تدبیر ش۱۹ توجه کمی و کیفی به تحقیقات علمی، یک امرحیاتی براینظام و از مهمترین وظایف دولت است
آنچه که ما در زمینه ی بودجه ی تحقیقات نیاز داریم، با آنچه که امروز بودجه ی تحقیقات ما در مجموعه ی بودجه ی کشور است، فاصلهی زیادی دارد. من هم سفارش کردهام، تأکید کردهام و غیر از جلسات عمومی، در دیدارهای خصوصی هم به مسئولین گفتهام که باید این را دنبال کنند؛ … امروز مسأله ی تحقیقات برای ما یک مسأله ی تجملاتی نیست، یک مسأله ی حیاتی است. من نمیدانم همهی تصمیم گیران چقدر به عمق این حرف واقفند، اما من از بُن دندان اعتقادم این است که امروز یکی از دو، سه کار اصلی و اساسی ما برای حفظ هویتمان، موجودیتمان، استقلالمان وآیندهمان، مسألهی تحقیق علمی است؛ بدون شک و تردیــد. بایــد این را خیلــی جـدی بگیرند؛ این از بسیاری از کارهای ما مهمتر است؛ ولو ظاهر زودبازدهای ندارد و به چشم نمیآید، اما خیلی مهم است. ۲۵/۲/۸۶تدبیر ش ۲۶ حیطه اثر گذاری دانشجویان
مشورت یک سازوکار خاصی دارد. کارها بــیمشورت هم نیست. من میخواهم بگویم اثرگذاری دانشجویی بیش از آنچه که با مشورت دهی به مسؤولین باشد، با جهتدهی به عناصر انسانی در نیروهای تحت تأثیر است. شما در خانوادهتان میتوانید اثر بگذارید؛ روی برادر و خواهرتان میتوانید اثر بگذارید؛ روی پدر و مادرتان میتوانید اثر بـگذارید. در محیط زندگی خودتان، روی فامیل، روی دوست، روی همبازی در ورزش میتوانید اثر بگذارید؛ اثر به زبان، اثر به منش، اثر به رفتار. این بهتــرین توفــیق و پیــروزی بـرای دانشجوست؛ اثرگذاری در محیطهایی که میتواند در آن اثرگذاری بکند. البته بعضی محیطها از این هم بیشتر است. بخصوص شما جوانید؛ این جوانی را قدر بدانید؛ این حوصله و نشاط جوانی را قدر بدانید. ۱۳/۱۰/۸۶ تدبیر ش ۳۳ تأکیدبر مسئله علم و فنآوری
باز هم تأکید میکنم – مسألهی علم و فناوری… پایه است و جزو آن چیزهای ریشهای و جزو کارهای اساسی در کشور است. اگر ما بتوانیم این پایه را بالا ببریم، خیلی چیزها را میشود بر این پایه بنا کرد. دیدار با اعضای هیئت دولت ۲/۶/۸۷
تدبیر ش ۳۴ضرورتبرنامهریزیبرایپیشرفتوتعالیعلمی
در دانشگاهها و همچنین در مراکز پژوهشی -یعنی پژوهشکدهها و پژوهشگاهها – استاد دارای نقش زیادی است. همچنان که دستگاههای اجرایی و دولتی هم نقش دارند. ما نمیتوانیم نه فقط دستگاههای دولتی را مخاطب قرار بدهیم، از نقش استاد که نیروی میاندارِ حاضر در صحنه است، غافل باشیم. نمیتوانیم هم به استاد یا مدیر آموزشی یا مدیر گروه آموزشی خطاب بکنیم و از نقش دستگاههای اجراییِ دولتی که در واقع پیمانکار آن پروژهی عظیم علم و پیشرفت علم هستند، غافل بشویم. یک پروژهی عظیمی بناست در کشور اجراء شود و او عبارت است از: پیشرفت علمی. تعالی در میدان علم. پیمانکارش: دستگاههای دولتیاند. وزارت آموزش عالی است. وزارت بهداشت و امور پزشکی است و دستگاههای ذیربط علمی. اینها بایستی کار را تحویل بگیرند. برایش برنامهریزی کنند. زمینه های کار را فراهم بکنند. دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه ۳/۷/۸۷ تدبیر ش ۳۵دانشجوهــا، در پژوهشکـده فعالیــتها را انجام دهند
پژوهشگاه دانشجویی که پیشنهاد شد، به نظر من پیشنهاد خوبی است. خوب است مسؤولان وزارتهای آموزش عالی رسیدگی کنند، بررسی کنند؛…بگذاریم دانشجوها در این مقولهی کار دانشگاهی، اگر وقت میکنند، اگر میتوانند، در یک مرکزی به نام پژوهشگاه و پژوهشکده، فعالیتهایی را انجام دهند؛ این ایدهی قــابل توجهی است و میتواند دنبال شود. دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز ۱۴/۲/۸۷توصیه مؤکد بر توجه به علوم پایه
توجه به علوم پایه، از جملهی همین توصیه های مؤکدی است که بنده در این چند سال، مکرر با مسؤولین درمیان گذاشتهام. همیشه گفتهایم: علوم پایه مثل گنجینه است؛ علوم کاربردی مثل پولی است که توی جیبمان میگذاریم و خرج میکنیم. اگر علوم پایه نباشد، پشتوانه ی این هزینه کردن از بین خواهد رفت. این نکته کاملاً بجاست… که دانشجوها صنفی، دانشگاهی و رشتهای به مسائل نگاه نکنند؛ واقعاً نگاه کنند به آنچه که نیاز کشور است. دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز ۱۴/۲/۸۷
توجه و حمایت از تحقیقات علمی۱

- شهریور 29, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 173 نفر
- برچسب ها : برنامه ریزی, تحقیقات علمی, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, دانشجویان, رهبری, علم, علوم پایه, فن آوری, وظایف دولت
اشتراک گذاری این صفحه در :

عادت به مطالعه
۱۴۰۴/۰۱/۲۱
نکات ضروری در دوست داشتن همسر
۱۴۰۴/۰۱/۲۰
مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶