توجه و حمایت از تحقیقات علمی۱

توجه و حمايت از تحقيقات علمي1

 تدبیر ش۱۹  توجه کمی و کیفی به تحقیقات علمی، یک امرحیاتی برای‌نظام و از مهمترین وظایف دولت است
آنچه که ما در زمینه ‏ی بودجه‏ ی تحقیقات نیاز داریم، با آنچه که امروز بودجه‏ ی تحقیقات ما در مجموعه ‏ی بودجه ‏ی کشور است، فاصله‏ی زیادی دارد. من هم سفارش کرده‏ام، تأکید کرده‏ام و غیر از جلسات عمومی، در دیدارهای خصوصی هم به مسئولین گفته‏ام که باید این را دنبال کنند؛ … امروز مسأله‏ ی تحقیقات برای ما یک مسأله‏ ی تجملاتی نیست، یک مسأله‏ ی حیاتی است. من نمی‏دانم همه‏ی تصمیم‏ گیران چقدر به عمق این حرف واقفند، اما من از بُن دندان اعتقادم این است که امروز یکی از دو، سه کار اصلی و اساسی ما برای حفظ هویتمان، موجودیتمان، استقلالمان وآینده‏مان، مسأله‏ی تحقیق علمی است؛ بدون شک و تردیــد. بایــد این را خیلــی جـدی بگیرند؛ این از بسیاری از کارهای ما مهمتر است؛ ولو ظاهر زودبازده‏ای ندارد و به چشم نمی‏آید، اما خیلی مهم است.      ۲۵/۲/۸۶تدبیر  ش ۲۶ حیطه اثر گذاری دانشجویان
مشورت یک سازوکار خاصی دارد. کارها بــی‏مشورت هم نیست. من می‌خواهم بگویم اثرگذاری دانشجویی بیش از آنچه که با مشورت ‏دهی به مسؤولین باشد، با جهت‏دهی به عناصر انسانی در نیروهای تحت تأثیر است. شما در خانواده‏تان می‌توانید اثر بگذارید؛ روی برادر و خواهرتان می‌توانید اثر بگذارید؛ روی پدر و مادرتان می‌توانید اثر بـگذارید. در محیط زندگی خودتان، روی فامیل، روی دوست، روی همبازی در ورزش می‌توانید اثر بگذارید؛ اثر به زبان، اثر به منش، اثر به رفتار. این بهتــرین توفــیق و پیــروزی بـرای دانشجوست؛ اثرگذاری در محیطهایی که می‌تواند در آن اثرگذاری بکند. البته بعضی محیطها از این هم بیشتر است. بخصوص شما جوانید؛ این جوانی را قدر بدانید؛ این حوصله و نشاط جوانی را قدر بدانید.      ۱۳/۱۰/۸۶    تدبیر ش ۳۳  تأکیدبر مسئله علم و فن‌آوری
باز هم تأکید می‌کنم – مسأله‏ی علم و فناوری… پایه است و جزو آن چیزهای ریشه‏ای و جزو کارهای اساسی در کشور است. اگر ما بتوانیم این پایه را بالا ببریم، خیلی چیزها را می‌شود بر این پایه بنا کرد.     دیدار با اعضای هیئت دولت   ۲/۶/۸۷  
    تدبیر ش  ۳۴ضرورت‌برنامه‌ریزی‌برای‌پیشرفت‌وتعالی‌علمی
در دانشگاه‏ها و همچنین در مراکز پژوهشی -یعنی پژوهشکده‏ها و پژوهشگاه‏ها – استاد دارای نقش زیادی است. همچنان که دستگاه‏های اجرایی و دولتی هم نقش دارند. ما نمی‌توانیم نه فقط دستگاه‏های دولتی را مخاطب قرار بدهیم، از نقش استاد که نیروی میاندارِ حاضر در صحنه است، غافل باشیم. نمی‌توانیم هم به استاد یا مدیر آموزشی یا مدیر گروه آموزشی خطاب بکنیم و از نقش دستگاه‏های اجراییِ دولتی که در واقع پیمانکار آن پروژه‏ی عظیم علم و پیشرفت علم هستند، غافل بشویم. یک پروژه‏ی عظیمی بناست در کشور اجراء شود و او عبارت است از: پیشرفت علمی. تعالی در میدان علم. پیمانکارش: دستگاه‏های دولتی‏اند. وزارت آموزش عالی است. وزارت بهداشت و امور پزشکی است و دستگاه‏های ذیربط علمی. اینها بایستی کار را تحویل بگیرند. برایش برنامه‏ریزی کنند. زمینه ‏های کار را فراهم بکنند.  دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه  ۳/۷/۸۷       تدبیر ش  ۳۵دانشجوهــا، در پژوهشکـده فعالیــت‌ها را انجام دهند
پژوهشگاه دانشجویی که پیشنهاد شد، به نظر من پیشنهاد خوبی است. خوب است مسؤولان وزارت‌های آموزش عالی رسیدگی کنند، بررسی کنند؛…‌بگذاریم دانشجوها در این مقوله‏ی کار دانشگاهی، اگر وقت می‌کنند، اگر می‌توانند، در یک مرکزی به نام پژوهشگاه و پژوهشکده، فعالیت‌هایی را انجام دهند؛ این ایده‏ی قــابل توجهی است و می‌تواند دنبال شود.   دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز  ۱۴/۲/۸۷توصیه مؤکد بر توجه به علوم پایه
توجه به علوم پایه، از جمله‏ی همین توصیه‏ های مؤکدی است که بنده در این چند سال، مکرر با مسؤولین درمیان گذاشته‏ام. همیشه گفته‏ایم: علوم پایه مثل گنجینه است؛ علوم کاربردی مثل پولی است که توی جیبمان می‌گذاریم و خرج می‌کنیم. اگر علوم پایه نباشد، پشتوانه ‏ی این هزینه ‏کردن از بین خواهد رفت. این نکته کاملاً بجاست‌… که دانشجوها صنفی، دانشگاهی و رشته‏ای به مسائل   نگاه نکنند؛ واقعاً نگاه کنند به آنچه که نیاز کشور است.    دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز  ۱۴/۲/۸۷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید