تدبیر ش ۳۳
علم یک موهبت الهی است
علم برای یک جامعهی انسانی، یک موهبت الهی است: هم علوم ارزشی و علوم معرفتی، و هم علومی که به انسان کمک میکند تا در این طبیعت عظیم و در این خلقت شگفتآور خدای بزرگ، از گنجینه هایی که خدا برای انسان در این طبیعت قرار داده، بیشتر و بهتر استفاده کند… شما نمیتوانید در هیچ دینی- بخصوص دین اسلام- یک تعبیر و جمله ای پیدا کنید که نشان دهنده ی این باشد که این علوم دنیوی فایدهای ندارد یا مضر است یا نباید دنبالش رفت؛ بعکس، همه ی این دانش هایی که تا امروز بشر به آنها دست پیدا کرده – که وسیله ای است برای اینکه انسان بتواند از این حقیقتی که وجود دارد و این طبیعتی که خدا برای ما آفریده، بهتر استفاده کند… شاید دانشهای بیشتری در آینده پیدا خواهد شد که حجم و کمیت آنها از همه ی دانشهای بشری از اول تاحالا بیشتر است و بشر در آینده به آنها دست پیدا خواهد کرد- همه ی این دانشها از نظر اسلام ارزش است. دیدار با نخبگان دانشگاهی ۵/۶/۸۷
علوم را یاد بگیرید تا ارزشهای خود را ترویج و معارف خودتان را در دنیا حاکم کنید
شما که به خدا معتقدید، شما که به کرامت انسان معتقدید، شما که با ظلم و غصب و تعدی و تجاوز مخالفید، شما که استکبار و جامعهها یا حکومتهای برآمدهی از شهوات شخصی و جمعی را تقبیح میکنید، شما این علوم را یاد بگیرید تا ارزشهای خودتان را در دنیا ترویج کنید و معارف خودتان را در دنیا حاکم کنید. … شما دانش و فناوری را فرا بگیرید و از هوش ویژهای که در شما هست … استفاده کنید، برای اینکه در این جهت، قله را فتح کنید.
آنوقت از این موقعیت و از این فرصت، برای نشر ارزشهای حقیقی- به جای ارزشهای دروغین، به جای نفسانیات، به جای هرزگی،به جای سلطهی زر و زور بر سرنوشت بشر- استفاده کنید. دیدار با نخبگان دانشگاهی۵/۶/۸۷
یکی از پایهای ترین گفتمانهای کنونی کشور ما باید گفتمان پیشرفت علم و فناوری باشد
در این دنیا برای به هم زدن این سلطه (انحصار علمی)، باید یک حرکت علمی کرد. نظام جمهوری اسلامی که از لحاظ ارزشگذاری و نظام ارزشی، نقطهی مقابل آن چیزی است که امروز سلطهگران غربی دنبالش هستند… باید دنبال علم برود؛ این است که من گفتهام امروز یکی از پایهایترین گفتمانهای کنونی کشور ما باید گفتمان پیشرفت علم و فناوری باشد؛ این برو برگرد ندارد. بدون اینکه ما به دنبال پیشرفت علمی و رشد علمی و افزایش توان علمی باشیم، و بدون اینکه این امکان علمی را در سطح زندگی خودمان بیاوریم و زندگی مادی را اعتلاء بدهیم، امکان مقابله ی با آن قدرتها وجود ندارد. این پرچمی که در دست جمهوری اسلامی است، در این صورت دراهتزاز وسرپاخواهدماند و پیروز خواهد شد. دیدار با نخبگان دانشگاهی۵/۶/۸۷
لزومدستیابیبهعلم برای رسیدنبه اقتدار ملی
علم مایهی قدرت و ثروت است. اگر کشور شما و نظام جمهوری اسلامی باید به این قدرت و اقتدار دست پیدا کند تا بتواند از ملت خود، از کشور خود، از ارزشهای خود و از نظام خود پشتیبانی کند و مصونیت ببخشد … و اگر در کنار این به ثروت احتیاج دارد تا بتواند مشکلات گوناگونی را که میراث سالها حکومت استبدادی در این کشور است برطرف کند، باید علم را به دست بیاورد. برای یک ملت، علم وسیلهای است برای رسیدن به اقتدار ملی و ثروت ملی. دیدار با نخبگان دانشگاهی۵/۶/۸۷
به هیچ وجه قناعت به وضع کنونی را مجاز نمیشمارم؛ باید فاصلهها را طی کنیم
من هر چه نگاه میکنم، میبینم هیچ کشوری از این کشورهایی که در زمینه های مختلف چنین پیشرفتهایی پیدا کردهاند، مثل کشور ما نیست! ما مظلومانه، تنها و در بین این همه دشمنیها … این جوانهای باهوش و زیرک و احیاناً بسیار زبل از میان ملت ما، توانستند این نهالها را رشد بدهند و به ثمر برسانند. کارهای بزرگی شده؛ این خیلی امیدبخش است. در آینده هم میتوانید این کارها را انجام بدهید. لذا من نگاهم به آینده، نگاه خیلی خوبی است؛ اگرچه وضع کنونی را قابل تحسین میدانم، اما به هیچ وجه قناعت به این وضع را مجاز نمی شمارم، برای هیچ کس: نه برای دولتیها، نه برای خود شما جوانها، نه برای اساتیدتان. ما هنوز خیلی باید راه برویم؛ خیلی باید حرکت کنیم. فاصله ی ما هنوز با آن قله ها – حتّی، برخی پائینتر از قله ها – زیاد است. باید این فاصلهه ا را طی کنیم . دیدار با نخبگان دانشگاهی۵/۶/۸۷
اگر تلاشعلمی رابرای سربلندی نظام اسلامی انجام بدهید،بلاشکیکیازحسناتشماخواهدبود
خدمت به کشور از راههای مختلفی ممکن است ؛… اما یکی از راههای برجستهی خدمت به کشور، از راه علم است… علم مایهی اقتدار ملی، مایه قدرت کشور، مایهی ثروت کشور و مایهی سربلندی هر کشوری است… شما اگر چنانچه این تحصیل را، این تلاش علمی را، این سعی برای بدست آوردن رتبههای نخبگی را، برای خدمت به مردم و برای خدمت به کشور و برای سربلندی نظام اسلامی انجام بدهید، بلا شک یکی از حسنات شما خواهد بود. دیدار با نخبگان دانشگاهی۵/۶/۸۷