توصیه های ایمنی در استفاده از وایتکس

توصيه هاي ايمني در استفاده از وايتکس

وایتکس از آن جمله مواد شیمیایی است که خانم های خانه دار از آن زیاد استفاده میکنند غافل از اینکه مواد شیمیایی آن باعث حساسیت پوستی و مخاط تنفسی میشود. اگر شما هم نمیتوانید در خانه از استفاده از وایتکس صرف نظر کنید دستکم نکات ایمنی در استفاده از آن را به خاطر بسپارید تا پوست دست و مخاط تنفسی شما در تماس با آن سالم باقی بماند.

مخلوط کردن وایتکس با مواد شوینده و تمیز کننده مسمومیت های جدی و خطرناک را به همراه دارد و حتی در مواردی میتواند به مرگ منجر شود. سرتان را برنگردانید. خود شما هم همین کار را در منزل انجام میدهید. آخرین باری که ملافه ها را برای شستشو به حمام منزل بردید، به خاطر دارید؟ یک ظرف آب به علاوه مقداری وایتکس و دست آخر هم پودر لباسشویی را به این معجون پاک کننده افزودید و در فضای بسته حمام مشغول شستن پارچه ها شدید. دکتر کیارش قزوینی، متخصص میکروبشناسی و استاد دانشگاه در این مورد میگوید:«وایتکس یا همان هیپوکلریت سدیم در منزل کاربرد زیادی دارد. علاوه بر خاصیت سفید و پاککنندگی ضدعفونی کننده نیز هست و این مایع با آزاد کردن گاز توانایی نابود کردن اغلب، میکروبهای بیماریزا را دارد.» وی تاکید میکند برای تهیه این محلول ضدعفونی کننده باید آن را به نسبت یک دهم(یک لیوان وایتکس و نه لیوان آب) و یک صدم(یک لیوان وایتکس و ۹۹ لیوان آب) با آب رقیق کرد. این متخصص به خانم هایی که قصد استفاده از این محلول شیمیایی را دارند توصیه میکند آن را به صورت تازه تهیه کرده و از مصرف محلول رقیق شده بعد از ۲۴ ساعت بپرهیزند. نکته دیگر اینکه از مصرف این محلول با غلظت زیادتر از حد توصیه شده به دلیل تحریک تنفسی خودداری کنید. هنگامی که شما این محلول را غلیظتر تهیه میکنید، مواد شیمیایی بیشتری نیز در هوا پراکنده شده و با تنفس وارد ریه های شما میشوند و احتمال مسمومیت با وایتکس را به وجود میآورند. این متخصص به تمام بانوان توصیه میکند که وایتکس را با مواد شوینده و پاک کننده مثل انواع پودرها، مایع شستشوی ظروف و لوازم بهداشتی منزل مخلوط نکنند.

اگر شما قرار است از وایتکس استفاده کنید بهترین موقعیت این است که این محلول را در فضای آزاد به کار ببرید. چرا که بخارات شیمیایی حاصل از آن در فضا پراکنده شده و موجب مسمومیت شما نخواهد شد. در صورتی که مجبورید از این محلول در فضای بسته استفاده کنید، حتما تهویه را چک کنید. در صورت تماس وایتکس با چشم و مخاط بینی، موضع را با آب فراوان بشویید و فورا به پزشک مراجعه کنید. گاهی به برچسب ها نگاه کن
مواد شیمیایی که به صورت گاز، مایع و جامد هستند که در صورت تماس طولانی با آنها سلامت انسانها به خطر میافتد. حتما شما هم قبول دارید با استفاده از مواد شوینده، پاککننده و ضدعفونی کننده، پاکیزگی و نظافت منزل بسیار سریعتر به دست میآید. برای اینکه از خطرات این مواد شیمایی در امان بمانید، برچسب روی ظروفی که حاوی مواد شیمیایی است را حتما قبل از مصرف بخوانید و دستورالعمل آن را رعایت کنید. برخی از بانوان عادت دارند برای تمیزی و پاکیزگی سرویس بهداشتی وایتکس را هم همراه جوهر نمک استفاده کنند که این عمل اثر مخرب و زیان آور روی دستگاه تنفسی دارد. دقت کنید هنگام کار با مواد شوینده مثل وایتکس، این مایعات روی دست و اعضای دیگر بدنتان نریزد و اگر چنین اتفاقی افتاد فورا آن را با آب بشویید. مهمتر از آن مراقب زخم های سطح بدنتان و یا زخمها و بریدگی های کف دستتان باشید. برخورد وایتکس به زخمها، علاوه بر آنکه درد و ناراحتی زیادی برایتان ایجاد میکند میتواند روند ترمیم زخم را با تاخیر همراه کرده و حتی زخم را بدتر کند.
دستکش را به خاطر بسپار
بسیاری از بانوان عادت دارند با دست بدون محافظ به کار کردن با وایتکس و سایر محصولات شیمیایی بپردازند. این کار ممکن است در کوتاه مدت عارضهای برای شما ایجاد نکند ولی در بلندمدت موجب حساسیتهای پوستی، پوسته پوسته شدن، سوزش، خارش و یا حتی ترک پوستتان خواهد شد. بنابراین هنگام استفاده از این محصولات، یک جفت دستکش آشپزخانه بپوشید تا از پوست شما در برابر این مواد شیمیایی محافظت کند. اگر به پلاستیک و یا لاتکس این دستکش ها حساسیت دارید، یک دستکش نخی در زیر این دستکش ها بپوشید، حتی انواعی از دستکش های آشپزخانه در بازار وجود دارند که یک دستکش نخی به صورت آماده توسط کارخانه سازنده در آن گذارده شده است. پس از اتمام کار با این محصولات پوست دستتان را با آب ولرم بشویید و در نهایت از کرم های مرطوب کننده، نرم کننده و چرب کننده روی پوست دستتان استفاده کنید. از حساسیت تا سرطان
حساسیت پوست افراد مختلف نسبت به وایتکس و سایر مواد شوینده بسیار متفاوت است. دکتر الیاسی، متخصص پوست و مو در این مورد میگوید:«تعدادی از افراد به علت داشتن حساسیت نسبت به بعضی ترکیبات مواد شوینده دچار اگزما میشوند و حساسیت های شدیدی بر پوست آنها ظاهر میشود. این افراد باید از تماس با این مواد پرهیز کنند.» وی می افزاید: «بعضی از شوینده ها به علت داشتن مواد رنگی باید حتما مهر استاندارد داشته باشند چون برخی از مواد رنگی به غیر از تحریک و حساسیت، سرطانزا هستند.» دکتر الیاسی می افزاید:«وزارت بهداشت موظف است که کنترل لازم را بر شرکت های تولیدکننده مواد شوینده داشته و بر بسته بندی و نوع مواد تشکیل دهنده آن نظارت کامل داشته باشد تا از تولید مواد شوینده تقلبی جلوگیری شود.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا