جامعیت و اعتدال ، رمز اسلام حقیقی

جامعیت و اعتدال ، رمز اسلام حقیقی

اسلام هرگز «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» را نمی‏پذیرد که بگوئیم این گوشه‏ اسلام را قبول داریم ولی آن گوشه‏اش را قبول نداریم. انحرافات در دنیای‏ اسلام از همین جا پیدا شده و می‏شود که ما یک گوشه را بگیریم و بچسبیم ولی‏ گوشه‏های دیگر را رها کنیم، به این ترتیب قهرا همه را خراب و فاسد می‏کنیم.
همینطوری که روش بسیاری از زاهد مسلکان ما در گذشته غلط بود، روش کسانی که تمام اسلام را در مثلا کتاب مفتاح جستجو می‏کردند، در بیاض و دعا جستجو می‏کردند غلط بود، روش‏ کسانی هم که بکلی از دعا و عبادت و نافله و فریضه استعفا داده و فقط می‏خواهند در مسائل اجتماعی اسلام بیندیشند، غلط است.
ما باید مسلمان کامل و جامع‏ باشیم. ارزش اسلام به جامعیت آن است. نه آنطور باشیم که فقط بعبادت‏ بچسبیم و غیر آنرا رها کنیم و نه مثل آنها که اخیرا پیدا شده‏اند باشیم که اسلام را فقط به تعلیمات اجتماعیش بشناسیم و به عبادت استخفاف کنیم، عبادت را تحقیر کنیم.
عبادت گذشته از اینکه خودش یک رکن و مرکب تقرب‏ به پروردگار است و گذشته از اینکه «اقم الصلوه لذکری» (طه/۱۴)، نماز برای یاد خدا بودن و نزدیک شدن به اوست و نزدیک شدن به خدا به هدف‏ دیگری ماوراء خود نیاز ندارد، گذشته از همه اینها اگر ما عبادت را تحقیر بکنیم، از سایر وظائف هم می‏مانیم. عبادت قوه مجریه و ضامن اجرای‏ سایر دستورات اسلامی است.
* * *
منبع :
آزادی معنوی، صفحه ۱۲۲-۱۲۱
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه نگاه کنید به:
*((افراط در زهد و عبادت اسلام))
*((افراط در مسائل اجتماعی اسلام))

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا