اهمیّت احسان به  پدر و مادر ِ از دنیا رفته

اهميّت احسان به  پدر و مادر ِ از دنیا رفته

احسان و نیکی به پدر و مادرِ از دنیا رفته اهمیّتش از پدر و مادرِ زنده بیشتر است ؛ زیرا  آنان دستشان از این عالم کوتاه است و نمی توانند برای خودشان کاری بکنند و بدین جهت آثار

وبرکاتش نیز برای فرزند بیشتر می باشد .

قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله و سلم : لَا تَنْسَوْا مَوْتَاکُمْ‏  فِی قُبُورِهِمْ وَ مَوْتَاکُمْ یَرْجُونَ إِحْسَانَکُمْ وَ مَوْتَاکُمْ مَحْبُوسُونَ یَرْغَبُونَ فِی أَعْمَالِکُمُ الْبِرَّ وَ هُمْ لَا یَقْدِرُونَ أَهْدُوا إِلَى مَوْتَاکُمُ الصَّدَقَهَ وَ الدُّعَاءَ .

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏۲ / ۱۱۴

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : در گذشتگانتان را فراموش نکنید و بدانید آنان چشم انتظار احسانِ شمایند و در عالمِِ دیگر زندانی هستند و امید به خیرات شما دارند و خودشان توان انجام آن را ندارند و دستشان کوتاه است ، سعی کنید با صدقه و دعا ، برایشان هدیه بفرستید .

(  ۲) در موردِ پدر و مادر ، زنده و مرده نداریم . اگر شخصی در زمان حیات والدینِ خود عاقّ والدین بوده می تواند بعد از حیاتشان به آن ها نیکی کند لذا به نظر می رسد راه جبران هم ، باز همین پدر و مادر هستند .

۱ . از آنجا که گاهى در رابطه با حفظ حقوق پدر و مادر، احترام آنها و تواضعى که بر فرزند لازم است، ممکن است لغزش‏هائى پیش بیاید که انسان آگاهانه، یا ناآگاه، به سوى آن کشیده شود، در آخرِ آیه ی مربوط به والدین ، مى‏فرماید: « رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِما فِی نُفُوسِکُمْ إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ فَإِنَّهُ کانَ لِلْأَوَّابِینَ غَفُوراً؛ پروردگار شما از درون دلهاى شما آگاه است (اگر لغزشى در این زمینه داشتید و جبران کردید شما را عفو مى‏کند چرا که) هر گاه صالح باشید او توبه کنندگان را مى‏بخشد / سوره اسراء / ۲۵ ».

۲ . تفسیر

«پروردگار شما به آنچه در دل و جان شما است از شما آگاه‏تر است» «رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِما فِی نُفُوسِکُمْ».

چرا که علم او در همه زمینه‏ها حضورى، ثابت، ازلى، ابدى و خالى از هر گونه اشتباه است، در حالى که علوم شما واجد این صفات نیست.

بنابراین، اگر بدون قصد طغیان و سرکشى در برابر فرمان خدا لغزشى در زمینه احترام و نیکى به پدر و مادر از شما سر زند، و بلافاصله پشیمان شوید و در مقام جبران برآئید مسلّماً مشمول عفو خدا خواهید شد: «اگر شما صالح باشید و توبه‏کار، خداوند توبه‏کاران را مى‏آمرزد» «إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ فَإِنَّهُ کانَ لِلا وَّابِینَ غَفُوراً».

«أَوَّاب» از ماده «أَوْب» (بر وزن قوم) بازگشت توأم با اراده را مى‏گویند، در حالى که رجوع، هم به بازگشت با اراده گفته مى‏شود، و هم بى اراده، به همین دلیل، به «توبه»، «اوبه» گفته مى‏شود، چون حقیقت توبه بازگشت توأم با اراده به سوى خداست.

و از آنجا که «أَوَّاب» صیغه مبالغه است، به کسى گفته مى‏شود که: هر لحظه از او خطائى سر زند، به سوى پروردگار بازمى‏گردد.

این احتمال نیز وجود دارد که: ذکر صیغه مبالغه، اشاره به تعدّد عوامل بازگشت و رجوع به خدا باشد، زیرا ایمان به پروردگار از یکسو، توجّه به دادگاه عالم قیامت از سوى دیگر، وجدان بیدار از سوى سوم، و توجّه به عواقب و آثار گناه از سوى چهارم دست به دست هم مى‏دهند، و انسان را مؤکّداً از مسیر انحرافى به سوى خدا مى‏برند.

تفسیر نمونه، ج‏۱۲، ص: ۹۵

۳ . عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: یَکُونُ الرَّجُلُ عَاقّاً لِوَالِدَیْهِ‏ فِی حَیَاتِهِمَا فَیَصُومُ عَنْهُمَا بَعْدَ مَوْتِهِمَا وَ یُصَلِّی وَ یَقْضِی عَنْهُمَا الدَّیْنَ فَلَا یَزَالُ کَذَلِکَ حَتَّى یُکْتَبَ بَارّاً بِهِمَا .

بحار الأنوار (ط – بیروت) / ج‏۷۱ / ۸۴ / باب ۲ بر الوالدین و الأولاد

حضرت صادق علیه السلام می فرماید : شخصی در زمانِ زنده بودنِ پدر و مادر عاقِّ آنان بوده ولی پس از مرگشان روزه و نمازِ فوت شده آنان را جبران نموده وبدهی های آنان را می پردازد و مرتّب دنبال پاک نمودنِ آنان است در نتیجه جزء نیکی کنندگان به پدر و مادر نوشته می شود .

۴ . سؤال : شخصی در زمان حیاتِ پدر و مادر عاقّ آنها بوده است آیا بعد از فوت آنها راهی برای راضی کردنِ آنها وجود دارد ؟

جواب : بلی می تواند کاری کند که آنها راضی شوند مثل اینکه برای آنها اعمال خیر انجام دهد ، صدقه دهد برای آنها طلبِ مغفرت کند ، عباداتِ قضا شده آنها را قضا کند اگر بدهی مالی خصوصاً مظالمِ عباد ولو احتمالی به ذمّه آنهاست بپردازد و مانند این کارها .

جامع المسائل ، ج ۲ ، سؤال ۱۰۳۴

                           (  ۳) عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم : سَیِّدُ الْأَبْرَارِیَوْمَ‏ الْقِیَامَهِ رَجُلٌ بَرَّ وَالِدَیْهِ بَعْدَ مَوْتِهِمَا.

بحار الأنوار (ط – بیروت) / ج‏۷۱ / ۸۶ / باب ۲  ، بر الوالدین و الأولاد

حضرت صادق علیه السلام از آباء و اجدادشان علیهم السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نقل کرده اند که فرمود : سیّد و آقای خوبان در قیامت کسی است که به پدر و مادرش حتّی پس از مرگشان احسان و نیکی نماید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا