تدبیر ش۲۸-۲۹-۳۰
مجموعــه کسانــی که زیر ۵۰ یا ۵۵ سال هستند، از زن و مرد، حتماً با سواد شوند
باید واقعاً مجموعه ی آموزش و پرورشونهضت سوادآموزی بنشینند و یک حدی رامعینکنند. حالا فرض کنیم مثلاً افراد زیر سنین پنجاه سال، پنجاهوپنج سال یا شصت سال، اینها را یک مدتی معین کنند، بگویند تا فلان مدت – پنج سال مثلاً – مطلقاً همه باید در سراسر کشور باسواد بشوند. حالا آنهایی که بالاتر از این سنین هستند، با الزامات و اهتمام کمتری به آنها پرداخته شود، نه اینکه بکلی رها شوند؛ امامجموعه ی کسانی کهدرسنین زیر پنجاه یا زیر پنجاهوپنج سالهستند از زن و مرد، حتماً با سواد شوند، تا ما دیگردرکشور بیسواد به این معنا نداشته باشیم. ۱۲/۲/۸۷
یکی از عیبهای آموزش و پرورش حافظه محوری است به جای فکر محوری؛ این باید اصلاح بشود
شیوهیسازماندهیآموزش پرورش هم از لحاظ قالب، هم از لحاظ محتوا یک شیـــوهی تقلیدی محض است. این درست نیست…این شیوه عیوبی دارد که یکی از عیبهایش همــین حافظه محوری است به جایفکرمحوری.آموزشوپرورش ما حافظهمحوراست.بچههاباید همینطور دایم محفوظات درست کنند… حفظ کــردنِ بچههـا،کتابخواندنِ بچهها، زیــاد خوانــدنِ بچهها هیچ اشکالی ندارد… محفوظات خوب است؛ اما حفظ محوری بــــد است که محور تلاش، عبارت باشد از حفظ. محورِ تلاش باید عبارت باشد از فکر، ولو با حفظ هم همــراه باشد. خوب، این یک عیب بزرگی است؛ این باید اصلاح شود. ۱۲/۲/۸۷
از صاحب نظرانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا در جــاهای دیگــر هستند، استفاده کنید
ما باید امروز این (عیبهایی که در نظام آموزش و پرورش ما هست) را درست کنیم. چه کسی باید درست کند؟ متولـــی اصلـــی، آمـوزش و پرورش است. البتــه مــن ایــن را بگویم، درســت اســت ستـادی در آموزشوپرورش درست کردند، لازم هم است آموزش و پرورش به این کار کمرببندد، لکن-اولیای آموزشو پرورش- اصل،کارشناسیکارشناسان است.خودتانرا ازصاحب نظرانی که در شــورای عالی انقلاب فرهنگی یا در جاهای دیگر هستند، مطلقاً محروم نکنید؛ از اینها استفاده کنید و یک کار سنجیـــدهی پختـه، تحویل ملتایرانوتحویلنسلهایآیندهبدهید، تا به عنـــوان باقیات الصالحات بماند. این یک نکته استکه به نظر من بسیار مهم است.۲/۲/۸۷
در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنید که به حد لازمی از فرزانگی و دانایی و معلومات دست پیدا کند
آموزشوپرورش مسؤول تحویل دادنِ آدمهای درسخوانده و کارآمد در همهی سطوح است، اشتباه است اگر خیال کنیم آموزش و پرورش لزوماً مقدمــهی دانشگاه اسـت؛ نه. بعضی دنیا و آخـرت خودشان را به راه یافتن به دانشگاه وصل کردهاند… دایرهی آموزش و پـــرورش خیلـی وسیعتر از دانشگاه است. همت شما باید این باشد که در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنید که اینها به حد لازمی از فرزانگی و دانایی و معلومات دست پیدا کنند که در هر جایی که انسانی مشغول کار هست، از این حد از دانـش و فــرزانگی برخوردار باشــد. حالا بعضــیها استعداد دارند، شوق دارند، میروند دانشگاه، بعضیها نه، یا شوقش را نــدارند، یا استــعدادش را ندارند، نمیروند. ۱۲/۲/۸۷
باید ترتیبی داده شود که گذراندن دوره ابتدایی برای همه الزامی شود
بالاخره ما این غایلهی بیسوادی را بایستی جمع کنیم از کشور… باید ترتیبی داده شود که گذراندن دورهی ابتدایی برای همه الزامـــی شود. داشتــن گواهینامهی دورهی ابتدایی – حداقل – یک چیز واجب و لازم شمرده شود مثـــل شــناسنامه، مثل گواهــی راننـــدگی؛ همه باید این را داشته باشــند. بچههــــا باید درکانال آموزش و پرورش بیـــایند و این دوره را باید در اینجا بگذرانند. بعدهرکارکنند، جداست؛ اما این دوره باید الزامی شود. ۱۲/۲/۸۷