تاثیر گذاری و متقاعد کردن دیگران

تاثير گذاری و متقاعد كردن ديگران

فـکــرش را بکنید که نیرویی داشتید که می‌توانستید هر کسی را که می‌خواستید متقاعد به انجام کارهای دلـخواهتان می‌کردید. غیرممکن به نظر می‌آید؟ باید بگویم آنقدرها هم که فکـر می‌کنید سخت نیسـت. افـراد زیـــادی مثل رهبران یا فروشندگان با همین نیرو امـوراتـشان را می‌گذرانند. مـتـدهـایـشـان بــسیــارسرراست است. وقتی قدرت این را ندارید که به دیگران حکم کنید و دستور بدهید، می‌توانید برای انجام این کار از راه‌های روانشناختی زیرکانه‌ای استفاده کنید. البته نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و کمی سیاست دارید. در این مقاله می‌خواهیم راه‌هایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید نظر دیگران را تغییر دهید.

زمینه سازی کنید و برنامه بچینید

قبل از تعیین مورد، خیلی مهم است که طبیعت و ذات فرد مقابلتان را بفهمید. این کار دو مزیت دارد:

 (۱- می‌توانید با آنها همدلی کرده و یک رابطهٔ احساسی برقرار کنید.

 (۲- بهتر می‌توانید استدلالات خود را بیان کنید و به آنها ثابت کنید که نظرات شما درست‌تر از مالِ آنهاست.

بعد از آن از راه‌های زیر استفاده کنید.

راه‌های متقاعد کردن دیگران

 (۱- اعتماد آنها را جلب کنید

مردم خود به خود در مقابل افرادی که می‌خواهند نظراتشان را تغییر دهند هشیارانه رفتار می‌کنند. به همین دلیل است که جلب اعتماد آنها یکی از مهمترین قدم‌ها می‌شود. باید به آنها ثابت کنید که فردی بی ریا و صادق هستید و نظرات مفیدی دارید. باید تسلط کامل روی صحبت‌های خود داشته باشید.

 (۲- نقطهٔ مشترک پیدا کنید

افراد زیادی در مورد مسائل و موضوعات مختلف نقطه نظرات مشابهی دارند. به مخاطبین خود نشان دهید که افکار و ایده‌های شما با مال آنها سازگار است. باید خودتان را جای آنها بگذارید، نگرانی‌های آنها را بفهمید و نسبت به احساساتشان همدردی نشان دهید.

 (۳- خوب ساختار بندی کنید

هر بحث متقاعد کننده‌ای، چه یک سخنرانی باشد، چه یک مقاله باید ساختاری روشن داشته باشد. منظور از ساختار مناسب، تکرارها و جا گذاری‌ها است. وقتی دلایل اینکه چرا مردم باید به شما گوش بدهند را لیست کنید، مهم‌ترین دلایل را برای آخر لیست بگذارید تا در مغز شنوندگانتان باقی بماند. مطالب مهم را چند بار تکرار کنید.

 (۴- هر دو جنبه را به آنها نشان دهید

هر دو جنبهٔ مثبت و منفی نظراتتان معرفی کنید. این کاری بسیار معقول است. حقه‌ای که اینجا باید بزنید این است که روی جنبه‌های مثبت را بیشتر تاکید کنید. توضیح دهید که چطور جنبه‌های بد نظراتتان آنقدرها هم بد نیستند و مزیت‌ها و فواید آنها بر جوانب منفی‌اش غلبه دارد. هیچوقت در مورد نقاط منفی آن دروغ نگویید چون اگر مخاطبین این مسئله را متوجه شوند که آنها را فریب داده‌اید از شما خشمگین خواهند شد. و هیچوقت دوباره به شما اعتماد نمی‌کنند.

 (۵- منافع شخصیشان را به آنها یادآور شوید

وقتی منافع شخصی افراد را از یک ایده به آنها توضیح دهید، شانس بیشتری برای متقاعد کردن آنها دارید. چون آنچه از این نظر گیرِ آن‌ها می‌آید آن چیزی است که همه به آن فکر می‌کنند. برای انجام این مسئله ابتدا باید نیازهای مخاطبینتان را دریابید. توجه آنها را با گفتن نیازهایشان جلب کرده و به آنها بگویید که چور می‌توانید آنها را راضی کنید.

 (۶- به نفس آنها بپردازید

به این کار چاپلوسی و تملق استراتژیک هم می گویند. تحسین کردن کار دیگران–اگر درست انجام شده باشد. چیزهایی را پیدا کنید که مخاطبینتان به آن افتخار می‌کنند، چه مربوط به استعدادهایشان باشد و چه مشغولیاتشان. وقتی شما افراد را تحسین می‌کنید، نشان می‌دهید که توانایی‌های آنها را شناخته‌اید. با این کار آنها میل بیشتری به شنیدن حرفهایتان خواهند داشت.

 (۷- از مراجع استفاده کنید

همه افراد متخصص را دوست دارند. اگر کارشناسی چیزی در مورد موضوعی بگوید، حتماً حرف درستی زده است. حرف‌های خود را با حرف‌های متخصصین و کارشناسان مربوطه تطبیق دهید.

 (۸- رضایت و موافقت عمومی را کسب کنید

اکثر افراد تحت تأثیر کارهای دیگران هستند. کاری که باید بکنید این است که نشان دهید افراد بسیاری حرفتان را قبول دارند. مثال‌هایی بزنید که چطور ایده‌ها و نظراتتان جاهای دیگر کاربرد خوبی داشته است.

 (۹- زمانبندی خوبی داشته باشید

برای خوب زمانبندی کردن نیاز به حس ششم دارید. هیچوقت موقعی که افراد زیر استرس و فشارهای روحی هستند سراغشان نروید. وقتی سراغ آنها بروید که راحت بتوانند به حرفهایتان گوش دهند.

 (۱۰- منحصر به فرد باشید

این یک قانون است، هر چیزی که تک‌تر و منحصر به فردتر است، قیمت بالاتری هم دارد. خودتان و ایده‌ها و نظراتتان را منحصر به فرد و تک نشان دهید. با این کار شنونده‌هایتان بیشتر خواهند شد. این کار را می‌توانید با نشان دادن اینکه اطلاعات و معلومات زیادی در مورد مسئله دارید انجام دهید.

 (۱۱- بی پروا باشید و اعتماد به نفس داشته باشید

ممکن است همه جا برای انجام هر کاری این توصیه را شنیده باشید. بله، چون واقعاً مسئلهٔ مهمی است. شما خود باید به عقاید و نظراتتان ایمان داشته باشید تا بتوانید دیگران را هم متقاعد به قبول آنها کنید.

 (۱۲- جالب و دلچسب باشید

وقتی با یکنواختی صحبت کنید، کم کم شنونده‌هایتان را از دست خواهید داد. باید با انرژی و جالب صحبت کنید، نشان دهید که خودتان هم از نظراتتان به هیجان آمده‌اید.

 (۱۳- معقول باشید

مردم دوست دارند معقول جلوه کنند، پس روی منطقشان کار کنید. منطق در کار بسیار مهم است. سخنرانیتان باید قالبی معقول داشته باشد.

 (۱۴- سیاست به خرج دهید

با شنوندگانتان همان طوری باید رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. با تُن مناسب صحبت کنید و سر آنها داد نکشید و صدایتان را هرگز بالا نبرید. مهم‌تر اینکه، کاری نکنید که احساس نادان بودن به آنها دست دهد. به یاد داشته باشید که شما می‌خواهید با آنها گفتگو کنید نه مشاجره. احترام گذاشتن به مخاطبینتان نباید فراموش شود.

 (۱۵- فروتن باشید

کسی افراد خودخواه و مغرور را دوست ندارد. حتی اگر بدانید و مطمئن باشید که نظر شما بهترین است، اگر خودبین و خودخواه باشید دیگر کسی به حرفهایتان گوش نخواهد داد. هیچ وقت هم فکر نکنید که خیلی زود موفق به متقاعد کردن آنها خواهید شد، واقع بین باشید و همیشه این احتمال را بدهید که شکست بخورید.

پس انداز کنید…

یکی از موفق‌ترین سیاست مداران، اندرو یانگ، می‌گوید: ”تأثیر گذاری مثل یک حساب پس انداز است. هرچه کمتر از آن بردارید، سود بیشتری رویش می‌آید.” بدانید که قدرت خود را کجا و چطور استفاده کنید. با کمی تمرین خواهید توانست که خیلی خوب تصمیم گیریهای افراد تأثیر گذاشته و آنها را متقاعد کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا