تفاوت شالازیون و گل مژه چشم

تفاوت شالازیون و گل مژه چشم

اصطلاح شالازیون از یک کلمه یونانی به معنی تورم کوچک گرفته شده است . این عارضه در اثر التهاب مزمن غدد کوچک تولید کننده چربی ( غده میبومین ) که در پلک های بالا و پایین قرار دارند به وجود می آید .

این تورم کیستیک ، برجستگی کوچکی در زیر پوست پلک بوده که در نتیجه انسداد مجرا و تجمع مواد ترشح شده در این غدد ایجاد می شود .
شالازیون معمولاً یک واکنش التهابی در برابر ترشحات چربی به دام افتاده می باشد و باکتری در ایجاد آن نقشی ندارد ، هر چند ممکن است شالازیون به طور ثانویه دچار عفونت باکتریها شود .

شالازیون با تورم بدون درد روی پلک شروع شده که ممکن است با قرمزی همراه باشد .
پس از چند روز این علایم ناپدید شده و تنها یک برجستگی سفت بدون درد روی پلک به جا می ماند .

در بعضی موارد بزرگ شدن توده شالازیون با فشار روی چشم باعث آستیگماتیسم و کاهش دید می شود .

تفاوت شالازیون و گل مژه چیست؟

درمان شالازیون :

اگر چه شالازیون های کوچک و بدون علامت ممکن است خود به خود برطرف شوند ولی در اکثر موارد شالازیون بدون درمان بهبود نمی یابد . با توجه به اینکه عامل عفونی نقشی در ایجاد شالازیون ندارد از آنتی بیوتیک در درمان این بیماری استفاده نمی شود . درمان اصلی شالازیون کمپرس گرم بوده که با شیوه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد .

ساده ترین روش ، قرار دادن پارچه حوله ای تمیز و نمناک شده با آب گرم بر روی پلک بسته ۳ تا ۴ بار در روز ( هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ) می باشد . ماساژ پلک ها به سمت لبه آن با حوله گرم و یا با نوک انگشت باعث تسریع روند بهبودی شالازیون می شود .
در موارد مقاوم استفاده از جراحی برای درمان شالازیون اجتناب ناپذیر است . جراحی از بخش داخلی پلک انجام شده و نیازی به بخیه زدن نیست .

شالازیون به خوبی به درمان پاسخ می دهد .

افراد با مشکل زمینه ای بلفاریت ، مستعد تشکیل دوباره شالازیون بوده که در این موارد رعایت طولانی مدت بهداشت لبه پلک ها توصیه می شود . عمل جراحی مکرر برای درمان شالازیون باعث ایجاد اختلالات  اشکی و مشکلات دیگر شده و نباید انجام گیرد . نمونه برداری ( بیوپسی ) در موارد تکرار شونده شالازیون در یک ناحیه به خصوص در افراد مسن ، برای بررسی از نظر مشکلات جدی تر توصیه می شود .

تفاوت شالازیون و گل مژه چیست؟

گل مژه :

گل مژه عفونت التهابی حاد فولیکول مژه بوده که باعث تورم قرمز رنگ دردناکی در نزدیکی لبه پلک می شود و ممکن است با شالازیون اشتباه گرفته شود . گل مژه در اکثر موارد طی یک هفته بهبود می یابد . گل مژه معمولاً در بخش خارجی پلک ها ایجاد شده ولی گاهی گل مژه قسمت داخلی پلک ها را نیز درگیر می نماید .

استفاده از کمپرس گرم در روزهای اول علاوه بر تسکین درد باعث سر باز کردن گل مژه و تخلیه ترشحات چرکی نیز می شود . با توجه به وجود عامل میکروبی در بیماری گل مژه استفاده از قطره های آنتی بیوتیک توصیه شده است . همانند شالازیون رعایت بهداشت لبه پلک ها در پیشگیری از ایجاد گل مژه نقش موثری دارد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا