.۵۰۸ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۳۲، س ۸۷.
.۵۰۹ یعنی لازم نیست کفاره کسی را که عمداً روزه نگرفته است بپردازد، اگر چه کفاره مخصوص زنی که به خاطر شیر دادن، روزه خود را نگرفته است در محل خود بیان شده است.
.۵۱۰ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۲۹، س ۷۹.
.۵۱۱ تحریر الوسیلْ، ج ۱، ص ۲۹۸، پیش از مسأله ۱.
.۵۱۲ شکل صحیح آن، امالَه است که معمولاً امالِه خوانده میشود وبه معنی تنقیه کردن است.
.۵۱۳ شکل صحیح آن، قَی است که معمولاً قِی خوانده میشود و به معنی استفراغ کردن است.
۵۱۴- نپ توضیح المسائل، م یییی.
.۵۱۵ توضیح المسائل، م ۱۵۸۲.
.۵۱۶ توضیح المسائل، م ۱۵۸۳.
.۵۱۷ توضیح المسائل، م ۱۵۸۴.
.۵۱۸ توضیح المسائل، م ۱۵۸۵.
.۵۱۹ توضیح المسائل، م ۱۵۸۶.
.۵۲۰ توضیح المسائل، م ۱۵۸۷.
.۵۲۱ توضیح المسائل، م ۱۵۸۸.
.۵۲۲ توضیح المسائل، م ۱۵۸۹.
.۵۲۳ توضیح المسائل، م ۱۵۹۴.
.۵۲۴ توضیح المسائل، م ۱۵۹۵.
.۵۲۵ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۰۷، س ۱۲.
.۵۲۶ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۰۷، س ۱۳.
.۵۲۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۰۸، س ۱۴.
.۵۲۸ توضیح المسائل، م ۱۶۱۹.
.۵۲۹ توضیح المسائل، م ۱۶۲۰.
.۵۳۰ توضیح المسائل، م ۱۶۲۱.
.۵۳۱ توضیح المسائل، م ۱۶۲۳.
.۵۳۲ توضیح المسائل، م ۱۶۲۴.
.۵۳۳ توضیح المسائل، م ۱۶۲۵.
.۵۳۴ توضیح المسائل، م ۱۶۲۶.
.۵۳۵ توضیح المسائل، م ۱۶۲۷.
.۵۳۶ توضیح المسائل، م ۱۶۲۸.
.۵۳۷ توضیح المسائل، م ۱۶۲۹.
.۵۳۸ توضیح المسائل، م ۱۶۳۰.
.۵۳۹ توضیح المسائل، م ۱۶۳۱.
.۵۴۰ توضیح المسائل، م ۱۶۳۴.
.۵۴۱ توضیح المسائل، م ۱۶۳۶.
.۵۴۲ توضیح المسائل، م ۱۶۳۷.
.۵۴۳ توضیح المسائل، م ۱۶۳۸.
.۵۴۴ توضیح المسائل، م ۱۶۳۹.
.۵۴۵ توضیح المسائل، م ۱۶۴۰.
.۵۴۶ توضیح المسائل، م ۱۶۴۲.
.۵۴۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۱۶، س ۳۹.
.۵۴۸ رساله نوین، عبدالکریم بیآزار شیرازی، ج ۱، ص ۱۱۳.
.۵۴۹ توضیح المسائل، م ۱۶۵۳.
.۵۵۰ توضیح المسائل، م ۱۶۵۷.
.۵۵۱ توضیح المسائل، م ۱۶۶۰.
.۵۵۲ برای آشنایی بیشتر با جزئیات دو ماه کفاره روزه به مسائل ۱۶۶۲ تا ۱۶۶۴ از رساله توضیح المسائل مراجعه فرمایید.
.۵۵۳ توضیح المسائل، م ۱۶۶۱.
.۵۵۴ توضیح المسائل، م ۱۶۶۵.
.۵۵۵ توضیح المسائل، م ۱۶۶۷.
.۵۵۶ توضیح المسائل، م ۱۶۷۵.
.۵۵۷ توضیح المسائل، م ۱۶۷۸.
.۵۵۸ توضیح المسائل، م ۱۶۷۹.
.۵۵۹ توضیح المسائل، م ۱۶۸۰.
.۵۶۰ توضیح المسائل، م ۱۶۸۱.
.۵۶۱ توضیح المسائل، م ۱۶۸۲.
.۵۶۲ توضیح المسائل، م ۱۶۸۳.
.۵۶۳ توضیح المسائل، م ۱۷۱۰.
.۵۶۴ دفتر امام خمینی: بخش استفتا.
.۵۶۵ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۲۵، س ۶۷.
.۵۶۶ توضیح المسائل، م ۲۰۳۶.
.۵۶۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۳۵، س ۴.
.۵۶۸ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۳۵، س ۵.
.۵۶۹ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۸۰، س ۱۰۹.
.۵۷۰ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۸۰، س ۱۱۰.
.۵۷۱ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۳۸، س ۱۴.
.۵۷۲ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۳۶، س ۷.
.۵۷۳ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۳۶، س ۸.
.۵۷۴ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۳۸، س ۱۳.
.۵۷۵ دفتر امام خمینی: بخش استفتا.
.۵۷۶ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۷۰، س ۱۱۱.
.۵۷۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۷۱، س ۱۶۶.
.۵۷۸ استفتاآت، ج ۱، ص ۷۱، س ۱۶۷.