پرسش:
تفاوت ماهوی اعجاز و کرامت چیست با توجه به اینکه تحدی امری اعتباری و خارج از ماهیت اعجاز است؟
پاسخ:
معجزه در اصل از عجز گرفته شده، به معنی عاجز کردن است، بنابراین کارهای خارق العادهای که از اولیای بزرگ رخ
اصل معجزه از پیامبران است که برای صدق نبوّت خود، معجزه از خود نشان میدادند و موجب ایمان و اعتقاد مردم به توحید و نبوّت میشدند. چنان که قرآن از دو معجزه بزرگ موسی(ع) در برابر فرعونیان یعنی معجزه عصا و ید بیضاء، تعبیر به برهان کرده و میفرماید: «فذانک برهانان من ربّک ؛ این دو (عصا و ید بیضاء) دو برهان از طرف پروردگارت میباشند.»[۱] و درباره ناقه صالح معجزه حضرت صالح پیامبر، میفرماید: «هذه ناقه اللّه لکم آیهٌ ؛این شتر الهی برای شما معجزهای است.»[۲]
پیامبران به ویژه پیامبران اولواالعزم برای اثبات نبوت خود دارای معجزه بودند، و در قرآن مجید معجزات مختلفی از معجزات پیامبران مانند نه معجزه موسی(ع)[۳] و مرده زنده کردن عیسی(ع)[۴] ذکر شده، و از غیر پیامبران نیز در قرآن معجزاتی ذکر شده مانند معجزه عفریتی از جن و آصف برخیا[۵] و…
امّا واژه کرامت: در اصل به معنی بزرگواری و عظمت معنوی است، و در اصطلاح علم کلام، کارهای خارق العادهای که از پیامبران برای اثبات نبوت صادر میگردد با نام معجزه خوانده میشود، و همین گونه کارها از غیر پیامبران، با نام کرامت ذکر میشود. بنابراین کرامت اصطلاحی در گفتار متکلمین به علم کلام، همان معجزهای است که درباره امور خارق العاده غیر پیامبران، از اولیاء خداوند و امامان(ع) استعمال میشود. چرا که نشانه عظمت و بزرگواری آنها در پیشگاه خداوند است، بر همین اساس امام صادق(ع) فرمود: «المعجزه علامه اللّه لایعطیهاالّا انبیائه و رسله و حججه لیعرف به صدق الصّادق من کذب الکاذب ؛ معجزه نشانهای برای خداست که خداوند آنرا به کسی جز پیامبران و رسولان و حجّت هایش عطا نمیکند، و هدف از آن این است که به وسیله آن راستگویی راستگو از دروغگویی دروغگو شناخته شود.»[۶]
مطابق روایات بسیار، امامان معصوم (ع) نیز همچون پیامبران دارای معجزه بودند .که از آن به کرامت تعبیر میشود.و در واقع میان معجزه و کرامت فرق است.معجزه یعنی بینه و آیت الهی که برای اثبات یک ماموریت الهی صورت میگیرد و به اصطلاح مقرون به تحدی است، منظوری الهی از او در کار است، این است که محدود است به شرایط خاصی، اما کرامتیک امر خارق العاده است که صرفا اثر قوت روحی و قداست نفسانی یک انسان کامل یا نیمه کامل است و برای اثبات منظور الهی خاصی نیست.اینچنین امری فراوان رخ میدهد و حتی میتوان گفتیک امر عادی است و مشروط به شرطی نیست.معجزه زبان خداست که شخصی را تایید میکند، ولی کرامت چنین زبانی نیست.[۷]
[۱] سوره قصص، آیه ۳۲ برهان به معنی روشن کردن است، از آنجا که معجزه روشن کننده صداقت پیامبران، و روشنی بخش راه راست است به آن برهان میگویند.
[۲] سوره اعراف، آیه ۷۳، واژه آیه به معنی علامت و نشانه است، زیرا معجزه نشانه صداقت پیامبران میباشد.
[۳] و لقد آتینا موسی تسع آیاتٍ بیناتٍ (سوره اسراء).
[۴] سوره آل عمران، آیه ۴۹.
[۵] سوره نمل، آیه ۳۹ و ۴۰.
[۶] بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۷۷.
[۷] مجموعه آثار جلد ۲، مطهری، مرتضی
منبع: پایگاه حوزه، شماره ۱۴۵۴۷
تفاوت ماهوی معجزه و کرامت
- دی ۵, ۱۳۹۳
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 294 نفر
- برچسب ها : اعجاز, برهان, بزرگواری, پرونده خدا, تحدی, خارق العاده, کرامت, ماوراء, معجزه