بیان انتظارات در آغاز درس، با توجه به هدف‌های آموزشی

بیان انتظارات در آغاز درس، با توجه به هدف‌های آموزشی

تحریک حسن کنجکاوی

یکی دیگر از راه‌های ایجاد انگیزش، تحریک حس کنجکاوی شاگردان است. اگر معلم بتواند ضمن درس مسائل مربوطه را مطرح کند یا طرح‌هایی را ارائه دهد که نیاز به دانش و بینش داشته باشد، آن‌چنان که شاگردان را برای یافتن پاسخ به تلاش و کوشش فکری وادارد، این امر بی‌شک آنان را به دانستن و آموختن بیشتر علاقه‌مند می‌سازد، زیرا یکی از ویژگی‌های یک انسان سالم و امیدوار به زندگی، یافتن پاسخ‌های درست برای مسائل و معماهایی است که در برابر او قرار می‌گیرند.

استفاده از خاصیت برانگیختگی مطالب

هر اندازه مطالب ارائه شده، جدید، پر معنی و تعجب بر‌انگیز باشد، باعث افزایش سطح برانگیختگی در دانش‌آموزان می‌شود. با توجه به این موضوع، معلم می‌تواند با ارائه مطالبی که ویژگی‌های برانگیختگی دارد، در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کند. مطلبی که برای دانش‌آموز نو و معنی دار باشد، شوق یادگیری و دانستن را در او افزایش می‌دهد و میل و رغبت او را به یادگیری بیشتر خواهد کرد.

ارائه مطالب آموزشی از ساده به دشوار

ارائه‌مطلب از ساده به مشکل باعث می‌شود، دانش‌آموز در ابتدا به موفقیت‌هایی دست

یابد. این موفقیت اولیه موجب می‌شود، دانش‌آموز اعتماد به نفس بیشتری کسب کند. همین امر، تحرک و انگیزشی در او ایجاد می‌کند تا برای یادگیری متن‌های دشوارتر بعدی آماده شود. برعکس، چنان‌چه مواد آموزشی در ابتدا به صورت مشکل ارائه شوند، ممکن است شکست و ناکامی را در دانش‌آموز به دنبال داشته باشد و به دنبال آن دلسردی و بی‌انگیزگی در او ایجاد شود. هم‌چنین باید گفت، موفقیت آغازین دانش‌آموز، موجب دریافت تشویق‌هایی از سوی معلمان و پدر و مادر خواهد شد و این خود، به افزایش انگیزه برای یادگیری بیشتر در دانش‌آموزان می‌انجامد.

دادن تکلیف‌هایی که نه خیلی ساده‌اند و نه خیلی دشوار

معمولاً دانش‌آموزانی که انگیزه پیشرفت بیشتری دارند، به دنبال تکلیف‌هایی می‌روند که با مقداری تفکر و پیچیدگی همراه باشد و آن‌ها را به فعالیت وادارد. این نوع تکالیف، اگر درست و به جا ارائه شوند، به اعتماد به نفس در دانش‌آموز خواهد انجامید. حال اگر این تکلیف‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده باشند، چنین احساسی ایجاد نخواهد شد. هم چنین اگر تکالیف بسیار دشوار باشند، احتمال شکست و ناکامی و به دنبال آن عدم اعتماد به نفس را در او ایجاد خواهد کرد. بنابراین، سطح دشواری تکلیف‌های درسی باید با سطح توانایی و یادگیری دانش‌آموز منطبق باشد تا او بتواند با تلاش و کوششی که به خرج می‌دهد، از عهده انجام تکالیف برآید و انگیزه یادگیری‌اش افزایش یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا