تدبیر ش ۴۹-۵۰لزوم مجاهدت و بصیرت برای حفظ ایمان و استقامت
جمهوری اسلامی برای ایجاد نظم عادلانه جهانـی تلاش میکند. امیدواریم بتوانیم پرچـم عدالت را در سطح جهان بالا برده و نیروی عظیم مردمی را زیر این پرچم جمع کنیم…. دو هدف عمده در این راه، «ایجاد و ساخت یک نمونه و نظام عادل» و «معرفی و نشان دادن آن نظام» [است] … در ایجاد و معرفی این نظام اسلامی، علم، ایمان، همت و توانایی روحی و جسمی لازم است که این ویژگیها در جوانان کشور وجود دارد. … حفظ ایمان و استقامت، برای حرکت در این راهِ دشوار و سخت با وجود هواهای نفسانی، انگیزهها و خواستههای گوناگون لازم [است]… پیمودن خط مستقیم با ملاحظه تمام و زاویه پیدا نکردن، معنای استقامت است که به مجاهدت و بصیرت نیاز دارد.۱ ۱ . ۸۸/۱۰/۰۹ (گزارش خبری) بیانات در دیدار اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپارشد مضاعف رویشها در مقابل ریزشها
اگر این مسأله [ انحراف و زاویه پیدا کردن برخی افراد در داخل کشور] اتفاق نمیافتاد و عـدهای وسـط راه، سست عنـصری نشـان نمیدادند، امروز وضع کشور در زمینههای مادی و معنوی خیلی بهتر بود. اما همانگونه که بارها تـأکیـد شـد و واقـعیتهای جامـعه نیـز نشـان میدهـد، هـر مقـدار ریـزش بـود، دو برابر آن رویش وجود دارد.
… اظـهارات بـرخـی سیـاستمـداران دنیـا در خصوص اغتشاشات روز عاشورا در تهران، … ناشی از «خباثتها و خود مهره شدن در جهت تغییر حقایق و واقعیتها» و «تأثیرپذیری از رسانههای صهیونیستی و بیگانه دنیاست».۱ ۱ . ۸۸/۱۰/۰۹ (گزارش خبری) بیانات در دیدار اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
ابعاد حادثه نوزدهم دی: بصیرت، موقعشناسی ، دشمنشناسی، مجاهدت و فداکاری
هر سال نوزدهم دی را همه ملت ایران، بخصوص مردم عزیز و با بصیرت قم، همچون یک مقطع تاریخی گویا و زبان دار، به رخ مستکبران عالم میکشند. جا هم دارد؛ حقیقتاً هم حادثهای مثل نوزدهم دی، به رخ دشمن کشیدنی است.
این حادثه از ابعاد مختلفی قابل توجه و تأمل است: هم بصیرت در این حادثه موج میزند، هم موقعشناسی، هم دشمنشناسی، هم مجاهدت و اقدام و فداکاری ؛ این ها ابعاد این حادثه عظیمی است که در نوزدهم دی سال ۵۶ – یعنی سی و دو سال قبل – به وقوع پیوسته است. از طرف دیگر، همین حادثه، مبدأ یک تحول، یک حرکت، یک جریان عظیم و جهت داری در ملت ایران شد. پس حادثه، حقیقتاً حادثه مهمی است. آن روز هم تأثیر گذاشت؛ امروز هم که شما یاد آن حادثه را و یاد شهدای روحانی و غیرروحانی آن حادثه را گرامی می دارید، باز تأثیر می گذارد؛ درس میدهد، بصیرت میدهد و جهت حرکت را به ما نشان میدهد. روزهای سال، به طور طبیعی و به خودی خود همه مثل همند؛ این انسانها هستند، این ارادهها و مجاهدتهاست که یک روزی را از میان روزهای دیگر برمیکشد و آن را مشخص میکند ؛ متمایز میکند، متفاوت میکند و مثل یک پرچمی نگه میدارد تا راهنمای دیگران باشد. روز عاشورا – دهم محرم – فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد؛ این حسین بن علی است که به این روز جان میدهد، معنا میدهد، او را تا عرش بالا میبرد؛این مجاهدتهای یاران حسین بن علی است که به این روز، این خطورت و اهمیت را میبخشد. روز نوزدهم دی هم همینجور است ؛ روز نهم دی امسال هم از همین قبیل است. نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت – که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد؛یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمنشناسی است، از وقتشناسی است، از حضور در عرصه مجاهدانه است- روزنهم دی را هم متمایز میکنند.۲ ۲ . ۸۸/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دیلزوم مجاهدت در شرایط فتنه برای تشخیص حقیقت
مطمئن باشید که روز نهم دی امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونـی – که شرایـط غبارآلودگی فضاست – این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر میکند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی را میبیند. این کارها ، کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی – که من بارها این را نقل کردهام – به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم». درست دید آن مرد نافذِ بابصیرت ؛ آن مرد خدا. در شرایط فتنه،کاردشوارتر است؛ تشخیص دشـوارتـر است. البتـه خـدای متعـال حجت را همیشه تمام میکند؛ هیچ وقت نمیگذارد مردم از خدای متعال طلبکار باشند و بگویند تو حجت را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم. در قرآن مکرر این معنا ذکر شده است. دست اشاره الهی همه جا قابل دیدن است؛ منتها چشم باز میخواهد. اگر چشم را باز نکردیم، هلال شب اول ماه را هم نخواهیم دید؛ اما هلال هست. باید چشم باز کنیم، باید نگاه کنیم، دقت کنیم، از همه امکاناتمان استفاده کنیم تا این حقیقت را که خدا در مقابل ما قرار داده است، ببینیم. مهم این است که انسان این مجاهدت را بکند. این مجاهدت به نفع خود انسان است؛ خدای متعال هم در این مجاهدت به او کمک میکند.۲ ۲ . ۸۸/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دی
استفاده ازاستدلال جناب عمار یاسر جهت رفع شبهات
در جنگ صفین، امیرالمؤمنین در مقابل کفار که قرار نداشت؛جبهه مقابل امیرالمؤمنین جبههای بودند که نماز هم میخواندند،قرآن هم میخواندند،ظواهر درآنها محفوظ بود؛ خیلی سخت بود. کی باید اینجا روشنگری کند وحقایق را به مردم نشان دهد؟ بعضـیهـا حقیقتاً متزلزل میشدند … اصحاب امیرالمؤمنین… جلو میافتادند؛ از جمله جناب عمار یاسر کـه مهـمتـرین کـار را ایشان میکـرد. یکی از دفعات عمار یاسر … استدلال کرد. ببینید چه استدلال هایی است که انسان میتواند همیشه اینها را به عنوان استدلالهای زنده در دست داشته باشد. ایشان دید یک عدهای دچار شبهه شدهاند؛ خودش را رساند آنها، سخنرانی کرد. یکی از حرف های او در این سخنرانی این بود که گفت: این پرچمی که شما در جبهه مقابل میبینید، این پرچم را من در روز احد و بدر در مقابل رسول خدا دیدم – پرچم بنی امیه – زیر این پرچم، همان کسانی آن روز ایستاده بودند که امروز هم ایستادهاند؛ معاویه و عمروعاص. … و من این را به چشم خودم دیدم. این طرفی که امیـرالمؤمنین هست، همـین پـرچمی کـه امروز امیرالمؤمنین دارد – یعنی پرچم بنیهاشم – آن روز هم در جنگ بدر و احد بود و همین کسانی که امروز زیرش ایستادهاند، یعنی علیبنابیطالب و یارانش، آن روز هم زیر همین پرچم ایستاده بودند. از این علامت بهتر؟ … فرقش این است که آن روز آنها ادعا میکردند و معترف بودند و افتخار میکردند که کافرند، امروز همانها زیر آن پرچم ادعا میکنند که مسلمند و طرفدار قرآن و پیغمبرند؛ اما آدمها همان آدمهایند، پرچم هم همان پرچم است. خوب، اینها بصیرت است. این قدر که ما عرض میکنیم بصیرت بصیرت، یعنی این.
از اول انقلاب و در طول سال های متمادی، کیها زیر پرچم مبارزه با امام و انقلاب ایستادند؟ آمریکا در زیر آن پرچم قرار داشت، انگلیس در زیر آن پرچم قرار داشت، مستکبرین در زیر آن پرچم قرار داشتند، مرتجعین وابسته به نظام استکبار و سلطه، همه در زیر آن پرچم مجتمع بودند؛ الآن هم همین جور است. الآن هم شما نگاه کنید از قبل از انتخابات سال ۸۸، در این هفت هشت ماه تا امروز آمریکا کجا ایستاده است؟ انگلیس کجا ایستاده است؟ خبرگزاریهای صهیونیستی کجا ایستادهاند؟ در داخل، جناحها ضد دین، از تودهای بگیر تا سلطنتطلب، تا بقیه اقسام و انواع بی دینها کجا ایستادهاند؟ یعنی همان کسانی که از اول انقلاب با انقلاب و با امام دشمنی کردند، سنگ زدند، گلوله خالی کردند، تروریسم راه انداختند. سه روز از پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن گذشته بود، همین آدمها با همین اسم ها آمدند جلوِ اقامتگاه امام در خیابان ایران، بنا کردند شعار دادن؛ همانها الآن میآیند توی خیابان، علیه نظام و علیه انقلاب شعار میدهند! چیزی عوض نشده. اسمشان چپ بود، پشت سرشان آمریکا بود؛ اسمشان سوسیالیست بود، لیبرال بود، آزادی طلب بود، پشت سرشان همه دستگاههای ارتجاع و استکبار و استبداد کوچک و بزرگ دنیا صف کشیده بودند! امروز هم همین است. اینها علامت است، اینها شاخص است؛ و مهم این است که ملت این شاخصها را میفهمد؛ این چیزی است که انسان اگر صدها بار شکر خدا را بکند، حقش را به جا نیاورده است؛ سجده شکر کنیم.۲ ۲ . ۸۸/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دیبیداری ملت ، رمز حفظ انقلاب و ترس سران استکبار
این ملت عظیم از قشرهای مختلف در سراسر کشور نگاه میکنند به صحنه، میشناسند صحنه را؛ خیلی چیز بزرگ و مهمی است. اینی که من عرض میکنم روز نُه دی در تاریخ ماندگار است، به خاطر این است. مردم بیدارند؛ همین است که کشور شما را نگه داشته است. عزیزان من! همین است که انقلابتان را حفظ کرده است؛ همین است که جرأت سران استکبار را از آنها گرفته است که بخواهند به ملت ایران حمله کنند؛ میترسند. حالا در تبلیغات، زید و عمرو و بکر را میکشند جلو، بمباران تبلیغاتی میکنند؛ اما حقیقت قضیه چیز دیگری است. دشمن حقیقی آنها ملت ایران است، دشمن حقیقی آنها ایمـان و بصیرت ملت ایران است، دشمن حقیقی آنها همین غیرت دینی جوانهاست که میجوشد. یک وقتی هم دندان روی جگر میگذارند، صبر هم میکنند، باید هم بکنند؛ اما یک وقت هم آنجایی که وقت حضور درصحنه است، میآیند توی صحنه.۲ ۲ . ۸۸/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دیتأثیر بیداری و بصیرت ملت ایران بر سایر ملتها
تحلیل حوادث جاری کشورمان تحلیلی نیست که از حوادث عالم جدا باشد. حوادث عالم، حوادث منطقه، اینها به هم متصل است. بخشی هم مربوط به کشور ماست، که البته آن بخش اصلی و اساسی است. علت هم این است که استکبار، لنگی کار خود را از اینجا میبیند؛ و این نشان میدهد که یک ملت و یک مجموعه انسانی چه نقشی میتواند ایفاء کند. اینی که امام بزرگوار ما ]همیشه[ خطاب میکرد به امت اسلام، با توجه به این حقیقت است. یک ملت وقتی بیدار میشود، اینجور میتواند همه محاسبات استکبار را به هم بریزد. کارخانهای که آنها درست کردند، خط تولیدی که برای به ثمر رساندن اهداف استکباری خودشان به وجود آوردند، این خط تولید را بیداری یک ملت اینجور کُند یا متوقف میکند. اگر همه ملتهای مسلمان بیایند توی میدان، چه میشود! اگر همه ملتهای مسلمان همین بصیرت را، همین آمادگی را، همین حضور را پیدا کنند، چه اتفاقی در دنیا میافتد! از این میترسند. میخواهند صدای من و شما خاموش بشـود و بـه گـوش ملـتهـای دیـگر نـرسد. میخواهند کاری کنند که ملتهای دیگر نفهمند تأثیر بیداری و بصیرت یک ملت در حوادث عالم چقدر است.۲ ۲ . ۸۸/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دیلحظه را باید شناخت و نیاز را باید دانست
«شـورای همـاهنگـی تبلیغـات» یـکـی از کهنترین و پرسابقهترین نهادهای نظام جمهوری اسـلامـی اسـت. ایـن اهـمیت دارد که یـک دستگاهی بر اساس یک نیاز واقعی و صادقانه در کشور به وجـود بیایـد و در طـول سالیان متمادی، با تحولات گوناگون، آن نیاز را همواره مورد نظر داشته باشد و حق عمل و اقدام را به جا بیاورد. شورای هماهنگی تبلیغات، از این قبیل مجموعههاست … این مجموعه در طول این سال ها همچنان در خط درست و در صراط مستقیمی حرکت کرده، لحظهها را شناخته و کار مناسبِ آن لحظه را انجام داده. مشکل برخی از افراد و مجموعهها این است: بیایمان نیستند، بیشوق و بیمحبت هم نیستند؛ اما لحظهشناس نیستند؛ لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست.فرض بفرمایید کسانی در کوفه دلهاشان پـر از ایمـان به امـام حسین بـود، بـه اهلبیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، آن کاری نبود که آنها کردند؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن کار را انجام ندادند. اگر کاری که تّوابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشـد؛ ممـکـن بـود حـوادث، جـور دیـگری حرکت بکند.۴ ۴. ۲۹/۱۰/۸۸ بیانات در دیدار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامیعلاج فتنه: صراحت در بیان حق
دشمنان ملت از شفاف بودن فضا ناراحتند؛ فضای شفاف را برنمی تابند؛ فضای غبارآلود را میخواهند.در فضای غبارآلود است که میتوانند به مقاصد خودشان نزدیک شوند و به حرکت ملت ایران ضربه بزنند. فضای غبارآلود، همان فتنه است. فتنه معنایش این است که یک عدهای بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، دشمنِ صریح بتواند چهره خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند. اینی که امیرالمؤمنین فرمود: « إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ »، تا آنجایی که میفرماید: « فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِینَ »؛ اگر باطل، عریان و خالص بیاید، کسانی که دنبال شناختن حق هستند، امر برایشان مشتبه نمیشود؛ میفهمند این باطل است. « وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ مزج الباطل انقطع عنه السن الْمُعَانِدِینَ »؛ حق هم اگر چنانچه بدون پیرایه بیاید توی میدان، معاند دیگر نمیتواند حق را متهم کند به حق نبودن. بعد میفرماید: «و لیکن یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ ذاک ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ »؛ فتنهگر یک تکه حق، یک تکه باطل را میگیرد، اینها با هم مخلوط میکند، در کنار هم میگذارد؛ «فحینئذ یشتبه الحقّ عَلَى أَوْلِیَائِهِ »؛ آن وقت کسانی که دنبال حقند، آنها هم برایشان امر مشتبه میشود. فتنه این است دیگر.خوب، حالا در مقابل یک چنین پدیدهای، علاج چیست؟ عقل سالم حکم میکند و شرع هم همین را قاطعاً بیان میکند: علاج عبارت است از صراحت در تبیین حق، صراحت در بیان حق.۴ ۴. ۲۹/۱۰/۸۸ بیانات در دیدار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامیضرورت شناختن موقعیت ، فهمیدن نیاز و حضور در لحظه مناسب
شناسایی لحظهها و انجام کار در لحظه نیاز، خیلـی چـیز مهمی اسـت. شـورای ]هماهنگی تبلیغات اسلامی[ بحمدالله این خصوصیت را داشته است. دلایل زیادی هم برای این هست؛ آخریاش همین نهم دی است؛ قبلش – ده سال قبل از این – ۲۳ تیر است که اشاره فرمودند؛ آن روز هم نیاز لحظهها بود؛ این یک کار متعارف و معمولی نبود. راهپیمایی مردم در ۲۲ بهمن با همه عظمتی که دارد ، یک کار متعارف است، یک کار روانشده است، شناختهشده است، متوقع است که انجام بگیرد و انجام می گیرد؛ اما ۲۳ تیر در سال ۷۸، یک کار متعارف نبود، یک کار متوقع نبود؛ اهمیت داشت که این مجموعه بداند و بفهمد که اینکار در آن شرایط، لازم است و آن را انجام بدهد. کار نهم دی ماهِ امسال هـم همینجور بـود. شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود؛ آن کاری را که باید انجام بدهد، بتواند انجام بدهد.۴ ۴. ۲۹/۱۰/۸۸ بیانات در دیدار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامیحرف دو پهلو زدن از خواص، مطلوب نیست؛ خواص باید حرف را روشن بزنند
وقتی شـما میبینید یـک حـرکتی بـه بهانه انتخـابـات شـروع میشـود، بعـد یـک عـامل «دشمن»ی در این فضای غبارآلوده وارد میدان شد، وقتی میبینید عامل دشمن – که حرف او، شعار او حاکی از مافیالضمیر اوست – آمد توی میدان، اینجا باید خط را مشخص کنید، اینجا باید مرز را روشن کنید. همه وظیفه دارند؛ بیشتر از همه، خواص؛ و در میان خواص، بیشتر از همه، آن کسانی که مستمعین بیشتری دارند، شنوندگان بیشتری دارند. این وظیفه است دیگر: مرزها روشن بشود و معلوم بشود که کی چی میگوید. این جور نباشد که باطل، خودش را در لابهلای گرد و غبارِ برخاسته در میدان مخفی کند، ضربه بزند و جبهه حق نداند از کجا دارد ضربه میخورد. این است که حرف دو پهلو زدن، از خواص، مطلوب نیست. خواص باید حرف را روشن بزنند و مطلب را واضح بیان کنند. این، مخصوص یک گرایش سیاسی خاص هم نیست. در داخل نظام اسلامی، همه گرایشهایی که در مجموعه نظام قرار دارند، اینها باید صریح مشخـص کننـد کـه بالاخـره آن حمـایتی کـه مستکبرین عالم میکنند، مورد قبول است یا مورد قبول نیست. … وقتی در داخل محیط فتنه، کسانی با زبانشان صریحاً اسلام و شعارهای نظام جمهوری اسلامی را نفی میکنند، با عملشان هم جمهوریت و یک انتخابات را زیر سؤال میبرند، وقتی این پدیده در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که مرزشان را مشخص کنند، موضعشان را مشخص کنند. دوپهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگی فضاست؛ این کمک به رفع فتنه نیست، این کمک به شفافسازی نیست. شفافسازی، دشمنِ دشمن است؛ مانع دشمن است. غبارآلودگی، کمک دشمن است. این، خودش شد یک شاخص. این یک شاخص است: کی به شفافسازی کمک میکند و کی به غبارآلودگی کمک میکند. همه این را در نظر بگیرند، این را معیار قرار بدهند.۴ ۴. ۲۹/۱۰/۸۸ بیانات در دیدار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
افزایش بصیرت ، قدرت تحلیل و هدایت سیاسی۱۸

- مرداد 30, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 115 نفر
- برچسب ها : بصیرت, بیداری ملت, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, دشمن شناسی, رهبری, شناخت موقعیت, صراحت بیان, علاج فتنه, لزوم مجاهدت, نوزدهم دی
اشتراک گذاری این صفحه در :

مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
اذان و اقامه نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۶
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶