تشویق به نماز

تشویق به نماز

پرسش ـ بفرمایید از چند سالگی و به چه طریق دخترم را تشویق یا اجبار به نماز و عبادات نمایم؟

پاسخ ـ در شیوه آموزش نماز و سایر عبادات به کودکان رعایت نکات زیر ضروری است:   ( ر.ک: محمد علی سادات، راهنمای پدران و مادران، ج ۲ تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۲ ص ۱۵۷ ـ ۱۶۷.)  
۱ . نماز خواندن در حضور کودک و نوجوان: به دلیل وجود حسّ تقلید و الگوگیری در کودکان، نماز والدین در حضور کودک می‏تواند سهم بسزایی در تربیت دینی کودکان به ویژه تعلیم نماز داشته باشد.
۲ . بردن کودک به مساجد و مجالس مذهبی: این روش نیز در ایجاد علاقه به نماز و… در کودک تأثیر فراوانی خواهد داشت. البته به شرطی که این کار با محبت و نرمش انجام گرفته و فارغ از هر نوع اجبار و تحمیلی باشد و نیز به خستگی و آزردگی کودک منجر نشود.
۳ . ایجاد جاذبه ظاهری: شما می‏توانید بر اساس میل فرزندتان مقنعه و چادر مناسب و زیبا و نیز مهر و تسبیح و سجاده و… دلخواهش را تهیه کنید. همچنین رعایت والدین نسبت به ظواهر دینی همانند پوشیدن لباس زیبا هنگام نماز و برپایی نماز در مکان تمیز و شایسته و… تأثیرات مثبتی در رفتار و تربیت دینی کودک خواهد داشت.
۴ . تمرین دادن به نماز و دیگر عبادت‏ها: بلوغ شرعی دختران از سن نُه سالگی آغاز می‏گردد. از این رو، براساس روایات لازم است از سن شش سالگی آنان را به خواندن نماز و… وادار کرد. چنان که امام صادق(ع) فرمود: «از سن شش تا هفت سالگی کودک را به نماز وادارید و در ترک آن مؤاخذه ‏اش کنید.»    (مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، نماز و شکوفه‏ های زندگی، ص ۵۱.)  
البته وادار کردن به نماز باید با محبت و رأفت توأم باشد، در غیر این صورت آثار منفی چنین روشی بیش از آثار مثبتش خواهد بود. در مورد عبادات دیگر نیز شایسته است متناسب با ظرفیّت و توان کودک با او برخورد شود. مثلاً نسبت به روزه از او خواسته شود که چند ساعت روزه بگیرد و… .

۵ . تشویق: تشویق کودکان مهم‏ترین نقش را در تربیت دینی آنان خواهد داشت. اگر تشویق کودکان در حضور دیگران صورت گیرد تأثیراتش بیشتر از روش‏های دیگر خواهدبود. از طرفی تشویق‏ها را می‏توان از طریق دادن جایزه، خریدن اسباب بازی مناسب، خوراکی دادن، پول و… انجام داد. البته در بین تشویق‏ ها، تشویق لفظی و دادن مسئولیت، بیشترین اثر را دارند.    (نماز و شکوفه‏ های زندگی، ص ۱۰۵. ) 
۶ . گفت‏وگو درباره نماز و… بین اعضای خانواده: این روش نیز در تعمیق اعتقادات دینی کودکان بسیار مؤثر است.البته باید مباحث در سطح متناسبی بوده و با قصه و شعر و… همراه باشد تا در قلب کودک و نوجوان نفوذ کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا