اولین ها ۴

اولین ها 4

اولین داستان جنگ شهرها
نخستین داستانی که با این موضوع محوری به صورت کتاب انتشار یافت حمله هوایی (۱۳۵۹) نوشته حسین داریان بود.
اولین درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت
تعامل جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد به ویژه تحریم نشست‌های شورای امنیت از جانب ایران، سرانجام با سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی «وینسنز» وارد مرحله تازه‌ای شد پس از این فاجعه و آشکارشدن دخالت مستقیم آمریکا در جنگ عراق ایران برای نخستین بار پس از تحریم نشست‌های شورای امنیت تقاضای تشکیل جلسه فوری نمود.اولین دوره آموزش دفاعی خواهران
مراسم اختتامیه اولین دوره‌ی آموزش دفاعی جمعی از خواهران طلبه جامعه الزهرا (س) قم با حضور رییس دیوان عالی کشور آیت‌الله موسوی اردبیلی به پایان رسید.در این مراسم گزارشی از پیشرفت دفاعی بانوان کشور ارایه گردید که براساس آن طی چهار ماه گذشته ۱۰ هزار تن از خواهران آمادگی خود را برای گذراندن دوره‌ی آموزشی اعلام کرده‌اند.در این دوره بانوان فنون اسلحه‌شناسی، تاکتیک، تخریب، پدافند شیمیایی، امداد و کمک‌های اولیه را آموزش می‌بینند
اولین دوره انتخاب بهترین کتابها
اولین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در سوم خردادماه سال ۱۳۷۲ از سوی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.در این دوره ۶۴ اثر به عنوان بهترین آثار، برگزیده و یا مورد تقدیر قرار گرفت.
اولین دوره فرماندهی گردان
اولین دوره مالک‌اشتر با هدف آموزش فرمانده گردانهای سپاه در سال ۱۳۶۲ توسط شهید اسماعیل دقایقی تشکیل شد او که خود اولین دانشجوی دوره بود با همت دوستانش نه تنها تجربیات بلکه سطح علمی فرماندهان سپاه پاسداران را ارتقاء داد.اولین دیدار فرماندهان نظامی با امام پس از عزل بنی‌صدر
فرماندهان نظامی ایران ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه مورخه ۲۱/۳/۱۳۶۰ با امام خمینی (ره) ملاقات کردند.این دیدار به دستور امام خمینی (ره) صورت گرفت سرهنگ فروزان ناخدا افضلی، سرهنگ فکوری، سرتیپ ظهیرنژاد، سرتیپ فلاحی در این ملاقات حضور داشتند.
اولین رساله در احکام نماز خوف و مطارده
اولین کسی که پیرامون کیفیت نماز خوف در صحنه‌های نبرد در دوران دفاع مقدس رساله‌ای نوشت مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمدرضا گلیپایگانی بود این رساله مجموعه استفاآتی است که به کیفیت نماز خواندن رزمندگان اسلام در جبهه نبرد با دشمن در حین درگیری و جنگ پرداخته بود این رساله پس از چاپ و انتشار مورد استفاده سپاهیان اسلام قرار گرفت.
اولین روحانی جاویدالاثر
حجه‌الاسلام احمد ظریفیان اولین روحانی جاویدالاثر در دوران دفاع مقدس است.او در تاریخ ۱۰/۸/۱۳۳۶ درشهر آبادان متولد شد.و در چهلمین روز جنگ تحمیلی در جاده آبادان ماهشهر در روز ولادتش در سن ۲۳ سالگی ناپدید گردید.
اولین زن اسیر
بیستم مهرماه سال ۱۳۵۹ ساعت نه صبح دختر پرستاری که فارغ‌التحصیل رشته مامایی بود، به همراه چهار تن از رزمنده‌ها به اسارت دشمن درآمد.«فاطمه ناهیدی» ابتدا در جهادسازندگی و بعد از آن در کمیته امداد امام فعالیت داشت.با آغاز جنگ به خرمشهر رفت و اسیر شد.عراقی‌ها برای این پیروزی با هلهله و شادی تیرهای هوایی شلیک کردند.چند روز بعد سه خانم ایرانی نیز اسیر شدند ،ناهیدی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ به همراه همراهانش دست به اعتصاب غذا زد، با این اعتصاب مسئولین عراق موافقت‌کردند آنها برای خانواده‌هایشان از طریق صلیب سرخ نامه بنویسند،‌ اولین اسیر زن ایرانی در روز دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۶۲ به همراه ۱۹۰ نفر دیگر آزاد گردید.اولین زیردریایی
سوم آذرماه سال ۱۳۷۱ اولین زیردریایی خریداری شده از نوع کیلوکلاس تحویل مقامات نظامی کشور در منطقه یکم دریایی بندرعباس شد، و طی مراسمی رسماً به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست، این زیردریایی که اولین زیردریایی ایران در تاریخ نیروی دریایی است به یاد یکی از سرداران رشید صدر اسلام به نام طارق ۹۰۱ نام‌گذاری شد.
اولین زیردریایی و دیگر صنایع سپاه
محسن رفیق دوست در گفت و گویی رادیویی با اشاره به ساخت وبه آب انداختن نخستین زیردریایی در «مانور شهادت» در زمینه دستاوردهای جدید صنایع خودکفایی نظامی سپاه پاسداران گفت : سپاه پاسداران اخیراً هواپیمایی با سرنشین را ساخت و تولید هواپیمای بدون سرنشین را جزء اهداف آینده خود قرار داد همچنین این واحد تولید انبوه دو نوع موشک «تاو» و «مالیوتکا» را آغاز کرده است و در زمینه تولید نارنجک، مین، کاتیوشا، برخی از انواع توپ و موشک‌های دوربرد به خودکفایی کامل رسیده است.در زمینه استفاده نظامی از لیزر و اپتیک نیز تجربه‌های مفیدی در واحد خودکفایی صنایع نظامی سپاه به دست آمده است.
اولین ستاد کمک‌رسانی
ستاد کمک‌رسانی فیضیه اولین ستادی بود که به منظور پشتیبانی از نیروهای رزمنده در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل تشکیل شد.حجه‌الاسلام سید ابوالفضل سجادی مؤسس این ستاد است.
اولین سخنرانی صدام
صدام حسین اولین سخنرانی خود را پس از تجاوز به ایران در مجلس ملی عراق درباره حاکمیت بر اروند رود ایراد کرد.
اولین سرود بنیاد شهید
برای اولین بار در سال ۷۷ سرود بنیاد شهید توسط روابط عمومی این سازمان ساخته شد، شعر آن توسط شاعر توانا استاد حمید سبزواری سروده شده و آهنگ و اجرا نیز توسط آقایان هادی آزرم و حمید غلامعلی انجام شده است. این سرود در تاریخ ۲۳/۱۲/۱۳۷۷ همزمان با نوزدهمین سالروز تأسیس بنیاد شهید برای نخستین بار از صدا و سیما پخش شد.
اولین سرود جنگ
اولین سرودی که در روزهای اول جنگ تحمیلی ساخته شد، سرود «جنگ جنگ تا پیروزی» بود. این سرود با آهنگ «احمدعلی راغب» شعر حمید سبزواری و اجرای اسفندیار قره‌باغی از صدا و سیما پخش شد.
اولین سفر آیت‌الله همدانی به جبهه‌ها
حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی در اوایل نیمه دوم سال تحصیلی ۱۳۵۹ که تازه درسهای حوزه علمیه آغاز شده بود هنگامی که در مسجد اعظم قم صحبت می کردند به حضار پیشنهاد حضور در کنار برادران رزمنده را دادند و همراه ایشان صد نفر اعلام آمادگی کردند و روز بعد از قم به قصد جبهه‌های غرب حرکت کردند در روز جمعه نیز در کرمانشاه تعدادی زیادی به آنها ملحق شدند و همراه شهید اشرفی اصفهانی روز شنبه تکبیرگویان وارد سرپل ذهاب شدیم و پس از پوشیدن لباس رزم آماده بازدید از جبهه‌های ایلام گردیدند و با بازدید از مجروحان در بیمارستان ایلام و گفتگوبا (شهید) شیرودی در سخنرانی‌هایشان از روحیه شهادت طلبی رزمندگان و اسلام تقدیر به عمل آوردند.
اولین سمینار بررسی زمان جنگ در ایران و جهان
اولین سمینار بررسی زمان جنگ در ایران و جهان،در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ شهریورماه سال ۱۳۷۲ در کرمانشاه برگزار شد در این سمینار سه روزه بسیاری از نویسندگان و رمان نویسان جنگ، نغمه پایداری رزمندگان را به گوش جان شنیدند و از عشق به ایمان و از مهر به میهن سخن گفتند و مقالاتی توسط مدعوین قرائت و سخنرانی‌هایی ایراد شد که این مقالات در کتابی تحت عنوان «مجموعه مقالات سمینار بررسی رمان جنگ در ایران و جهان» توسط بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی به چاپ رسید.
اولین سمینار سراسری سپاه
اولین سمینار سراسری فرماندهان سپاه پاسداران در هفدهم خردادماه سال ۱۳۶۵ به مدت سه روز آغاز به کار کرد. در این سمینار شورای عالی سپاه فرماندهان سپاه پاسداران سراسر کشور و فرماندهان قرارگاه تیمسار ظهیرنژاد و سرهنگ معین‌پور فرمانده نیروی هوایی و ناخدا حسینی فرمانده نیروی دریایی و چند تن دیگر از فرماندهان نظامی حضور داشتند.
اولین شاعر شهید
شهید حسین ارسلان متخلص به رخشا اولین شاعر صاحب اثر شهید دفاع مقدس است وی در بیست و پنجم بهمن ماه سال ۱۳۲۴ در شهرستان یزد دیده به جهان گشود و در نیم روز بیستم آذرماه سال ۱۳۶۴ در هورالهویزه همراه با شاعر هم‌رزم خود ماشاء‌الله صفاری با شهادت به دیدار حق تعالی شتافت.
اولین شبیخون به دشمن
اولین شبیخون گروه دوازده نفری آرپی‌جی‌زن نیروهای اسلام در نهم مهرماه سال ۱۳۵۹ در حمیدیه به فرماندهی شهید «غیوراصلی» بود که منجر به عقب راندن نیروهای دشمن گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا