بررسی و تحلیل مشکلات و آسیب‌ها۸

بررسي و تحليل مشكلات و آسيب‌ها8

تدبیر ش ۷۷   مرداد ۹۱لزوم افزایش شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و حل مشکلات آنها
آنچه کـه مـا می‌خـواهیم ان‌‌‌شاءالله بـر ایـن جلسه[دیـدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌هـای دانش‌بنیان] مترتب شود، بـه‌طور کلی دو چیز است: یکی تشویق نخبگان و زبدگان و اهل علم و اهل تحقیق به اینکه به سمت تشکیل این شرکت‌ها بـروند و همچنین رساندن محصول ایـن شرکت‌هـا و این تحقیقات بـه بازار و در دسترس مردم قرار دادن و وارد کردن آن در چرخه تجارت است. ایـن، غـرض اول مـاست. البته هم‌‌‌افزایی علم و ثروت و دارایی، تعریف ابتدایی این شرکت‌هاست. بنابراین، اهل دانش و کسانی که اهل سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های مالی هستند، همت کنند و این شرکت‌ها افزایش پیدا کند. حالا گفته شد که تا پایان برنامه، بیست هزار شرکت تشکیل خواهد شد. لیکن تصور من این است که: بیش از این بایستی ما در کشور به رقم شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان اهتمام بورزیم! البته کمیت و کیفیت آنها بـا هم دیـده شـود؛ کـه حـالا مسئله کیفیت، مسئله دیگری است.
هدف دوم این است که مشکلات این شرکت‌ها ان‌‌‌شاءالله برطرف شود. مشکلاتی وجود دارد – مشکل نقدینگی هست، مشکل کمک‌های گوناگون معنوی هست … – دولت می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. همین بخش‌هـایی که مرتبط بـا ایـن قضیـه هستـنـد؛ چـه معـاونـت محترم ریـاست جمهوری، چه وزارت‌های محترم صنایع و علوم و بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی و وزارت‌هایی که با ایـن قضایا ارتباط پیدا می‌کنند، می‌توانند همکاری کنند، تقسیم مسئولیت کنند، حـدود وظایف هـر بخشی را تعیین کنند و مشکلات را برطرف کنند. از جمله چیزها … این است که این سیستم‌های سنتی قدیمی اعتبارشناسی، از جمله از سوی بانک‌هـا و مـراکـز پولی، نسبت به این شرکت‌هـا نگاهشان را عـوض کنند. مشکل نقدینگی، مشکل مهم این شرکت‌هاست.۲
2.   ۹۱/۰۵/۰۸ بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیانضرورت شناسایی و برطرف کردن ضعف‌ها
کار‌هـایـی که انجام گرفته، کار‌هـای بـاارزشی است. گزارشی که … دادند … بسیار دلگرم‌‌‌کننده است؛ نشان‌‌‌دهنده این است که دستگاه‌‌‌‌های ما بحمدالله تلاششان در این زمینه خوب است؛ منتها نگاه کنیم، ضعف‌ها را در بخش‌های مختلف شناسایـی کنیم و سعی کنیم ایـن ضعف‌هـا را برطرف کنیم. اگر ما ان‌‌‌شاءالله بتوانیم بنیانگذاری کار‌های اقتصادی بر پایه دانش را پیش ببریم و به وجه غالب اقتصاد کشور تبدیل کنیم، این نه تنها به کشور قدرت اقتصادی خواهد داد، بلکه قدرت سیاسی هم خواهد داد، قدرت فرهنگی هم خواهد داد. وقتی یک کشوری احساس کرد که با علم خود، با دانش خود می‌تواند زندگی خود را و ملت خود را اداره کند و به دیگر ملت‌ها خدمت برساند، احساس هویت می‌کند، احساس شخصیت می‌کند؛ این درست همان چیزی است که ملت‌های مسلمان امروز به آن احتیاج دارند.۲
2.   ۹۱/۰۵/۰۸ بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیانلزوم حل مشکل خطرپذیری شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان
مسئله لحاظ خطرپذیری در ایـن شرکت‌هـا [دانش‌‌‌بنیان] است؛ چـون اگـر چنانچه در ایـن شرکت‌هـا خطرپـذیـری نباشد و آمـادگـی برای مواجهه با ریسک وجود نداشته باشد، کار پیش نخواهد رفت. البته راه‌هایی وجود دارد برای اینکه زیان این خطر‌ها، اصل موجودیت این شرکت‌ها را تهدید نکند؛ مثل بیمه‌‌‌‌های مخصوص و مشخصی که برای این کار باید پیش‌‌‌بینی شود؛ که این هم کار دستگاه‌‌‌‌های دولتی است.۲  ۲.   ۹۱/۰۵/۰۸ بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیانمغالطه بی‌طرف بودن علم
ممکن است … یـک شبـهه‌ای  پیش بیـایـد – گاهی یک شبهاتـی مطرح مـی‌کنند، مغالطه‌هـایی می‌کنند – مغالطه بی‌طرف بودن علم، که آقا! علم را با سیاست مخلوط نکنید؛ علم بی‌طرف است! بله، علم در مرحله کشف حقایق، بی‌طرف است؛ دانش وقتی می‌خواهد یک حقیقتی از حقایق عالم هستی را، چه حقایق مادی، چه حقایق غیرمادی را کشف کند، طبعاً با پیش‌داوری نمی‌تواند؛ باید برود و کشف کند؛ اینجا علم بی‌طرف است؛ اما علم وقتی می‌خواهد در خدمت یک جهت‌گیری قرار بگیرد، به‌هیچ وجه بی‌طرف نیست. امروز در دنیا هم این‌جور نیست. همان کسانی که گاهی سر جمهوری اسلامی و سر مجموعه متدین دانشگاهی کشور داد می‌کشند که آقا! علم را سیاسی کردید، علم را جهت‌دار کردید، خودشان علم را در خدمت استعمار قرار دادند، در خدمت سلطه بر ملت‌ها قرار دادند، در خدمت به زنجیر کشیدن کشورها قرار دادند. استعمار با علم به‌وجود آمد؛ اگر علم نداشتند، نمی‌توانستند این همه کشورها را استعمار کنند، این همه تسلیحات را در دنیا انباشته کنند. این تعداد عظیم جنگ‌هایی را که غربی‌ها، اروپایی‌ها و بعد آمریکا بر دنیا و بر ملت‌ها تحمیل کردند، این همه انسانی که در این راه‌ها کشته شد؛ از نقاط دور آسیا بگیرید، تا آفریقا، تا آمریکای لاتین – چه کردند اینها؟ – با علم این کارها را کردند. علم در خدمت ظلم قرار گرفت، در خدمت استکبار قرار گرفت، در خدمت سلطه‌گری قرار گرفت؛ چرا در خدمت عدل قرار نگیرد؟ چرا در خدمت ارزش‌ها قرار نگیرد؟ چرا در خدمت گسترش پیام اسلام – که پیام آزادی انسان‌هاست، پیام سعادت انسان‌هاست – قرار نگیرد؟.۵                   ۵.   ۲۲/۰۵/۹۱ بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌هامغالطه تقسیم دستگاه علمی کشور
یک مغالطه دیگر … تقسیم دستگاه علمی کشور به دولتی و غیر دولتی است؛ یعنی تشکل دولتی، دانشجوی دولتی، استاد دولتی، به‌عنوان یک دشنام مطرح شد! انسان می‌بیند که دیگران اینها را مطرح می‌کنند، در داخل هم بازتاب می‌دهند. من معتقدم این دشنام نیست؛ این افتخار است. دانشجویی که از حکومت خود، از نظام خود – که یک نظام الهی است، یک نظام اسلامی است – حمایت می‌کند، تشکلی که به این نظام کمک می‌کند، استادی که به‌عنوان یک پایه فکری به نظام اسلامی کمک می‌کند، باید افتخار کند. آنچه که واقعاً دشنام است، عبارت از این است که: استاد ما، دانشجوی ما، تشکل ما در خدمت آمریکا قرار بگیرد، در خدمت صهیونیسم قرار بگیرد؛ این ننگ است. بله! اگر چنانچه کسی متهم شد به اینکه در خدمت آمـریکاسـت، در خـدمـت صهیونیسم اسـت، در خدمت مخالفان استقلال کشور و سربلندی کشور است، ایـن حقیقتاً ننگ است! ایـن دشنام است! اینکه گفته شود فلان دانشجو دولتی است، فلان استاد دولتی است، فلان تشکل دولتی است، به‌هیچ‌وجه دشنام نیست، این چیز بدی نیست؛ باید افتخار کنند. بله! دولتی، یعنی مربوط به نظام.۵   ۵.   ۲۲/۰۵/۹۱ بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌هاوظیفه دانشگاه‌ها در رفع نقاط منفی کشور
ما نقاط منفی داریم؛ هم در زمینه مدیریت‌های علمی، هم در زمینه برنامه‌ریزی‌های گوناگون بر اساس دانشی که در دانشگاه تولید می‌شود، در سطح کشور، در سطح جامعه؛ باید اینها را برطرف کرد. مرجع برطرف کردن اینها، باز خود دانشگاه است؛ خود دانشگاه است که می‌تواند اثر بگذارد. امروز مسئولین کشور، وزرای کشور، مسئولین اجرایی و بسیاری از مسئولین غیر اجرایی در تقنین و قضا، فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌ها هستند، عناصر دانشگاه‌ها هستند، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند. ارتباط‌های هوشمند، جهت‌دار و هدفمند می‌تواند کمک کند که ذخیره کارشناسی علمی کشور در خدمت تصحیح کارهـا و برطرف کردن اشکال‌هـا قـرار بگیرد. ایـن از سـویـی وظیفه دانشگاه‌هـاست، از سـویـی وظیفه مسئولان و مدیران است.۵    ۵.   ۲۲/۰۵/۹۱ بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید