برابری زنان و مردان در قرآن کریم

برابری زنان و مردان در قرآن کریم

نسا ۱                    ۴/۱
یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا (۱)
اى مردم از پروردگارتان که شما را از نفس واحدى مونث آفرید و جفتش را از او آفرید و از آن دو مردان و زنان بسیارى پراکنده کرد پروا دارید و از خدایى که به [نام] او از همدیگر درخواست مى‏کنید پروا نمایید و زنهار از خویشاوندان مبرید که خدا همواره بر شما نگهبان است ۱
 همانگونه که در قبل اشاره شد انسانها در پیشگاه خداوند فارغ از جنسیت و رنگ پوست و وابستگی های قومی و قبیله ای با هم برابراند اما به دلیل حساسیت موضوع نوع جنسیت زن  و مرد و اشاراتی که خداوند در آیات قرآن  براساس احکامی که بر زنان ومردان حکم می نماید لازم دانستم که در این مورد ابتدا به آیاتی برای روشن شدن   مسئله برابری زن و مرد توجه کنیم
  آنگاه سوالاتی را که تا کنون در این مورد از دیدگاه افراد طرح شده و سپس نظریات و برداشت های همفکرانم را با استناد به آیات قرآن خدمت عزیزان عرض کنم  باید توجه داشت که باور های غلط در مورد جنس مونث امروز  در قرن بیست یکم
 هنوز هم از بین نرفته و بسیاری از کسانی که خود را روشن فکر و دانشمند می دانند خود را از این باور غلط رها نکرده اند
 و هنوز هم وقتی به کسی می گویند  بچه شما دختر به دنیا آمده آنقدر خوشحال نمی شود که به او بگویند بچه پسر است
  بسیاری از خانواده های ایرانی کسانی را که فرزند پسر ندارند حتی اگر چندین دختر وجود داشته باشد( اجاق کور می نامند) یعنی دختران را جزو فرزند به حساب نمی آورند
نحل ۵۸ و۵۹                        ۱۶/۵۸ و۵۹
 و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو کظیم ۵۸یتوارى من القوم من سوء ما بشر به                 ایمسکه على هون ام یدسه فی التراب الا ساء ما یحکمون (۵۹)
  هرگاه به یکى از آنها بشارت فرزند دختردهند ، صورتش ناراحتى سیاه مى‏شود; و به شدت خشمش را فرو می خورد (۵۸)     بخاطر بشارت بدى که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متوارى مى‏گردد  آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یافرو بردش  در خاک اگاه باشید چه بد حکم مى‏کنند! (۵۹)   
 
سوال: ایا مردان بر زنان برتری دارند؟
 ج با توجه به ایات قران کریم تمام انسانها در پیشگاه خدا برابرند
 حجرات ۱۳                                    ۴۹/۱۳
 یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم ان الله علیم خبیر (۱۳)
 اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید; (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست; خداوند دانا و آگاه است! (۱۳)
نحل    ۹۷                                       ۱۶/۹۷
من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون (۹۷)
هر کس کار شایسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مى‏داریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى‏دادند، خواهیم داد. (۹۷)
غافر  ۴۰                                        ۴۰/۴۰
من عمل سیئه فلا یجزى الا مثلها و من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مؤمن فاولئک یدخلون الجنه یرزقون فیها بغیر حساب (۴۰)
هر کس بدى کند، جز بمانند آن کیفر داده نمى‏شود; ولى هر کس کار شایسته‏اى انجام دهد -خواه مرد یا زن- در حالى که مؤمن باشد آنها وارد بهشت مى‏شوند و در آن روزى بى‏حسابى به آنها داده خواهد شد. (۴۰)
نجم ۴۵                                   ۵۳/۴۵
و انه خلق الزوجین الذکر و الانثى (۴۵)
و اوست که دو زوج نر و ماده را آفرید
شوری ۴۹                                       ۴۲/۴۹
لله ملک السماوات و الارض یخلق ما یشاء یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور (۴۹)
 (۴۹)مالکیت و حاکمیت آسمانها و زمین از آن خداست هر چه را بخواهد مى‏آفریند به هر کس اراده کند دختر مى‏بخشد و به هر کس بخواهد پسر،
ال عمران ۱۹۵                                    ۳/۱۹۵
فاستجاب لهم ربهم انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثى بعضکم من بعض………….
خداوند، درخواست آنها را پذیرفت (و فرمود:) من عمل هیچ عمل‏کننده‏اى از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم شما همنوعید، و از جنس یکدیگر کرد;……..
نسا  ۱۲۴                                       ۴/۱۲۴
و من یعمل من الصالحات من ذکر او انثى و هو مؤمن فاولئک یدخلون الجنه و لا یظلمون نقیرا (۱۲۴)
و کسى که چیزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که ایمان داشته باشد، چنان کسانى داخل بهشت مى‏شوند; و کمترین ستمى به آنها نخواهد شد. (۱۲۴)
باید متذکر شد در هیچ کجای قران مردان بر زنان برتری ندارند
سوال: اگر چنین است سوره نسا ایه۳۴ را چگونه ترجمه می کنید میگوید زنان سرکش را بزنید
ج:با ذکر ایه وبا توجه به ایات قران میگوییم ضرب معانی گوناگونی دارد ودر این ایه به معنی رها کردن یا صرف نظر کردن است
نسا  ۳۴                                                      ۴/۳۴
الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض و بما انفقوا من اموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ الله و اللاتی تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن فی المضاجع و اضربوهن فان اطعنکم فلا تبغوا علیهن سبیلا ان الله کان علیا کبیرا (۳۴)
مردان، تکیه گاه زنانند بدانچه خدا بعضى را نسبت به بعضى دیگر نعمت داده  و بخاطر انفاقهایى که از اموالشان                                                                                     مى‏کنند.(تامین مخارج زنان) و زنان شایسته، فروتنند،وانچه را باید محفوظ باشد، حفظ مى‏کنند. و ( آن دسته از زنان را که از سرکشى و نافرمانی اشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید! و سپس از انها  صرف نظر کنید یا رهایشان سازید  و اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدى بر آنها نجویید! قطعا” خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (۳۴)
سوال : کلمه ضرب به معنی زدن است چطور می گوئید رها کردن
ج :با استناد به ایات قران کریم در زِِِِِِِِِِِیربخشی از این ایات را که ضرب معنی غیر از زدن دارد می اوریم
زخرف ۵              ۴۳/۵
ا فنضرب عنکم الذکر صفحا ان کنتم قوما مسرفین (۵)
آیا صرفنظرمیکنیم از شما این ذکر ( قرآن) را  بخاطر اینکه قومى اسرافکارید؟! (۵)
آیا رها میکنیم شمارا از این ذکر ( قرآن) را  بخاطر اینکه قومى اسرافکارید؟! (۵)
 آیا باز میداریم(دریغ میکنیم) از شما این ذکر ( قرآن) را  بخاطر اینکه قومى اسرافکارید؟! (۵)
در این ایه ضرب به معنی صرفنظر کردن است یا باز داشتن
نسا ۱۰۱                        ۴/۱۰۱
              
و اذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلاه ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا ان الکافرین کانوا لکم عدوا مبینا (۱۰۱)
هنگامى که سفر مى‏کنید، گناهى بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید اگر از فتنه  کافران بترسید زیرا کافران براى شما دشمن آشکارى هستند. (۱۰۱)
اینجا ضرب به معنی مسافرت است
کهف ۱۱                      ۱۸/۱۱
فضربنا على آذانهم فی الکهف سنین عددا (۱۱)
پس پوشاندیم بر گوشهایشان در غار به شمار سالها
داستان اصحاب کهف است که ضرب به معنی حجاب و پوشش است
طه ۷۷                               ۲۰/۷۷
و لقد اوحینا الى موسى ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لا تخاف درکا و لا تخشى (۷۷)
وقطعا” به موسى وحى فرستادیم که شبانه بندگانم را  با خود ببر وجستجو کن براى آنها راهى خشک در دریا که نه از دستگیر شدن بترس  و نه از غرق شدن در دریا (۷۷)
در اینجا هم ضرب به معنی یافتن و جستجوست آیات مشابه این ایات باز هم در قران هست
هرگز در قران توصیه نمیشود کسی را با تنبیه وکتک به هدایت دعوت کرد
سوال:چرا زنان نشوز دارند اما مردان نشوز ندارند و آیا مردان مجاز به نا فرمانی هستند؟
 ج:ابدا” اینگونه نیست نشوز یعنی (خیانت به همسر)همانگونه که زن حق خیانت ندارد مرد هم این حق را ندارد
نسا ۱۲۸                       ۴/۱۲۸
و ان امراه خافت من بعلها نشوزا او اعراضا فلا جناح علیهما ان یصلحا بینهما صلحا و الصلح خیر و احضرت الانفس الشح و ان تحسنوا و تتقوا فان الله کان بما تعملون خبیرا (۱۲۸)
و اگر زنى، از طغیان و سرکشى یا اعراض شوهرش، بیم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح کنند
و صلح، بهتر است; اگر چه مردم بخل مى‏ورزند. و اگر نیکى کنید و پرهیزگارى پیشه سازید خداوند به آنچه انجام مى‏دهید، آگاه است (۱۲۸)
سوال : اگر زن ومرد برابرند چرا شهادت زن با مرد برابر نیست؟
ج : القائات و شبهات ذهنی و دو از واقعییت ما را به باورهای غلط میرساند در قران شهادت زن ومردفرق نداردو هر دو با هم برابر است
سوره نور ایه ۶ الی ۹                  ۲۴/۹
و الذین یرمون ازواجهم و لم یکن لهم شهداء الا انفسهم فشهاده احدهم اربع شهادات بالله انه لمن الصادقین (۶) و الخامسه ان لعنت الله علیه ان کان من الکاذبین (۷) و یدرؤا عنها العذاب ان تشهد اربع شهادات بالله انه لمن الکاذبین (۸) و الخامسه ان غضب الله علیها ان کان من الصادقین (۹)
 
و کسانى که همسران خود را (به عمل منافى عفت) متهم مى‏کنند، و گواهانى جز خودشان ندارند، هر یک از آنها باید چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد که از راستگویان است; (۶)
و در پنجمین بار بگوید که لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد. (۷) آن زن نیز مى‏تواند کیفر (زنا) را از خود دور کند، به این طریق که چهار بار خدا را به شهادت طلبد که آن مرد (در این نسبتى که به او مى‏دهد) از دروغگویان است. (۸) و بار پنجم بگوید که غضب خدا بر او باد اگر آن مرد از راستگویان باشد. (۹)
 دقت کنید که اگر مردی به همسر خودش حتی اگر چنین چیزی رادیده باشد تهمت زنا بزند وچهارتن شاهد بر این ادعا نداشته باشد شهادت وی با شهادت زنش که این ماجرا را انکار میکند برابر است
 
مائده ۱۰۵                        ۵/۱۰۵
یا ایها الذین آمنوا شهاده بینکم اذا حضر احدکم الموت حین الوصیه اثنان ذوا عدل منکم او آخران من غیرکم ان انتم ضربتم فی الارض فاصابتکم مصیبه الموت تحبسونهما من بعد الصلاه فیقسمان بالله ان ارتبتم لا نشتری به ثمنا و لو کان ذا قربى و لا نکتم شهاده الله انا اذا لمن الآثمین (۱۰۶) فان عثر على انهما استحقا اثما فآخران یقومان مقامهما من الذین استحق علیهم الاولیان فیقسمان بالله لشهادتنا احق من شهادتهما و ما اعتدینا انا اذا لمن الظالمین (۱۰۷)
 
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هنگامى که مرگ یکى از شما فرا رسد، در موقع وصیت باید از میان شما، دو نفر عادل را به شهادت بطلبد(خواه زن باشد یا مرد) یا اگر مسافرت کردید، و مصیبت مرگ شما فرا رسیددو نفر از غیر خودتان را به شهادت بطلبید، (خواه زن باشد یا مرد)
 
و اگر به هنگام اداى شهادت، در صدق آنها شک کردید، آنها را بعد از نماز نگاه مى‏دارید تا سوگند یاد کنند که: «ما حاضر نیستیم حق را به چیزى بفروشیم، هر چند در مورد خویشاوندان ما باشد! و شهادت الهى را کتمان نمى‏کنیم، که از گناهکاران خواهیم بود!» (۱۰۶) و اگر اطلاعى حاصل شود که آن دو، مرتکب گناهى شده‏اند دو نفر از کسانى که نسبت به میت اولى هستند به جاى آنها قرار مى‏گیرند و به خدا سوگند یاد مى‏کنند که: «گواهى ما، از گواهى آن دو، به حق نزدیکتر است! و ما تجاوزى نکرده‏ایم; که اگر چنین کرده باشیم، از ظالمان خواهیم بود!» (۱۰۷)
طلاق/۲                          ۶۵/۲
فاذا بلغن اجلهن فامسکوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوی عدل منکم و اقیموا الشهاده لله ذلکم یوعظ به من کان یؤمن بالله و الیوم الآخر و من یتق الله یجعل له مخرجا (۲)
و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شایسته‏اى نگه دارید یا بطرز شایسته‏اى از آنان جدا شوید; و دونفر عادل از خودتان را گواه گیرید(خواه زن باشد یا مرد) و شهادت را براى خدا برپا دارید; این چیزى است که مؤمنان به خدا و روز قیامت به آن اندرز داده مى‏شوند! و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏کند، (۲)
سوال :در مورد آیه ۲۸۲ سوره بقره چه میگویید
ج :با دقت دراین ایه در میابیم که در اینجا هم مقصود شهادت برابر یک زن ومرد است
بقره ۲۸۲                            ۲/۲۸۲
یا ایها الذین آمنوا اذا تداینتم بدین الى اجل مسمى فاکتبوه و لیکتب بینکم کاتب بالعدل و لا یاب کاتب ان یکتب کما علمه الله فلیکتب و لیملل الذی علیه الحق و لیتق الله ربه و لا یبخس منه شیئا فان کان الذی علیه الحق سفیها او ضعیفا او لا یستطیع ان یمل هو فلیملل ولیه بالعدل و استشهدوا شهیدین من رجالکم فان لم یکونا رجلین فرجل و امراتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احداهما فتذکر احداهما الاخرى و لا یاب الشهداء اذا ما دعوا و لا تسئموا ان تکتبوه صغیرا او کبیرا الى اجله ذلکم اقسط عند الله و اقوم للشهاده و ادنى الا ترتابوا الا ان تکون تجاره حاضره تدیرونها بینکم فلیس علیکم جناح الا تکتبوها و اشهدوا اذا تبایعتم و لا یضار کاتب و لا شهید و ان تفعلوا فانه فسوق بکم و اتقوا الله و یعلمکم الله و الله بکل شی‏ء علیم (۲۸۲)
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هنگامى که بدهى مدت‏دارى (به خاطر وام یا داد و ستد) به یکدیگر پیدا کنید، آن را بنویسید! و باید نویسنده‏اى از روى عدالت، در میان شما بنویسد! و کسى که قدرت بر نویسندگى دارد، نباید از نوشتن -همان طور که خدا به او تعلیم داده- خوددارى کند! پس باید بنویسد، و آن کس که حق بر عهده اوست، باید املا کند، و از خدا که پروردگار اوست بپرهیزد، و چیزى را فروگذار ننماید! و اگر کسى که حق بر ذمه اوست، سفیه یا ضعیف است، یا توانایى بر املاکردن ندارد، باید ولى او با رعایت عدالت، املا کند! و دو نفر از مردان خود را شاهد بگیرید! و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن، از کسانى که مورد رضایت و اطمینان شما هستند، انتخاب کنید! تا اگر یکى انحرافى یافت، دیگرى واقعیت را انگونه که هست یادآورى کند. و شهود نباید به هنگامى که آنها را دعوت مى‏کنند، خوددارى نمایند! و از نوشتن چه کوچک باشد یا بزرگ،ملول نشوید این، در نزد خدا به عدالت نزدیکتر، و براى شهادت مستقیم تر، و براى جلوگیرى از تردید و شک (و نزاع و گفتگو) بهتر مى‏باشد; مگر اینکه داد و ستد نقدى باشد که بین خود، دست به دست مى‏کنید. در این صورت، گناهى بر شما نیست که آن را ننویسید. ولى هنگامى که خرید و فروش مى‏کنید، شاهد بگیرید! و نباید به نویسنده و شاهد، زیانى برسد (یا تحت فشار قرار گیرند)! و اگر چنین کنید، از فرمان پروردگار خارج شده‏اید. از خدا بپرهیزید! و خداوند به شما تعلیم مى‏دهد; خداوند به همه چیز داناست. (۲۸۲)
دراین ایه مقصود معاملات مدت دار است که فرد یا مدیون میشود(بدهکار)یا داین میگردد(طلبکار)بنا بر این پس از مدتی ممکن است اصل معامله فراموش گردد بخاطر همین هم  خداوند میفرماید بنویسید شاید چون زنان تحت فشار بودند و پس از مدتی ممکن بود وادار به شهادت غیر واقع شوند قران میگوید اگر یکی از ان دو  شاهد بدرستی شهادت ندادو خلاف واقع گفت شاهد دیگر شهادت درست را بدرستی بیان کند و با اینکه زن است شهادتش مانند یک شاهد مرد پذیرفتنی است وجای تردید نیست اما (ضمیر احداهما هم میتواندبه دو مرد یادو زن یا یک مردویک زن اشاره کند بنا بر این اگر مرد هم انحرافی در شهادت داشت شهادت دو زن قابل قبول است)الله اعلم
 معارج ۳۳                   ۷۰/۳۳
و الذین هم بشهاداتهم قائمون (۳۳)
و آنان که بر شهادتهاى خود ایستاده‏اند(خواه زن باشند خواه مرد) ۳۳
سوال: اگر زن ومرد برابرند چرا ارث زن نصف مرد است
ج: باید توجه داشت مسایل اقتصادی دلیل تفوق و
برتری نیست اگر اینگونه باشد بسیاری از مردان یا زنان بسته به اموالشان برتر از دیگرانند
 ثانیا”اگر توجه کنیم که مردان در طول زندگی مشترک موظف به تامین مخارج زندگی هستند مانند هزینه(مسکن و خوراک وپوشاک)وغیر از اینها پرداخت توافقی مهریه که باید مرد بپردازد اگر نیک نظر کنیم در میابیم که مسئله ی ارث مسئله ی مادیست و به عدم برابری زن و مرد ارتباطی ندارد
ثالثا” این حکم همیشگی نیست وبعضی اوقات زن ومرد برابر ارث میبرند
نسا ۱۱و۱۲               ۴/۱۱و۱۲    
 یوصیکم الله فی اولادکم للذکر مثل حظ الانثیین فان کن نساء فوق اثنتین فلهن ثلثا ما ترک و ان کانت واحده فلها النصف و لابویه لکل واحد منهما السدس مما ترک ان کان له ولد فان لم یکن له ولد و ورثه ابواه فلامه الثلث فان کان له اخوه فلامه السدس من بعد وصیه یوصی بها او دین آباؤکم و ابناؤکم لا تدرون ایهم اقرب لکم نفعا فریضه من الله ان الله کان علیما حکیما (۱۱) و لکم نصف ما ترک ازواجکم ان لم یکن لهن ولد فان کان لهن ولد فلکم الربع مما ترکن من بعد وصیه یوصین بها او دین و لهن الربع مما ترکتم ان لم یکن لکم ولد فان کان لکم ولد فلهن الثمن مما ترکتم من بعد وصیه توصون بها او دین و ان کان رجل یورث کلاله او امراه و له اخ او اخت فلکل واحد منهما السدس فان کانوا اکثر من ذلک فهم شرکاء فی الثلث من بعد وصیه یوصى بها او دین غیر مضار وصیه من الله و الله علیم حلیم (۱۲)  
   خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى‏کند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر  دختر از دو تن بیشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترک است و اگر یکى باشد نیمى از میراث از آن اوست و براى هر یک از پدر و مادر وى یک ششم از ماترک است این در صورتى است که فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش یک سوم است و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش یک ششم مى‏برد پس از انجام وصیتى است که او بدان سفارش کرده یا د ینى شما نمى دانید پدران و فرزندانتان کدام یک براى شما سودمندترند فرضى است از جانب خدا زیرا خداوند داناى حکیم است ۱۱ و نیمى از میراث همسرانتان از آن شما است اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى داشته باشند یک چهارم ماترک آنان از آن شماست
پس از انجام وصیتى که بدان سفارش کرده‏اند یا دینی و یک چهارم از میراث شما براى آنان است اگر شما فرزندى نداشته باشید و اگر فرزندى داشته باشید یک هشتم براى میراث شما از ایشان خواهد بود پس از انجام وصیتى که بدان سفارش کرده‏اید یا د ینى [که باید استثنا شود] و اگر مرد یا زنى که از او ارث مى‏برند کلاله باشد و براى او برادر یا خواهرى باشد پس براى هر یک از آن دو یک ششم [ماترک] است و اگر آنان بیش از این باشند در یک سوم مشارکت دارند پس از انجام وصیتى که بدان سفارش شده یا د ینى که زیانى نرساند این است‏سفارش خدا و خداست که داناى بردبار است ۱۲
با دقت در ایات فوق در میابیم در شرایطی برادر وخواهر
وپدر ومادر ارث برابر میبرند واین دلیل برتری مرد یا زن نیست  
 سوال: چرا در قران میگوید زنان شما کشتزار های شما هستند ایا این توهین نیست
 
 بقره ۲۲۳                      ۲/۲۲۳
نساؤکم حرث لکم فاتوا حرثکم انى شئتم و قدموا لانفسکم و اتقوا الله و اعلموا انکم ملاقوه و بشر المؤمنین (۲۲۳)
 زنان شما کشتزار شما هستند(یا محل بذر افشانی شما هستند) پس از هر جا که خواهید به کشتزار خود درآیید و آنها را براى خودتان مقدم دارید و از خدا پروا کنید و بدانید که او را دیدار خواهید کرد و مؤمنان را  مژده ده ۲۲۳
ج:بعضی از ناباوران چنین القا میکنند که این توهین است اماچون زنان زایش دارند ومانند زمین بارور میشوند
وتولید نسل از همین خاصیت ناشی میشود در مقام تشبیه زنان را به زمینی بارور مثال میزند وابلهانه است که بگوییم این مطلب توهین به زنان است در ثانی در سوره
بقره ایه ۱۸۷ زنان را به لباس مردان تشبیه کرده و مردان را به لباس زنان تشبیه میکند از این گونه تشبیهات در قران بسیار داریم (همینطور در انجیل و تورات)
 بقره ۱۸۷                             ۲/۱۸۷
احل لکم لیله الصیام الرفث الى نسائکم هن لباس لکم و انتم لباس لهن…….
 آمیزش جنسى با همسرانتان، در شب روزهایى که روزه مى‏گیرید، حلال است. آنها لباس شما هستند; و شما لباس آنها……                           
ازواج
حال ایاتی دیگر را در جهت عدم تبعیض بین زن ومرد مرور میکنیم در بحث زوج
نسا ۱                              ۴/۱
یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا (۱)
اى مردم از پروردگارتان که شما را از نفس واحدى(مونث) آفرید و جفتش را از او آفرید و از آن دو مردان و زنان بسیارى پراکنده کرد پروا دارید و از خدایى که به نام او از همدیگر درخواست مى‏کنید پروا نمایید و زنهار از خویشاوندان م برید که خدا همواره بر شما نگهبان است
اعراف ۱۸۹                          ۷/۱۸۹
 هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها فلما تغشاها حملت حملا خفیفا فمرت به فلما اثقلت دعوا الله ربهما لئن آتیتنا صالحا لنکونن من الشاکرین (۱۸۹)
اوست آن کس که شما را از نفس واحدى(مونث) آفرید و جفت وى را از آن پدید آورد تا بدان آرام گیرد پس چون با او درآمیخت باردار شد بارى سبک و با آن [بار سبک] گذرانید و چون سنگین‏بار شد خدا پروردگار خود را خواندند که اگر به ما شایسته ای عطا کنى قطعا از سپاسگزاران خواهیم بود ۱۸۹
 دقت در ایات فوق ومشابه انها ما را به این باور میرساند که بر خلاف انچه تا کنون گفته شده که خلقت از مرد شروع شده و زن از مرد پدید امده تصوری غلط وباطل است واین ایات بروشنی میگوید همه از نفس واحده که کاملا” مونث است بوجود امده اند و این نفس مونث حتی در
مردان هم وجود دارد(متشابهات خلقت)الله اکبر
نحل ۷۲                              ۱۶/۷۲
و الله جعل لکم من انفسکم ازواجا و جعل لکم من ازواجکم بنین و حفده و رزقکم من الطیبات ا فبالباطل یؤمنون و بنعمت الله هم یکفرون (۷۲)
و خدا براى شما(خواه زن باشید یا مرد) از خودتان همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما پسران و نوادگانى نهاد و از چیزهاى پاکیزه به شما روزى بخشید آیا به باطل ایمان مى‏آورند و به نعمت ‏خدا کفر مى‏ورزند ۷۲
 روم ۲۱                             ۳۰/۲۱
 و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون (۲۱)
 و از نشانه‏هاى او اینکه از نوع خودتان (چه زن باشید وچه مرد)همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این براى مردمى که مى‏اندیشند قطعا نشانه‏هایى است ۲۱
یس  ۳۶                              ۳۶/۳۶
 سبحان الذی خلق الازواج کلها مما تنبت الارض و من انفسهم و مما لا یعلمون (۳۶)
منزه است کسى که تمام زوجها را آفرید، از آنچه زمین مى‏رویاند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏دانند! (۳۶)
 
 شوری ۱۱                            ۴۲/۱۱
فاطر السماوات و الارض جعل لکم من انفسکم ازواجا و من الانعام ازواجا یذرؤکم فیه لیس کمثله شی‏ء و هو السمیع البصیر (۱۱)
 او آفریننده آسمانها و زمین است و از جنس شما(چه مرد باشید وچه زن)همسرانى براى شما قرار داد و جفتهایى از چهارپایان آفرید و شما را به این وسیله زیاد مى کند هیچ چیز همانند او نیست و او شنوا و بیناست! (۱۱)
نجم ۴۵                              ۵۳/۴۵
 و انه خلق الزوجین الذکر و الانثى (۴۵)
و اوست که دو زوج نر و ماده را آفرید (۴۵)
 ذاریات ۴۹                          ۵۱/۴۹
  و من کل شی‏ء خلقنا زوجین لعلکم تذکرون (۴۹)
 و از هر چیز دو جفت آفریدیم شاید متذکر شوید! (۴۹)
برای اهل تحقیق در صورت تمایل میتوانیم در هرزمینه ای ایات بیشتری فهرست کنیم جهت هر گونه نظر و سوالی با ما تماس بگیرید                

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا