آیا تا بحال دقت کرده اید که چرا شـرکـتهای تبـلیـــغاتی، طـراحـان اتـومـبـیـل و دکـوراتـورهـا از اشــکال و شــمایل بخصوصـی اسـتفاده میکنند؟ دلیلـش این است که یـک تاثیر روانی در ورای رنگها وجود دارد. هر رنگی دارای قدرت تاثیرگـذاری ویژه ای می باشد. بعضی از واکنشهای ما نسبت به رنگها بصـورت رفتارهای اکتـسابی و برخی دیگر بـصـورت پـاسـخهای فیزیولوژیـکی نمود پیدا میکنند. درک کردن نمود پیدا میکنند. درک کـردن بهتر رنگها میتواند در زنـدگی روزمره و یاشغلی شما تاثیرات فراوانی گذارده و محاسن زیادی برایتان به ارمغان بیاورد.
در ادامه با انواع رنگهای گرم و سرد و نیز تاثیرات آنها در حالات، فعالیتها و احساسات خود آشنا خواهید شد.
اقسام رنگ
بطور کلی رنگها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: رنگهای خنثی، رنگهای گرم و رنگهای سرد
رنگهای خنثی
سیاه، سفید، خاکستری، بژ، قهوه ای
رنگهای خنثی رنگهایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگهای دیگر بوجود می آیند و می توانـنـد اثرات مـثـبت یا منفی داشته باشند. سفید واقعا” یک رنگ نیست بلکه عدم حضور رنگ بشمار میرود و نـشـانگر خلوص و پاکی است. از طرف دیگر مشکی نشانه قاطعیت، الزام و رسمیت می باشد.
رنگهای گرم
قرمز، نارنجی، زرد، سبز چمنی، ارغوانی
رنگهای گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. این دسته از رنگها بوضوح قابل رویت بوده و موجب جلب توجه می گردند.
رنگهای سرد
آبی، بنفش، فیروزه ای، سبز مایل به آبی، سبز
رنگهای سرد رنگهایی ملایم هستند که اثراتی آرام بخش دارند. آبی روشن می تواند نشانه صلح و دوستی و آسـایش خاطر، و آبـی تیره نشـانگر قـابلیت اعتماد و درستی باشد.
– سختی، نیرو و خوش اقبالی
– اختیار، قدرت و سلطنت
– روشن: آرامش،آسودگی خاطر – تیره: قدرت،صداقت، پشتکار
– جوانی و طبیعت، قدرت شفا بخشی و التیام
– پدیداری و رویت، خطر و اخطار
– گرمی، حرارت، رضایت و خوشحالی
– خاکی بودن، محکمی، استواری و قابلیت اعتماد
– قدرت، اختیار و استقلال
– پاکی، خلوص، قدرت، صلح و دوستی
لازم است با برخی دیگر از روشهای تاثیر گذاری رنگها در زندگی نیز آشنا شوید.
ارتباط و وابستگی
اگر دقت کرده باشید لباس افراد پلیس و نظامی معمولا برنگ آبی یا سبز تیـره انتخاب می شود چون این رنگها نشانه قدرت و ابوهت میباشند. در بیمارستانها معمـولا” از ملافه و البسه سبز کمـرنـگ استفاده می شود چراکه این رنگ اثری تسکین دهنده و آرامش بخش دارد.
مزایای تبلیغاتی
رستورانها و اغذیه فروشیها اغلب برای جلب توجه بیشتر از رنگهای قرمز و زرد استفاده می کنند. این گونه رنگها بوضوح دیــده می شوند و بـیشتر بـه یاد مردم می مانند. اکثر شرکتهای بزرگ آرم محصولات خود را با رنگهای مذکور طراحی و ارائه می کنند.
استفاده در طراحی
معمولا دکـمه هـای حـسـاس و اعـلان خـطر و یـا اهرم های توقف اضطراری برنگ قرمز می باشند برعکس رنگ سبز نشانه عبور و امنیت است. در طراحی بسیاری از وسایل بـکـاربـردن رنگهای مختلف در قسمتهای گوناگون برای گـویـاتر سـاخـتـن وضـایف، امـری اجتناب ناپذیر است.
در وب سایتها و نوشتارهای تبلیغاتی هنگامیکه بخشی از کلمات با رنگ زرد نمایان گردند بیشتر نظر ما را بخود جلب کرده و باعث میشود توجه بیشتری به آن قسمتها بنماییم.
معمولا” رنگ سبز ما را به یاد یک موقعیت دوستانه و بدون خطر می اندازد و این یکی از متداولترین موارد استفاده رنگها در تاثیر گذاری روانی روی افراد است.
زندگیتان را رنگی کنید
اگر تا حال زنگی شما خالی از رنگهای گوناگون و شاد بوده و تــوجهی به استفاده از رنگها نمی کردید، بهتر است شروع کنید. شـرکتـهای تـبلـیغاتی و تـاجران بـاهوش از روانشانسی رنگها برای تاثیر گذاری روی شما بهره می برند، شما نیز باید برای تاثیر گذاری در زندگیتان از رنگها استفاده کنید.
درک اینکه هر رنگی چه معنی دارد، نقطه آغاز خوبی است. با بکارگیری رنگها زندگی خود را شیرین تر و رنگی تر نمایید.