اصطلاحات شرعى(۲)

اصطلاحات شرعى(2)

اظهر : غالباً حقیر معنى لغوى آن را قصد مى نمایم .

اقرب : نزدیکتر ( فتوى است مگر قرینه بر خلاف آن باشد ) .

اقوى : قویتر ( فتوى است ) .

بعید است : از ادله دور است ( بر طبق آن فتوى نیست ) .

بعید نیست : فتوى است ( مگر اینکه قرینه اى بر خلاف آن باشد ) .

حرام : ممنوع ، چیزى است که شارع مقدس آن را به طورى ممنوع کرده که تمرد از آن مجازات دارد .

جاهل قاصر : کسى است که در جهل خود معذور است چه استعداد فهمیدن را نداشته باشد و چه امکان آن را پیدا نکرده باشد و چه در راه وصول به نتیجه خطا رفته باشد .

جاهل مقصر : کسى که در جهل خود معذور نیست زیرا استعداد و امکان آموختن مسئله مورد ابتلاى خود را داشته ولى عمداً در فراگیرى آن کوتاهى کرده است .

خالى از قوت نیست : فتوى است ( مگر قرینه اى بر خلاف آن باشد ) .

خالى از وجه نیست : در صورتى که عمل مخالف احتیاط باشد و اصل

معذّرى جارى نشود اکتفا به آن نمى شود کرد ، بلکه احتیاط مراعات شود مثلاً اگر گفته شود مجزى بودن صلاه تمام در کلّ مدینه منوره خالى از وجه نیست اینجا مکلف لازم است احتیاط نماید و احتیاط آن به خواندن قصر است در صورت عدم قصد اقامه .

عمل به احتیاط : رعایت همه جوانب احتمالى تکلیف است به طورى که یقین پیدا شود به وظیفه واقعى عمل شده است .

فتوى : اظهار نظر قطعى مجتهد در مسائل شرعیه .

قوى : نیرومند ( کنایه از فتوى است ) .

لازم الوفا است : باید به آن عمل کرد .

مباح : هر فعل یا ترکى که از نظر شرعى رجحان نداشته باشد ( در برابر واجب ، حرام ، مکروه و مستحب ) . و گاهى هم استعمال مى شود در مقابل خصوص حرام که شامل مستحب و مکروه و واجب مى شود .

مجزى است : کافى است ( ساقط کننده تکلیف است ) .

محل تأمل و اشکال است : اگر خلاف احتیاط باشد نمى توان به آن اکتفا کرد مثلاً اگر بگوید طهارت عصیر عنبى بعد الغلیان و قبل از ذهاب ثلثین محل
اشکال است ، نمى توان بر اساس این عبارت حکم به طهارت کرد ولى اگر وجوب
یا حرمت شىء محل اشکال باشد مى توان بر اساس این عبارت اولى را ترک کرد و دومى را انجام داد .

مخیر است : فتوى به تخییر است یعنى مقلد باید یکى از کارهاى مذکور را اختیار کند .

مستحب : کارى که شارع مقدس به آن امر کرده ولى ترک آن مجازات ندارد .

مکروه : ناپسند ، کارى که شارع مقدس از آن نهى کرده ولى براى ارتکاب

آن مجازات قرار نداده است .

قصد اقامه : تصمیم مسافر به ماندن ده روز یا بیشتر در یک محل .

قصد انشاء : تصمیم به ایجاد یک امر اعتبارى مانند خرید و فروش .

قصد قربت : قصد تقرب به خداوند متعال و نزدیک شدن به او .

قصد وجه: قصد واجب در انجام واجبات و قصد مستحب در انجام مستحبات.

 یقین و اطمینان :

سؤال ۳۴ : مراد از یقین و اطمینان در رساله عملیه چیست ؟ و آیا اطمینان در حکم یقین است ؟

جواب : مراد از یقین و اطمینان همان علم عادى است که اگر تشکیک کند زایل مى گردد .

 اجنبى :

سؤال ۳۵ : اجنبى کیست ؟ آیا مى توان سایر مسلمانان را در صورت اختلاف در نژاد یا کشور اجنبى خواند ؟

جواب :کلمه اجنبى در موارد مختلف معناى مختلفى دارد مثل مرد اجنبى در مقابل زن اجنبیه و همین طور اگر غیر آشنا در میان رفقاى خاص باشد مى گویند اجنبى در میان ما هست . و همچنین است افراد ممالک دیگر و کلمه اجنبى در لسان روایات نیست .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا