منقبت چهاردهم، مقام رکوب (سواره بودن) در روز قیامت، در بهشت، و در هنگام سیر در مواقف دیگر است که حضرت زهرا سلاماللَّهعلیها با پدر بزرگوارش و امیرالمؤمنین و حسنین اشتراک دارد، و هیچ زنى در عالم- از اولین و آخرین- داراى این مقام نیست. فاطمه علیهاالسلام در این رتبه نیز بین بانوان جهان بىهمتاست. از میان بانوان، تنها اوست که سواره وارد عرصهى محشر مىشود. فرق او با زنان دیگر، بلکه با جمیع صدیقین، علما، حکما و شهدا تفاوت پیاده و سواره است.
بریده (۱) از پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم روایت مىکند که آن حضرت فرمود:
«یبعث اللَّه ناقه صالح، فیشرب من لبنها هو و من آمن به من قومه. و لى حوض کما بین عدن و عمان، اکوابه عدد نجوم السماء فیستقى الانبیاء. و یبعث اللَّه صالحا على ناقته. قال معاذ(۲): یا رسولاللَّه، و انت على العضباء؟ قال: لا، انا على البراق، یخصنى اللَّه به من بین الانبیاء، و فاطمه ابنتى على العضباء…». (۳)
«خداى تعالى ناقه حضرت صالح را در روز رستاخیز برمىانگیزد، پس حضرت صالح و ایمانآورندگان به او از شیر آن شتر مىنوشند و سیراب مى شوند؛ لیکن مرا حوضى است به پهناى عدن تا عمان، که تعداد جامهاى آن به شمار ستارگان آسمانى است، و انبیا (از من) طلب سقایت مىنمایند.
«پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم در ادامهى سخن چنین مىفرماید): خداى تعالى در روز حشر، صالح را سوار بر ناقهاش برمىانگیزد. معاذ از پیامبر اکرم پرسید یا رسولاللَّه آیا شما نیز سوار بر شتر عضباء به محشر وارد مىشوید؟ آن حضرت در جواب فرمود: نه، مرکب اختصاصى من براق است، که خداى تعالى مرا در میان انبیاء به این مرکب مخصوص گردانیده است، و عضباء مرکب مخصوص دخترم فاطمه است».
روایتى را که ذکر شد حافظ ابن عساکر در تاریخش آورده و علماى شیعه نیز آن را نقل نمودهاند.
عضباء نام شترى است که هر وقت على علیهالسلام از جانب پیامبر اکرم براى تبلیغ اسلام مأموریت داشت بر آن سوار مىشد، چنانکه جهت قرائت سورهى برائت (توبه) در برابر کفار نیز على بر این مرکب مخصوص سوار بود.
کثیر بن مره حضرمى (۴) روایت مىکند که حضرت رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود:
«حوضى اشرب منه یوم القیامه انا و من آمن بى و من استسقانى من الانبیاء. و تبعث ناقه ثمود لصالح، فیحتلبها فیشرب من لبنها هو والذین آمنوا معه من قومه ثم یرکبها من عند قبره، حتى توافى به المحشر،… فقال معاذ: اذا ترکب العضباء یا رسولاللَّه؟ قال: لا، ترکبها ابنتى، انا على البراق، اختصصت به من دون الانبیاء…». (۵)
«در روز قیامت مرا حوضى است که من و هر کس که به من ایمان آورده است از آن سیراب مىشویم، و از پیامبران نیز آنکه بخواهد سیراب مىگردد، در آن روز ناقهى ثمود براى صالح برانگیخته مىشود، صالح و آنان که از قومش به او ایمان آوردهاند از شیر آن شتر مىنوشند، سپس صالح در کنار قبرش بر آن ناقه سوار مىشود و به صحنهى محشر مىآید.
معاذ عرض کرد: یا رسولاللَّه آیا در آن هنگام شما هم بر شتر عضباء سوار مىشوید؟ فرمود: نه، عضباء مرکب دخترم فاطمه است، و مرکب من براق است که در میان انبیا به آن اختصاص یافتهام». ا
بوهریره مىگوید: شنیدم از پیامبر اکرم که فرمود:
«تبعث الانبیاء یوم القیامه على الدواب و یبعث صالح على ناقته، و ابعث على البراق، و تبعث فاطمه امامى على العضباء، و یبعث ابنا فاطمه- الحسن والحسین على ناقتین، و على بن ابىطالب على ناقتى». (۶)
«در روز قیامت انبیا سوار بر مرکبها هستند، و صالح سوار با ناقهاش مبعوث مىشود، و من نیز بر براق و فاطمه در پیشاپیش من بر عضباء و دو فرزند فاطمه، حسن و حسین بر دو ناقهى دیگر، و على بن ابىطالب بر ناقهى مخصوص من، همگى سواره مبعوث مىشویم».
مرکب انبیا- چنانکه را روایات استفاده مىشود- از مرکبهاى عمومى بهشتى است نه اختصاصى؛ و با توجه به روایت قبلى، که پیامبر مىفرماید «در روز قیامت سواره مبعوث شدن بهمراه انبیا، مخصوص امیرالمؤمنین و فاطمه و حسنین سلاماللَّهعلیهم مىباشد» در تمام مواقف، آنجا که از مسیر پنج تن سخن رفته است، ردیف و ترتیب حرکت چنین است: فاطمه از همه جلوتر، و رسول خدا پشت سر فاطمه، و امیرالمؤمنین بعد از پیامبر اکرم، حسنین پشت سر آنان هستند، حتى ورود پنج تن علیهمالسلام به بهشت نیز به همین ترتیب است.
دانشمندانى که این روایت ابوهریره را نقل کردهاند عبارتند از:
محبالدین طبرى در ذخائرالعقبى، حاکم در مستدرک- که صحت آن را بررسى و تأیید کرده است-، ابن عساکر در تاریخش، و خطیب در تاریخش. سیوطى ضمن نقل این حدیث از ابوالشیخ و حاکم و خطیب و ابنعساکر چنین نتیجه مىگیرد که این روایت آن احادیثى را که از طریق شیعه دربارهى پیشگام بودن فاطمه در هنگام سیر پنج تن نقل شده است، تأیید مىکند.
حافظ سیوطى با ذکر اسناد و مدارک در کتاب جَمْع الجَوامِع آورده است که حضرت رسول فرمود:
«اول شخص یدخل الجنه فاطمه بنت محمد». (۷)
«اول کسى که به بهشت وارد مىشود فاطمه دختر محمد است».
و در حدیث دیگر:
«ان اول من یدخل الجنه: انا و على و فاطمه والحسن والحسین…». (۸)
«ما پنج تن قبل از همه کس به بهشت وارد مىشویم…». از این دسته اخبار، و احادیث دیگرى که در این موضوع از پیامبر اکرم وارد است، معلوم مىشود که فاطمه علیهاالسلام داراى مرکبهایى است مخصوص به خود، که گاهى از نور، گاهى از یاقوت، و گاهى از زمرد است، و یکى از مرکبهاى آن حضرت نیز عضباء است.فاطمه سلاماللَّهعلیها هنگام سیر در مواقف متعدد، مرکبهاى مختلفى دارد؛ موقع ورود به محشر، هنگام داخل شدن به بهشت، وقت سیر در جنت، و مراحل دیگر در موقفى سوار بر مرکب مخصوص مىباشد، و اینکه در احادیث مرکبهاى آن حضرت را متنوع ذکر کردهاند، به سبب همین تعدد مواقف و منازل است.
این منقبت فاطمه سلاماللَّهعلیها- که در میان جمیع زنان، از اولین و آخرین، تنها بانویى است که سوار بر مرکب محشور مىشود، و با توجه به اینکه در این فضیلت با پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم بطور همسان اشتراک دارد-، خود برهان روشن و قاطعى است که آن حضرت داراى مقام شامخ ولایت بوده، و از شئون همین رتبهى والاست که جمیع زنان در محشر پیادهاند، و او که «ولیهاللَّه» است، سوار بر مرکب مخصوص به خود مىباشد.
پی نوشت ها
1ـ بریده بن حصیب بن عبداللَّه بن حارث بن اعرج اسلمى صحابى. بر اساس منابع عامه وى در نخستین سال هجرى، اسلام آورده و در غزوهى خیبر شرکت داشته است. بریده، والى عمر بن خطاب در نوبه سرغ (که در مرز حجاز و شام واقع است) بوده و در سال ۶۲ و یا ۶۳ هجرى درگذشته است. (طبقات ابنسعد ج ۱۴/ ۲۴۱، الاستیعاب ج ۱/ ۲۶۳، سیر اعلام النبلاء ج ۲/ ۴۷۰، تهذیبالکمال ج ۴/ ۵۳).
2ـ ابوعبدالرحمن معاذ بن جبل بن عمرو بن اوس انصارى خزرجى متوفاى ۱۸ هجرى. وى یکى از صحابهاى است که در غزوهى بدر و بسیارى از غزوات دیگر حضور داشته و علماى عامه او را درشمار حفاظ ذکر نمودهاند. بنا به نقل ابناسحاق، پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم در مواخاتى که بین صحابه صورت داد معاذ بن جبل را برادر جعفر بن ابىطالب قرار داده است. (الاستیعاب ج ۴۵۹/۳، اسد الغابه ج ۴/ ۳۷۶، تهذیب التهذیب ج ۱۰/ ۱۸۶، تذکره الحفاظ ج ۱/ ۱۹، طبقات الحفاظ ص ۱۵).
3ـ تهذیب تاریخ دمشق ج ۳/ ۳۱۱، ۳۱۲، کنزالعمال ج ۱۱/ ۴۹۹/ ح ۳۲۳۴۰. همچنین مراجعه بفرمایید به مختصر تاریخ دمشق ج ۵/ ۲۶۰ و حیاه الحیوان ج ۱/ ۱۶۶.
4ـ کثیر بن مره حضرمى رهاوى شامى حمصى ابوشجره (و یا ابوالقاسم).
وى از طبقهى تابعین است و- به گفتهى یزید بن ابىحبیب- ۷۰ صحابهى بدرى را درک نموده است. ابنسعد و نسائى و عجلى وى را توثیق کردهاند. ابنحبان نیز نام وى را در کتاب ثقات خویش آورده است و ابنخراش به صداقت وى اذعان نموده است. (رجوع بفرمایید به: طبقات ابنسعد ج ۷/ ۴۴۸، ثقات ابنحبان ج ۵/ ۳۳۲، ثقات عجلى ۳۹۷، تهذیبالکمال ج ۲۴/ ۱۵۸، سیر اعلام النبلاء ج ۴/ ۴۶، تاریخ الاسلام- حوادث و وفیات ۶۱ الى ۸۰ هجرى- ص ۵۱۴).
5ـ کنزالعمال ج ۱۴/ ۴۳۱/- ۴۳۲/ ح ۳۹۱۷۹. همچنین مراجعه بفرمایید به: تهذیب تاریخ دمشق ج ۳/ ۳۱۲، مختصر تاریخ دمشق ج ۵/ ۲۶۰.
6ـ مستدرک حاکم ج ۳/ ۱۵۲ (حاکم نیسابورى پس از نقل این حدیث مىگوید: «این حدیث بنابر شرط مسلم صحیح است)»، تلخیص المستدرک ج ۳/ ۱۵۲، مقتل خوارزمى ج ۱/ ۵۵، مجمعالزوائد ج ۱۰/ ۳۳۳.
7ـ ابوهریره (که نزد عامه از اکابر صحابه است) از پیامبر چنین نقل مىکند:
«اول شخص یدخل الجنه فاطمه، مثلها فى هذه الامه مثل مریم بنت عمران». مراجعه بفرمایید به: فردوس الاخبار ج ۱/ ۶۹/ ح ۸۳، کنزالعمال ج ۱۲/ ۱۱۰/ ح ۳۴۲۳۴، ینابیعالموده ص ۲۶۰، میزان الاعتدال ج ۲/ ۶۱۸، لسانالمیزان ج ۴/ ۱۶.
در کتاب میزان الاعتدال و لسانالمیزان این حدیث به نقل از عبدالسلام بن عجلان نقل گردیده است. ابن حبان در کتاب الثقات وى را تعدیل نموده است (الثقات ج ۷/ ۱۲۷). ظاهراً تنها گناه وى- که موجب طعن او بوسیلهى ذهبى و امثال ذهبى گردیده- نقل همین روایت است.
8ـ و در روایتى پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین علیهالسلام مىفرمایند: «ان اول من یدخل الجنه: انا و انت و فاطمه والحسن والحسین. قال على: فمحبونا؟ قال: من ورائکم». (الصواعق المحرقه ص ۳۱۱، کنزالعمال ج ۱۲/ ۹۸/ ح ۳۴۱۶۶)
تقدم و سواره بودن حضرت زهرا(س) در ورود به بهشت

- آبان 7, 1393
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 341 نفر
- برچسب ها : بهشت, تقدم, چهارده خورشید, حضرت زهرا, حضرت زهرا (س), سواره, مقالات, ورود
اشتراک گذاری این صفحه در :

مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
اذان و اقامه نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۶
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶