برخی از احکام و اعمال عبادی قادیانیه را بیان کنید؟

برخي از احكام و اعمال عبادي قاديانيه را  بيان كنيد؟

پاسخ:
دولت های استعمار برای تسلط بر کشورها همواره تلاش می کردند تا از نیروهای داخلی و اختلاف افکنی بین مردم که یکپارچه گی آنها را به هم می زد، استفاده کنند. برای همین وقتی دولت انگلیس، مبارزات ضداستعماری مردم هند به خصوص مسلمانان را باعث به خطر انداختن منافع استعماری خویش در کشور هند دید، غلام احمد را که اهل قادیان از ایالت پنجاب بود تحریک کردند تا با دست زدن به اختلافات، منافع به خطر افتاده انگلیس را حفظ کند و در مقابل با تمام توان از او حمایت کرد، احمد به امید رسیدن به ریاست، مسلکی را پی ریزی کرد که به خاطر اهل قادیان بودن احمد (متولد ۱۸۳۵ م) به قادیانیه مشهور گشت. مسلک قادیانی به دولت انگلیس اجازه می داد، به چپاول خویش در هندوستان ادامه دهد به طوری که به پیروانش می گفت:
مراد از آیه اولی الامر در قرآن کریم، همین دولت انگلیس است که در هند فعالیت می کند و خداوند امر به اطاعت از آنها کرده و از مخالفت با آنها برحذر داشته است و بر همه واجب است، از این حکومت تشکر کنند و مقاومت و جهاد با انگلیس حرام و از زشت ترین فسادهاست… آگاه باشید که حکومت انگلیس برای شما رحمت و برکت و قلعه محکمی است که خداوند برای نگهداری شما، فرستاده است! و دولت انگلیس برای شما از هزاران مسلمان بهتر است.[۱]
قادیانیه ادعاهایی را ابراز کرده که بیشتر در اصول دین جلوه گری نموده که با اسلام در تضاد روشن است، ولی احکامی هم دارند که مخالف اسلام می باشند که به دو مورد اشاره می شود:
۱. جهاد: در مکتب قادیانی جهاد نظامی حرام است، و مراد از جهاد در قرآن و روایات همان جهاد فکری همراه با صلح و آرامش است.[۲]
۲. در عقیده قادیانیه بر همه پیروان واجب است که یک چهارم دارائی ها و اموالش را به صندوق انجمن قادیانیه بدهند، در حالی که در نظر اسلام آنچه واجب است، یک پنجم اضافه بر مخارج سالیانه می باشد و در نزد اهل تسنن یک پنجم غنایم جنگی را باید داد.[۳]
لکن باید توجه داشت که احکام عملی تابع احکام نظری و اعتقادی می باشد و چون قادیانیه در بیشتر مباحث اعتقادی به خصوص بحث نبوت، امامت و خاتمیت با اسلام مخالف است، در نتیجه در بسیاری از فروعات عملی که متفرع بر اصول اعتقادی آنها می باشند با اسلام تضاد پیدا خواهد کرد.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. الشهاب فی الرد علی کتاب حیاه المسیح (للقادیانیه)؛ محمدجواد بلاغی.
۲. کشف الارتیاب؛ محسن امین.
۳. غایه المقصود فی المهدی موعود؛ مولوی علی حائری لاهوری.
۴. المصابیح الهدی فی ابطال مذهب القادیانیه، محمدجواد بلاغی.
[۱] . عاملی، سلیمان ظاهر؛ القادیانیه، قم، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامی، اول، ۱۴۲۰ ق، ص ۳۳، و جریشه، علی محمد، الزبیق، محمد شریف؛ اسالیب الغز و الفکری، قاهره، دارالاعتصام، ۱۳۹۷ ق، ص ۱۸۸. و حامد داوود؛ نظرات فی الکتب الخالده، قاهره، مطبوعات النجاح، اول، ۱۳۹۹ ق، ص ۱۶۹؛ و تبلیغ الرساله، ج ۶، ص ۶۹.
[۲] . القادیانیه، ص ۳۷.
[۳] . مشکور، محمدجواد؛ فرهنگ فرق اسلامی، مشهد، آستان قدس رضوی، سوم، ۱۳۷۵ ش، ص ۴۰، و نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، ج ۱۶، ص ۵، طوسی، خلاف، قم، انتشارات اسلامی، ج ۲، ص ۱۱۶.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا