جسد سالمى از ۱۳۰۰ سال قبل به دست آمد

جسد سالمى از 1300  سال قبل به دست آمد

در روزنامه کیهان پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۵۳ شماره ۹۳۱۹ قضیه عجیبى ذکر شده که عین مطالب آن اینجا درج مى گردد: در حفارى که چند سارق ناشناس در یزد کردند، جسد سالمى از ۱۳۰۰ سال قبل به دست آمد.جسد متعلق به بى بى حیات یکى از زنان نامدار صدراسلام است .
یزد خبرنگار کیهان چند سارق ناشناس ، براى سرقت اشیاى عتیقه شبانه قبر بى بى حیات یکى از زنان نامدار صدراسلام را در روستاى فهرج یزد، شکافتند و با جسد سالم وى روبرو شدند.
به دنبال نبش قبر بى بى حیات ، روستائیان فهرج ، جریان دستبرد به زیارتگاه شهداى فهرج را به اداره فرهنگ و هنر یزد اطلاع دادند و کارشناس اداره فرهنگ و هنر یزد نیز، ضمن دیدارى از قبر و جسد کشف شده ، سالم بودن و تعلق جسد را به بى بى حیات تائید کردند.
جسد کشف شده که حدود ۱۳۰۰ سال پیش در زیارتگاه شهدا دفن شده ، هنوز متلاشى نشده و صورت و ابروها کاملاً برجسته مانده است .
خبرنگار کیهان در یزد که خود از نزدیک ، جسد کشف شده را دیده است مى نویسد: حتى موهاى سر جسد، کاملاً سیاه و بلند است .
آقاى مشروطه ، کارشناس ویژه اداره فرهنگ و هنر یزد، ضمن تاءیید این خبر، گفت :
قبر و جسد متعلق به بى بى حیات ، یکى از زنان برجسته لشکریان اسلام است که در محل شهدا به جنگ با لشکریان یهود و زرتشتى پرداخته اند. در حال حاضر،جریان امر، به وسیله مقامات مربوطه تحت رسیدگى است .
آقاى دربانى ، رئیس اداره فرهنگ و هنر استان یزد نیز، ضمن تاءیید این موضوع گفت : قبر و جسد کشف شده ، متعلق به لشکریان اسلام و شهداست و ما، هم اکنون سرگرم بررسى و تحقیق پیرامون این ماجرا هستیم .
روستاى فهرج ، در سى کیلومترى یزد قرار گرفته و داراى چند اثر تاریخى و باستانى است . از جمله این آثار، زیارتگاه شهدا و بى بى حیات است که به صدراسلام تعلق دارد و زیارتگاه روستاییان است . تاریخ ایجاد این آثار، در کتاب تاریخ یزد مفیدى نیز به صدراسلام نسبت داده مى شود.
روستائیان فهرج مى گویند: سارقان بخاطر دستبرد به آثار عتیقه اى که معمولاً همراه افراد نامدار و سرداران ، در قبر گذاشته مى شده است ،آرامگاه بى بى حیات  را شکافته اند و معلوم نیست چیزى هم به دست آورده اند یا نه ؟
و در کیهان شنبه ۵ مرداد ۱۳۵۳، شماره ۹۳۲۰ در دنباله شماره قبل چنین نوشته است :
علل سالم ماندن جسد ۱۳۰۰ سال قبل بررسى مى شود.
یزد خبرنگار کیهان تحقیق پیرامون ماجراى نبش قبر بى بى حیات  در روستاى فهرج یزد، ادامه دارد و از طرف ژاندارمرى یزد، خادم این زیارتگاه مورد بازجویى قرار گرفت .
قبر بى بى حیات که در روستاى فهرج یزد قرار دارد چند روز پیش به وسیله چند سارق ناشناس حفر شد و جسد بى بى حیات  که از ۱۳۰۰ سال پیش تا کنون سالم مانده است ، از زیر خاک بیرون آمد. بنابه تاءیید مقامات مسئول یزد، جسد بى بى حیات یکى از زنان نامدار صدراسلام متلاشى نشده و اسکلت ، ابروها و موهاى سر جسد، کاملاً سالم مانده است .
امروز در یزد اعلام شد که مقامات اداره فرهنگ و هنر، اداره اوقاف و ژاندارمرى یزد، سرگرم مطالعه چگونگى نبش قبر بى بى حیات  و علل سالم ماندن جسد هستند. از طرف ژاندارمرى یزید نیز، کتبا درخواست رسیدگى شد و در محل ، خادم زیارتگاه شهدا مورد بازجویى قرار گرفته است .
مشروطه ، کارشناس اداره فرهنگ و هنر یزد، ضمن تاءیید سالم بودن جسد و تعلق آن به بى بى حیات  گفت : کسانى که شبانه قبر بى بى حیات  را براى یافتن اشیاء عتیقه ، حفارى کردند، ابتدا دو نقطه زیارتگاه شهدا را خاک بردارى کرده اند و چون چیزى نیافته اند، به نبش قبر بى بى حیات  دست زده اند. با این حال ، هنوز روشن نیست اشیاء عتیقه اى از داخل قبر به سرقت رفته است یا نه .
وى افزود: بزودى براى پوشاندن قبر بى بى حیات  که زیارتگاه روستائیان فهرج است ، اقدام خواهد شد.
داستانهای شگفت/آیه الله دستغیب شیرازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا