یک زن ۴۵ ساله میگفت، هر روز صبح قبل از آنکه به محل کارش برود یک ساعت رانندگی میکند تا به استخر شنا برود و یک ساعت شنا کند. او با انجام این کار به دارو نیاز ندارد. دیگر اعضای خانوادهی این زن، هر روز صبح مقدار زیادی قرص میخورند تا فشار خونشان را پایین نگه دارند. مادامی که او شنا میکند، فشار خون او طبیعی است. او میگوید: «من تصمیم خود را گرفتهام. من از آن قرصها نخواهم خورد و اگر لازم باشد در اقیانوس هم شنا خواهم کرد.»
نکتههای آموزشی: انگیزه
– درباره تجربیاتمان با فرزندانمان صحبت کنیم.
امرزوه ما بیش از هر زمان دیگری در مورد انگیزههای کودکانمان نگرانیم. بسیاری از بچهها را میبینیم که میگویند کسل شدهاند.
قبلاً کسالت و خستگی مشکل بزرگترها بود؛ اما حالا افراد در سنین خیلی پایینتری به آن دچار میشوند. معلمی میگفت بچههای کلاس دوم را به یک موزهجدید بُرد. پس از چند دقیقه که بچهها در گالریها گشتند به طرف او آمدند و گفتند: «همهاش همین بود؟»
این بچهها عادت کردهاند که در هنگام تماشای تلویزیون هر چند لحظه یک بار با احساس جدیدی مواجه شوند و عادت کردهاند به سرعت از یک چیز به یک چیز دیگر بپردازند. تعجبی ندارد که آنها کسل میشوند.
انگیزه باعث میشود بچهها دربارههر چیزی، به حدی اطلاعات کسب کنند که واقعاً به آن علاقهمند شوند. این کار باعث میشود به عمق هر مطلب پی ببرند و این امر زمان میخواهد. به همین علت سرگرمیها برای بچهها و همین طور برای بزرگترها مناسب هستند. اگر در هنگام کودکی سرگرمی خاصی داشتید؛ مثلاً هواپیمای مقوایی میساختید یا کلکسیون سنگ داشتید، دربارهآن برای فرزندانتان صحبت کنید. به آنها کمک کنید تا علایق خود را بیابند. وقتی به چیزی علاقهمند شوند و به دنبال اطلاعاتی دربارهآن بگردند، درگیر آن کار میشوند. وقتی درگیر و یا سرگرم انجام کاری شدند، انگیزه پیدا میکنند. این موضوع چرخهجالب توجهی است.
– زمینه گفتگو را ایجاد کنیم: تازه چه خبر؟
یادگیری در انگیزه نهفته است. ما همیشه در حال یادگیری هستیم؛ اما معمولاً آن قدر سریع حرکت میکنیم که خودمان متوجه آن نمیشویم.
دربارهچیزهایی که در سال گذشته، هفتهگذشته یا روز قبل یاد گرفتهاید فکر کنید. مثلاً دربارهشخصی خاص، یا در مورد کارتان چه چیزی یاد گرفتهاید؟ یکی دو نمونه از این موارد را با فرزندتان در میان بگذارید.
از فرزندتان در مورد یکی دو چیزی که در مدرسه «یاد گرفته» سؤال کنید. او ممکن است دربارهمطلب جدیدی که روی تابلو اعلانات یا در راه مدرسه دیده با شما صحبت کند. این مشاهدات، زیربنای علایق او در آینده را تشکیل میدهد.
ممکن است بچهها معنی کلمهانگیزه را ندانند، اما وقتی با آن روبهرو میشوند آن را درک میکنند. این مثالها را میتوانید با آنها مطرح کنید:
آنها با چه چیزی تشویق میشوند؟ چه چیزی ناامیدشان میکند؟ آیا افراد خاص یا موضوعات به خصوصی در آنها انگیزه ایجاد میکند؟
برای ایجاد انگیزه در بچهها هیچ راهی بهتر از دیدن والدینشان به عنوان فراگیرانی علاقهمند – که ایدهای برایشان هیجانانگیز است – وجود ندارد.
والدین و ایجاد انگیزه در دانشآموز
شما هم حتماً مانند همه پدر و مادرها دوست دارید فرزندتان خوب درس بخواند، تکالیفش را تمام و کمال انجام بدهد و در مدرسه نمرات خوبی بگیرد تا بتواند وارد دانشگاه شود.