اهل سنت خلفای سه گانه وعلی (ع) را چگونه خطاب می کنند؟

اهل سنت خلفای سه گانه وعلی (ع) را چگونه خطاب می کنند؟

پاسخ:
یکی از افتخارات بی نظیری که برای حضرت علی ـ علیه السلام ـ در تاریخ ثبت شده است، پیشگامی او در اسلام و ایمان بود، او که در خانه کعبه به دنیا آمد و در خانه وحی و دامان معلّم بشریت پرورش یافت، پیش از آنکه عبادت بت ها را بیاموزد، پرستش خدای یگانه را از محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ آموخت و در سنّ ده سالگی اسلام دیرینه خود را اظهار نمود.
تولد، تفکر،تعقّل علی ـ علیه السلام ـ با اسلام شروع شد، روح طاهر و ضمیر صاف و شفاف علی ـ علیه السلام ـ از یکسو و از سوی دیگر الفتی که از زمان کودکی با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ مربّی خود یافته بود، عقل و فکر و جان و دل علی ـ علیه السلام ـ را در اختیار محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ و دعوت الهی قرار داد.
بدین ترتیب دین جدید سراسر وجدان قلب و عقل علی ـ علیه السلام ـ را تسخیر کرد و چون اثری از عقاید باطل و بت پرستی در روح و فکر او نبود تا با اعتقادات پاکش معارضه کند لذا در همان لحظه نخست که اسلام عرضه شد ایمان آورد و تا آخر بر ایمان راسخ خود باقی ماند.
حضرت علی ـ علیه السلام ـ در ضمن روایتی می فرمایند: وُلِدتُ علی الفطره[۱]، من برفطرت الهی متولد شدم.منظور امام از این جمله چیست؟ بدون شک منظور امام این نیست که اساس آفرینش من بر فطرت توحید بوده است زیرا این موضوع اختصاص به آن حضرت ندارد بلکه هر انسانی با فطرت پاک توحیدی متولّد می شود. به نظر می رسد منظور امام از این جمله این است که یعنی حضرت از آغاز تولّد در خانواده ای رشد نمود که در آن بت پرستی راه نداشته است چون پدر و مادر حضرت موّحد بودند،[۲] ضمن آنکه از همان دوران کودکی به خانه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ راه یافت و در دامن مربّی بشریت تربیت شد و از نورانیت و معنویت و خداپرستی آن رهبر برزگ اسلام بهره کامل گرفت و درس خداشناسی آموخت، از این رو لحظه ای به شرک و بت پرستی نیالوده برخلاف صحابه دیگر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ که اول بت پرست بودند و بعد مسلمان شدند از این رو بسیاری از بزرگان و صحابه بر این حقیقت که علی ـ علیه السلام ـ قبل از اسلام موحّد بوده و ضمیر پاکش لحظه ای به شرک و کفر نیالوده است گواهی داده اند.
ابن عباس می گوید: به خدا قسم هیچ بنده ای ایمان نیاورد به خداوند مگر آنکه بت پرست بود به جز علی بن ابی طالب – علیه السلام – زیرا او در حالی ایمان آورد که هیچ گاه بتی را سجده نکرده بود.[۳]
یکی از بزرگان در این باره می گوید: آنچه من درباره اسلام علی ـ علیه السلام ـ می گویم این است که علی ـ علیه السلام ـ بر فطرت اسلام متولد شد زیرا او از طفولیت تحت تربیت حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ و در خانه آن حضرت بود و خداوند او را و هر کس را که در خانه او بود از شرک و گمراهی جاهلیت مصون نگاه داشت.[۴]
علّامه مقریزی از علمای اهل سنّت در این باره می نویسد:
علی ـ علیه السلام ـ مشرک نبوده است تا به اسلام فرخوانده شود بلکه او قبل از بعثت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در خانه آن حضرت بود و در تمام حالات تابع حضرت بود بنابراین او از روز نخست مسلمان بوده است.[۵]
از این رو وقتی به کتب اهل سنت مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که برای حضرت علی ـ علیه السلام ـ غالباً از کلمه کرّم الله وجهه و برای سایر صحابه از کلمه رضی الله عنه و أرضاه استفاده می کنند و علّت آن همان است که ذکر شد یعنی با این کلمه می خواهند بگویند که حضرت علی ـ علیه السلام ـ از روز اول مسلمان بوده و بر هیچ بتی سجده نکرده است لذا خداوند پیشانی او را مورد کرامت و تکریم خود قرار داده است.
ابن شاذان در این باره می نویسد: علی ـ علیه السلام ـ اولین کسی است از صحابه که اسلام آورد و برای هیچ بتی سجده نکرد تا اینکه لقب کرّم الله وجهه به او اختصاص یافت.[۶]
دکتر محمد بیوتی مهران استاد دانشکده شریعت در مکه می نویسد:
علی ـ علیه السلام ـ به تاریکی های دوران جاهلیت که عبادت بتها و پیروی از هواهای نفسانی بود گرفتار نشد و روایات دلالت دارند بر اینکه علی ـ علیه السلام ـ هرگز مشرک نبوده است و به خداوند کفر نورزیده مرسوم است و منظور از کافر نشدن علی ـ علیه السلام ـ این است که او هرگز بتی را سجده نکرده است.[۷]
استاد احمد حسن باقوری وزیر اوقاف مصر می نویسد: اختصاص امام علی ـ علیه السلام ـ از بین صحابه به کلمه کرّم الله وجهه به جهت آن است که او هرگز بر هیچ بتی سجده نکرده است.[۸]
خلاصه‌ی کلام اینکه به شهادت تاریخ و نقل صحابه[۹] و اعتراف بزرگان اهل سنّت حضرت علی ـ علیه السلام ـ هیچ گاه بر بتی سجده نکرد و از این رو به او لقب کرم الله وجهه دادند ولی نسبت به خلفا و صحابه دیگر از آنجا که سابقه بت پرستی داشته اند به آنها رضی الله عنه می گویند بدین معنا که شاید خداوند گذشته آنان را مورد عفو و گذشت خود قرار داده و از آنان راضی شود.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. سید اصغر ناظم زاده، مظهر ولایت چاپ دفتر تبلیغات ، قم.
۲. علی اصغر رضوانی، غدیر شناسی و پاسخ به شبهات، نشر مجمع جهانی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ .
۳. محمد بیوتی مهران، علیّ بن ابیطالب، به اهتمام سید محمود میرهندی اصفهانی.
۴. عبقریّه الاسلام علی ـ علیه السلام ـ ، عباس محمود عقاد مصری.
۵. سلطان الواعظین شیرازی، شبهای پیشاور، صفحه ۳۹۷، نشر دارالکتب العلمیه ، تهران.
[۱] . نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، نشر انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ چهارم،۱۳۷۲، خطبه ۵۷، ص۴۷.
[۲] . برای اطلاع از ایمان مادر حضرت رجوع کنید به فضل الله کمپانی، علی کیست؟ تهران، نشر دارالکتب الاسلامیه، چاپ هجدهم،۱۳۷۶، ص۵، و ایمان ابوطالب رجوع کنید به مظهر ولایت سید اصغر ناظم زاده، قم، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوّم،۱۳۷۶، ص۴۵ تا ۸۴.
[۳] . مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۸، به نقل از مظهر ولایت، ص۱۳۸ و شبهای پیشاور، ص۳۹۷.
[۴] . عبدالکریم خطیب، علی بن ابیطالب بقیّه النبوّه و خاتم الخلافه به نقل از سید اصغر ناظم زاده، مظهر ولایت، ص۱۵۵.
[۵] . صدر، محمد باقر، حیاه امیرالمؤمنین فی عهد النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ ، نشر شریف الرضی، چاپ اول، ۱۴۱۵ه‍ ق،‍ ص۶۶.
[۶] . ابوالحسن محمد بن احمد قمّی، معروف به ابن شاذان، فضائل امیر المؤمنین علی بن ابی طالب، لبنان، نشر دارالبلاغه، چاپ اول، ۱۴۰۷، ص۹.
[۷] . محمد بیوتی مهران، علی بن ابی طالب، چاپ دوم، ۱۴۱۹، بی تا، ص۵۰ و ۵۱.
[۸] . رضوانی، علی اصغر، غدیرشناسی و پاسخ به شبهات، نشرمجمع جهانی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ، ص۶۳.
[۹] . محمد عبده، علّموا اولاوکم محبه آل بیت النبی، ص۱۰۱. به نقل از از غدیر شناسی، ص۶۳.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا