در تعالیم اخلاقی اسلام، دو بهم زنی و تفرقه، بسیار نکوهیده است و عقاب الهی را به دنبال دارد. وقتی این عمل زشت بین همسران واقع گردد، با توجه به اینکه کیان جامعه را به خطر می اندازد، قباحت آن بیشتر شده و بالتبع عقاب آن فزونی خواهد یافت.
حال به بررسی دسته ای چند از رویاتی که تفرقه بین زوجین را مورد نکوهش قرار داده اند می پردازیم.کیفر و مجازات کسانی که بین زوجین کدورت و اختلاف بوجود می آورند حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شخصی که بین زن و شوهری دو بهم زنی نموده و بین آنها اختلاف ایجاد نماید بدرستی که خدای متعال بر او غضب می نماید و لعنتش را ــ در دنیا و آخرت بر او نازل می سازد …
و شخصی که سعی می نماید تا بین زن و شوهری دو بهم زنی نموده و میان آنها اختلاف بوجود بیاورد ــ امّا به این کار موفق نگردد و فتنه انگیزی او بر زن و شوهر تأثیری نکند ــ خدای متعال بر او نیز غضب و خشم نموده و او را مورد لعن و نفرین خود ــ در دنیا و آخرت ــ قرار خواهد داد… و نگاه کردن به چهره ی او حرام خواهد بود (۱).
حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شخصی که بین دو نفر اختلاف به وجود می آورد دچار وزر و وبال عمل خود می گردد و لعنت الهی بر پیشانی او نوشته می شود ــ تا هنگامی که وارد جهنّم گردد ــ… (۲).
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه گروه هستند که داخل بهشت نمی شوند: ۱ــ شخصی که قاتل و خونریز است،
۲ــ شخصی که دائم الخمر است،
۳ــ شخصی که دوبهم زنی می کند.(۳)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زنانی از امّتم را در شب معراج دیدم که در عذاب شدیدی بسر می بردند، که از وضعیّت آنها متعجّب شدم و از شدّت عذاب آنها گریستم. زنی را دیدم که سر او همچون سر خوک و بدن او همچون بدن الاغ بود و هزار هزار گونه از عذاب بر او نازل می شد؛ او زنی دو بهم زن و دروغگو بود.(۴)
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: پست ترین افراد، اشخاصی هستند که مرتکب نمیمه می گردند و بین دو نفری که همدیگر را دوست دارند تفرقه ایجاد می کنند و برای کسانی که درستکار هستند عیب تراشی می کنند (۵).
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: از ما نیست شخصی که همسر مردی با خدعه و نیرنگ علیه او بشوراند.(۶)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیرامون کسانی که بین اقوام و خویشان ایجاد تفرقه و کدورت می کنند به این مضمون فرمود: شخصی که بین آنها فتنه و جدایی ایجاد کند، خدای متعال بر او غضب نموده و او را در دنیا و آخرت مورد لعن و نفرین قرار خواهد داد و وزر و وبال او مانند گناه شخصی است که موجب قطع صله ی رحم شده است.(۷)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که با نمّامی و سخن چینی خود بین دو نفر تفرقه و جدائی بوجود می آورد. خدای متعال در قبر آتشی بر او مسلّط خواهد ساخت که تا روز قیامت او را خواهد سوزاند و هنگامی که از قبر خارج می شود خدای متعال مار سیاهی را بر او مسلّط خواهد نمود و آن مارگوشت بدن او را تا وقتی که داخل دوزخ گردد خواهد جوید.(۸)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در حدیثی که پیرامون موجودات مسخ شده است فرمودند: شخصی که نمّامی می کرد و با دو بهم زنی بین دوستان اختلاف و دشمنی ایجاد می کرد، مسخ شده و به صورت حشره ای درآمد.(۹)
پینوشتها:
۱- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله): من عمل فی فرقه بین امرأه و زوجها. کان علیه غضب الله و لعنته ــ فی الدنیا و الآخره ــ . و کان حقّاً علی الله أن یرضخه بألف صخره من نار.
و من مشی فی فساد ما بینهما ــ و لم یفرّق ــ کان فی سخط الله و لعنته ــ فی الدنیا و الآخره ــ .
و حرم ــ النظر إلی وجهه * (عقاب الأعمال ص ۳۴۰ و اعلام الدین ص ۴۱۹).
ــ فی اعلام الدین هکذا: و حرّم الله علیه النظر…
*و ممکن است ترجمه این جمله این گونه باشد: و از نگاه رحمت الهی محروم می گردد.
یا: خدای متعال او را از نگاه رحمت آمیزش محروم می سازد.
۲- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله): من مشی فی قطیعه بین اثنین کان علیه من الوزر بقدر ما لمن أصلح
ــ بین اثنین ــ من الأجر.
مکتوب علیه: لعنه الله ــ حتّی یدخل جهنّم ــ فیضاعف له العذاب (عقاب الأعمال ص ۳۳۹).
۳- قال الإمام الصادق (علیه السلام): لا یدخل الجنّه: سفّاک للدّماء. و لا مدمن الخمر.
و لا مشّاء بنمیم (عقاب الأعمال ص ۲۶۲).
۴- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لیله اُسری بی إلی السماء. رأیت نساءً من اُمّتی فی عذاب شدید.
فأنکرت شأنهنّ. فبکیت لما رأیت من شدّت عذابهنّ…
و رأیت إمرأه رأسها. رأس خنزیر. و بدنها. و بدن الحمار. و علیها ألف ألف لون من العذاب.
(قال رسول الله صلی الله علیه و آله): و أمّا التّی کان رأسها رأس الخنزیر. و بدنها بدن الحمار.
فإنّها کانت نمّامه کذّابه (عیون الأخبار ج ۲ باب ۳۰ حدیث ۲۴).
۵- قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): شرارکم: المشّاؤون بالنمیمه.
المفرّقون بین الأحبّه.
المبتغون ــ للبرآء ــ المعایب (الکافی ج ۲ ص ۳۹۶ و ص ۲۲۵).
۶- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لیس منّا من خبّب * إمرأه رجل علیه (دعائم الإسلام ج ۲ ص ۴۴۸).
أی: خدعها و أفسدها.
۷- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله ــ فی شأن الأقرباء و ذوی الأرحام): من مشی فی فساد ــ ما بینهما ــ . و قطیعه ــ ما بینهما ــ غضب الله تعالی علیه. و لعنه فی الدنیا و الآخره.
و کان علیه ــ من الوزر ــ ک عدل قاطع الرحم (عقاب الأعمال ص ۳۴۰).
۸- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من مشی فی نمیمه بین اثنین سلّط الله علیه ــ فی قبره ــ ناراً تحرقه إلی یوم القیامه.
و إذا خرج ــ من قبره ــ سلّط الله علیه تنّیناً أسود ینهش لحمه حتّی یدخل النار (عقاب الأعمال ص ۳۳۵ و اعلام الدین ص ۴۱۵).
۹- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) فی أصناف المسوخ و سبب مسخهم: … و أمّا الدعموص * فکان نمّاماً یفرّق بین الأحبّه (الخصال ص ۴۹۴ و علل الشرایع ج ۲ الباب ۲۳۹ الحدیث ۵).
*الدعموص: ک برغوث ــ لفظاً و معناً ــ دودهٌ سوداء.
قال الإمام الصادق (علیه السلام): أمّا الدعموص. فکان رجلاً نمّاماً. یقطع بین الأحبّه (علل الشرایع ج ۲ ص ۲۳۳ الباب ۲۳۹).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أمّا الجریث ــ . فکان رجلاً نمّاماً. فمسخه الله جریثاً (الخصال: ص ۴۹۳ و علل الشرایع ج ۲ ص ۲۳۵ الباب ۲۳۹). ــ الجریث: مار ماهی.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أمّا العقرب فمسخ لأنّه کان رجلاً نمّاماً. یسعی بین الناس بالنمیمه.
و یغری بینهم العداوه (الإختصاص ص ۱۳۷).