چهار. احکام خُمس
أ. تعریف خمس
پرداخت۵/ ۱ دارایی را پس از یک سال خمسی و با توجه به موارد و شرایطی که در شرع مقدس اسلام مشخص شده است، خمس مینامند.
ب. زمان وجوب خمس
1O . خمس از چه موقعی بر انسان واجب میشود؟
باسمه تعالی؛ مکلّف از موقعی که شروع به پیدا کردن درآمد میکند تا سر سال اگر از درآمد چیزی باقی ماند، خمس دارد.۳۹۵
2O . سن دختران و پسرانی که خمس و زکات به آنها واجب میشود چند سال باید باشد؟
باسمه تعالی؛ همان سن بلوغ ایشان است.۳۹۶
3O . کسیکه تاکنون اصلاً خمسنداده، برای دادن خمس چگونهباید عمل کند؟ آیا خمس تمام وسایل ولوازم ضروری (مثل موتور، ماشین، یخچال، خانه و غیره) را نیز باید بدهد؟ و اگر بدهد همان قیمت خرید را بدهد یا خمس قیمت فعلی را؟
باسمه تعالی؛ به قیمت فعلی باید خمس بدهد، و برای تصفیه حساب، مصالحه لازم است که باید به یکی از وکلای مسلّم الوکاله اینجانب مراجعه نماید.۳۹۷
یادسپاری
اگر بچه صغیر سرمایهای داشته باشد و از آن منافعی به دست آید، بنا بر احتیاط واجب بعد از آنکه بالغ شد، باید خمس آن را بدهد.۳۹۸ج. موارد وجوب خمسدر هفت چیز خمس واجب میشود:
اول: منفعت کسب.
دوم: معدن.
سوم: گنج.
چهارم: مال حلال مخلوط به حرام.
پنجم: جواهری که به واسطه غواصی یعنی فرورفتن در دریا به دست میآید.
ششم: غنیمت جنگ.
هفتم: زمینی که کافر ذمّی از مسلمان بخرد … .۳۹۹
خمس درآمد و منفعت کسب
1. هرگاه انسان از تجارت یا صنعت یا کسبهای دیگر مالی به دست آورد، اگر چه مثلاً نماز و روزه میّتی را به جا آورد و از اجرت آن، مالی تهیه کند، چنانچه از مخارج سال خود او و عیالاتش زیاد بیاید، باید خمس یعنی پنج یک آن را به دستوری که بعداً گفته میشود بدهد.۴۰۰
2. کسی که دیگری مخارج او را میدهد، باید خمس تمام مالی را که به دست میآورد بدهد. ولی اگر مقداری از آن را خرج زیارت و مانند آن کرده باشد، فقط باید خمس باقیمانده را بدهد.۴۰۱
3. اگر از منفعت کسب آذوقهای که برای مصرف سالش خریده در آخر سال زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد. و چنانچه بخواهد قیمت آن را بدهد در صورتی که قیمتش از وقتی که خریده زیاد شده باشد، باید قیمت آخر سال را حساب کند.۴۰۲
4. اگر از منفعت کسب پیش از دادن خمس اثاثیهای برای منزل بخرد، چنانچه در بین سال احتیاجش از آن برطرف شود، واجب است که خمس آن را بدهد. و همچنین است زیورآلات زنانه اگر در بین سال وقت زینت کردن زنها به آنها بگذرد.۴۰۳
5. اگر شخصی برای رفت و آمد خود وسیله نقلیهای بخرد، آیا لازم است خمس آن را بدهد، یا از مخارج سالیانه محسوب میشود؟
باسمه تعالی؛ اگر در زندگی احتیاج به آن دارد و فقط برای کار و کسبش نیست خمس ندارد.۴۰۴
6. آیا کسی که از درآمد کارش از قبیل ماشین سواری، یخچال، تلویزیون یا لوازم زندگی دیگر که در این زمان مورد استفاده قرار میگیرد تهیه کند، خمس اینها چگونه میباشد؟
باسمه تعالی؛ اگر از درآمد بین سال تهیه کرده خمس ندارد، مگر آنکه در زندگی احتیاج به آن نداشته باشد و از شؤون او نباشد.۴۰۵
7. به مواد غذایی روزانه که به صورت عادی و اندک در منزل وجود دارد مانند برنج و روغن و حبوبات و امثالهم نیز خمس تعلق میگیرد یا خیر؟
باسمه تعالی؛ اگر سر سال زیاد بیاید باید خمس آن را بدهند.۴۰۶
8. کسی برای مصارف عروسی پسرش «پول» تهیه کرده و قبل از تکمیل مراسم، سال به سر رسیده است، آیا خمس به این «پول» تعلق میگیرد یا خیر؟
باسمه تعالی؛ در فرض مرقوم مبلغ پسانداز شده از درآمد کسب خمس۴۰۷ دارد.۴۰۸
9. به پولی که انسان برای ازدواج یا تحصیل کنار میگذارد، آیا خمس تعلق میگیرد یا خیر؟
باسمه تعالی؛ اگر از درآمد کسب باشد و سال بر آن بگذرد خمس دارد.۴۰۹
10. زنی که در خانه شوهرش به کسب و کاری مشغول است و شوهرش توانایی پرداخت هزینههای زندگی او را دارد، بر زن واجب است که بدون کم کردن هزینهها خمس درآمد خود را بپردازد، زیرا هزینههای زندگی بر عهده شوهر است، مگر اینکه شوهر توانایی پرداخت هزینههای زندگی را نداشته باشد.۴۱۰
11. خانمی که نان و خوراک و وسایل زندگیاش را شوهرش تأمین میکند و خود نیز کار کند و پولش را فرش و وسایل مورد نیاز زندگی تهیه کند، آیا خمس به او تعلق میگیرد یا نه؟
باسمه تعالی؛ اگر بین سال صرف در مؤونه نموده خمس ندارد.۴۱۱
12. زن و شوهری هر دو کار میکنند و در آمد دارند، آیا به پول زن هم خمس تعلق میگیرد؟
باسمه تعالی؛ در زاید بر آنچه در بین سال خرج زندگی کرده خمس واجب است.۴۱۲
13. زنی که همه حقوق خود یا مقداری از آن را برای خرج زندگی در اختیار شوهر قرار میدهد، آیا باید خمس همه حقوق را بدهد یا خمس باقیمانده را؟
باسمه تعالی؛ هر مقدار از حقوق هر یک از زن و شوهر از مخارج سال زیاد بیاید صاحب حقوق مالک آن است و باید خمس آن را بپردازد، و چنانچه زن به شوهر بخشیده است و چیزی از آنچه بخشیده شده زیاد بیاید خمس ندارد.۴۱۳
خمس مال حلال مخلوط به حرام
1. اینجانب معتقد و مقیّد به اجرای دستورات اسلام هستم، متأسفانه پدر و مادرم تقیّد کامل به مسائل اسلامی ندارند و از چیزهای حرام پرهیز نمیکنند، به همین جهت خمس نمیدهند. و از طرفی من به منزل آنها رفت و آمد دارم و احیاناً چیزی میگیرم یا میخورم یا آنها هدیهای خوراکی یا غیره به من میدهند. با توجه به اینکه خمس نمیدهند، غذا خوردن در خانه آنها یا قبول هدیه برای من صحیح است و میتوانم تصرف نمایم یا خیر؟
باسمه تعالی؛ اگر یقین ندارید که آنچه مورد تصرف شماست در خانه آنها یا به شما میدهند مال حرام باشد، میتوانید تصرف کنید.۴۱۴
2. از آنجا که در خانوادهای زندگی میکنم که از مال حلال مخلوط به حرام زندگیمان میچرخد و سرپرست خانواده هم نمیخواهد مال حلال مخلوط به حرام را جدا کند و خمس هم نمیدهد و من هم هیچ کاری نمیتوانم بکنم، تکلیف پولی که میگیرم و لباسهای مورد استفاده و اشیا و غذاهایی که میخورم و مکان نمازم چیست؟
باسمه تعالی؛ اگر یقین دارید اموالی که تحت تصرف شما قرار میگیرد از مال حرام است یا با مال حرام تهیه شده تصرف جایز نیست، مگر آنکه با اجازه حاکم شرع مال حرام یا مقدار خمس مال را جدا کنید.۴۱۵
3. خانمی با دو فرزند خود زندگی میکند و خرج معاش خود را از راه سرمایهای که دارد به دست میآورد، اگر این سرمایه را به کسی که خمس مالش را نمیدهد داده باشد تا برایاو کار کند، وضع پولیکه ازاینراه بهدست میآید چیست؟
باسمه تعالی؛ اگر با پول غیر مُخَمَّس مخلوط نشده باشد مانع ندارد و الاّ باید از حاکم شرع اجازه بگیرد.۴۱۶
4. شخصی با اطّلاع به اینکه پدرش خمس مال خود را نمیپردازد و تا به حال نپرداخته است، آیا با وجود اینکه دارای ثروت و درآمد کافی است میتواند از آن پول جهت تأمین مایحتاج خود بگیرد؟ مثلاً خرید خانه، ازدواج، خرج روزمره، خرج تحصیلی؟ حکم کسی که تا به حال از این پول استفاده میکرده و نمیداند که چه مقدار استفاده کرده چیست؟ و در صورتی که خودش هیچ درآمدی نداشته باشد چطور؟
باسمه تعالی؛ اگر یقین دارد که در آنچه تصرف کرده یا میکند خمس هست، باید به حاکم شرع مراجعه و استجازه کند.۴۱۷
د. موارد واجب نبودن خمس
در مواردی پرداخت خمس واجب نیست. برخی از آنها عبارتند از:
-بخشش و هدیه
1. اگر از غیر کسب مالی به دست آورد مثلاً چیزی به او ببخشند واجب نیست خمس آن را بدهد.۴۱۸
2. اگر چیزی را که خمس آن داده نشده۴۱۹ به کسی ببخشند، پنج یک آن چیز مال او نمیشود.۴۲۰
3. طلایی که زن به صورت بخشش دریافت کرده، البته نه از شوهر بلکه از مادر یا خواهرش، آیا این طلا خمس دارد؟
باسمه تعالی؛ بخشش خمس ندارد.۴۲۱
4. پسری که هنوز ازدواج نکرده است، پدر پولی یا زمینی یا اشیایی به پسر میبخشد که ازدواج کند، این اشیا که بخشیده شده است خمس دارد یا خیر؟
باسمه تعالی؛ بخشش خمس ندارد.۴۲۲
5. پدرم مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و یک مغازه به من بخشید و چون قبل از رسیدن آخر سالش بود باید من خمس مبلغ مذکور و خمس سرقفلی مغازه را بدهم یا نه؟ ضمناً ۲۷ هزار تومان از طرف همسرم به اینجانب بهعنوان چشمروشنی و عیدی دادهاند آیا خمس دارد؟
باسمه تعالی؛ بخشش و چشمروشنی و عیدی خمس ندارد.۴۲۳
6. آیا عیدی و پاداشی که دولت به کارمندان میدهد و به صورت پول نقد یا سکه آزادی است خمس دارد یا نه؟
باسمه تعالی؛ خمس ندارد.۴۲۴
7. پولی که انسان به نام فرزندش پسانداز میکند و در صورت احتیاج، از آن پول برداشته و دوباره به حساب فرزند میگذارد، آیا باید خمس آن را بپردازد؟
باسمه تعالی؛ اگر مناسب شأن خود به فرزند بخشیده خمس ندارد.۴۲۵
8. مبلغیبنیادشهید وارتش بهخانواده شهدا میپردازند آیا خمسدارد یاخیر؟
باسمه تعالی؛ خمس ندارد.۴۲۶
9. قطعه زمینی است که برای تأمین منزل خریداری شده و فعلاً تصمیم گرفتهایم این زمین را بفروشیم جهت خرید منزل، ولی این پول به مقدار خرید منزل نیست. آیا میتوانیم تا هنوز سال مالی ما نرسیده پول زمین یا خود زمین را به همسر یا فرزندمان هبه کنیم یا نه؟
باسمه تعالی؛ هبه مانع ندارد، ولی اگر زمین از درآمد و حقوق بدون دادن خمس تهیه شده با فروش، خمس پول آن را باید بپردازید، و همچنین اگر هبه خود زمین، زاید بر شأن یا برای فرار از خمس باشد، باید خمس زمین داده شود.۴۲۷
10. کسی که از پول خمس نداده اشیایی را بخرد و به خانواده خود ببخشد، چه حکمی دارد؟
باسمه تعالی؛ با علم به وجود خمس در آن، جایز نیست.۴۲۸
.۳۹۵ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۹، س ۲۲۳.
.۳۹۶ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۲۰، س ۲۲۵.
.۳۹۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۸، س ۲۱۹.
.۳۹۸ توضیح المسائل، م ۱۷۹۴.
.۳۹۹ توضیح المسائل، م ۱۷۵۱.
.۴۰۰ توضیح المسائل، م ۱۷۵۲.
.۴۰۱ توضیح المسائل، م ۱۷۵۷.
.۴۰۲ توضیح المسائل، م ۱۷۸۰.
.۴۰۳ توضیح المسائل، م ۱۷۸۱.
.۴۰۴ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۹۷، س ۱۵۴.
.۴۰۵ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۴۹، س ۱۴.
.۴۰۶ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۸۴، س ۱۲۰.
.۴۰۷ حکم خمس وسایل ازدواج پسر و جهیزیه یا پول جهیزیه دختر خواهد آمد.
.۴۰۸ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۵۰، س ۱۸.
.۴۰۹ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۵۲، س ۲۴.
.۴۱۰ العروْ الوثقی، ج ۲، ص ۴۰۲، م ۸۳.
.۴۱۱ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۸۵، س ۱۲۶.
.۴۱۲ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۸۶، س ۱۲۸.
.۴۱۳ استفتاآت، ج ۱، ص ۳۸۶، س ۱۲۷.
.۴۱۴ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۳، س ۲۰۸.
.۴۱۵ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۴، س ۲۰۹.
.۴۱۶ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۸، س ۲۲۱.
.۴۱۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۴، س ۲۱۰.
.۴۱۸ توضیح المسائل، م ۱۷۵۳.
.۴۱۹ باید یقین داشت که خمس آن چیز داده نشده است. و چون اینگونه یقینها کمتر به دست میآید، بنابراین معمولاً حکم مسأله پیش جاری میشود.
.۴۲۰ توضیح المسائل، م ۱۷۶۳.
.۴۲۱ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۰، س ۱۹۴.
.۴۲۲ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۰۶، س ۱۸۱.
.۴۲۳ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۰۷، س ۱۸۴.
.۴۲۴ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۰۹، س ۱۹۱.
.۴۲۵ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۰۹، س ۱۹۳.
.۴۲۶ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۱۰، س ۱۹۷.
.۴۲۷ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۰۵، س ۱۷۷.
.۴۲۸ استفتاآت، ج ۱، ص ۴۰۸، س ۱۸۸.