تدبیر ش۲۸-۲۹-۳۰ یکی از چیزهایی که باید انجام بگیرد، تحقیقات مقابلهی بلند مدت با خشکسالی است
یکی از چیزهایی که به نظر من باید انجام بگیرد … این است که اینجا (استان فارس)قطب کشاورزی است؛ جا دارد کهتحقیقات مقابله ی بلندمدت با خشکسالی که تحقیقات وسیع و گستردهای است و راههای گوناگونی دارد، در همینجا در این شهر، یک مرکزیتی پیدا کند. همچنان که شما در بخشهای پزشکی گفتید نقاط منحصر به فرد داریـــد، در ایـن قضیـــه هم میتوانید یک نقطه ی منحصـر به فـرد داشته باشید. و البته خیلی کارهای دیگر در این استان میشود انجام داد. انشاءاللَّه هر کدام در هرجا هستید، به پیشرفت این برنامه ها کمک کنید. ۱۸/۲/۸۷ ضرورت تشکیل مرکز تحقیقات سعدی شناسی وحافظ شناسی
تشکیل «مرکز تحقیقات سعدی شناسی و حافظ شناسی» و نیز مرکز دانشگاهی هنر را در شیراز ضروری است… هنر اگر با روح دیانت همراه شود عالیترین وسیله تبلیغ ارزشهای اسلامی و انقلابی و انسانی است. (گزارش خبری) ۱۸/۲/۸۷ تدبیر ش ۳۳ جهتگیریها باید درست، معنوی و الهی باشد
آن روزی که ما بتوانیم درآمد کشور را از راه دانشمان به دست بیاوریم و درِ چاههای نفت را پلمب کنیم، آن روز برای ما روز خوبی است. امروز ما داریم از ذخائرمان میخوریم. بیشتر بودجهی کشور از نفت است. نفت ذخیرهی ماست. گنجینهمان را داریم تخلیه میکنیم؛ از روی ناچاری. باید روزی برسد که بتوانیم از دانش خود نان بخوریم و این ملت بتواند از دانش خود ثروت تولید کند. آن وقت خودِ آن ثروت به پیشرفت دانش کمک خواهد کرد. یک همافزائی پی در پی دارند: علم به ثروت کمک میکند، ثروت به علم کمک میکند؛ دائماً همافزایی به وجود میآید. ما باید دنبال این روز باشیم. البته جهت گیریها، باید جهتگیریهای درست و معنوی و الهی باشد. دیدار با نخبگان دانشگاهی ۵/۶/۸۷
تدبیر ش۳۴ پیشرفت علمی بایستی با امید به موفقیت و حرکت جهادگونه همراه باشد
پیشرفت علمی بایستی با خودباوری اولاً؛ امید به موفقیت ثانیاً؛ حرکت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد. چون ما فرض را بر این گذاشتیم که پیشرفت علمی، بایستی با نگاه بومی و با تکیهی به فرهنگ خودمان باشد – فرهنگ ما یعنی اسلام و مواریث ملی پسندیدهی ما – و نیز ناظر به نیازهای کشور. این، بایستی مجموعهی حرکت علمی ما را تشکیل بدهد. ممکن است بعضی خدشه کنند که آقا مگر میشود؟ ما باید این باور را پیدا کنیم … که میتوانیم. بدانیم که وقتی حرکت انجام گرفت، امید رسیدن به موفقیت وجود دارد. … در این حرکت، تنبلی و تنآسایی و محول کردن کار به یکدیگر جایز نیست. حرکتِ جهادگونه باید کرد. جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان علم هم مثل بقیهی میادین زندگی، جهاد، لازم است. جهاد، یعنی: تلاش بیوقفه، همراه با خطرپذیری – در حدّ معقول البته – و پیشرفت و امید به آینده. دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه ۳/۷/۸۷باوربهخودوآیندهرا بایستیدرجوانتزریقکنید
یک توصیه این است که: هم دستگاههای مدیریتی،هم اساتید، در داخل دانشگاهها خودباوری را ترویج کنید. جوانی که تحت تربیت و تحت آموزش و تعلیم شماست، باید به خود اعتماد داشته باشد …. این حالت بایست در یکایک جوانهای ما بروز پیدا کند. یعنی: جوان ما وقتی که میایستد اینجا حرف می زند، باید اعتماد به نفس ملی خود داشته باشد؛ چون جوان، مظهر امید است. … باید هیچ نشانهای از یأس و تردید در دستیابی به اهداف در این حرف محسوس نباشد؛ باید سرشار از امید باشد. کما اینکه واقعیتها هم همین را تأیید میکند. شما در قبال این، مسئولید. البته عوامل اجتماعی گوناگونی دارد. عوامل: سیاسی، اجتماعی، غیره؛ اما استاد در کلاس یا در آزمایشگاه یا در کارگاه آموزشی تأثیر خیلی زیادی دارد. باور به خود و امید به آینده را بایستی در جوان تزریق کنید. دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه ۳/۷/۸۷جوری نظام آموزشی باید طراحی بشود که جوان به تحقیق و تعمیق علم و دانش علاقه مندبشود
یک مسئله، مسئلهی تقویت روحیه ی پژوهش و جویندگی در دانشجوست. حالا بحث تحول در نظام آموزشی کشور و نظام آموزش عالی، یک بحث خیلی مهم و طولانیای است که باید هم تو این جلسات مطرح بشود، که الآن مجال نیست. من می خواهم عرض بکنم که: در همین زمینهی تحول نظام آموزشی، از جملهی کارهایی که باید انجام بگیرد، این است که جوری نظام آموزشی باید طراحی بشود که جوان ما به تحقیق، طلبگاری در تعمیق علم و دانش علاقه مند بشود. حفظ محوری، غلط است. ما هنوز در دانشگاههایمان ….میبینیم که معلم چند صد صفحه کتاب را برای یک واحد درسی داده که این دانشجو بخواند. چرا؟ حفظ کردن حرفها و گفتهها و نوشتههایی که معلوم نیست همه اش چقدر فایده داشته باشد و درگیر کردن ذهن جوان به چیزی که غیر لازم است. باید فکر کرد؛ باید افراد برگزیده و شاخص بنشینند نظامی را طراحی کنند که جوان ما میل به پژوهش، تعمق و تحقیق پیدا کند؛ با این استعدادی که جوانهای ما دارند. انصافاً استعداد جوانهای ما، استعداد برجستهای است. استعداد متوسط کشور، استعداد بسیار بالایی است. دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه ۳/۷/۸۷ نیازها و اولویتهای علمی را در برنامه ریزهای آموزشی دخالت بدهیم
از چیزهایی که من به عنوان توصیه عرض میکنم: … نیازها و اولویتهای علمی را ما تشخیص بدهیــم و ایــن را در برنامهریزیهای آموزشیمان دخالــت بدهیم. حــالا دربــارهی علوم انسانی، دربارهی علوم پایه، دربارهی بخشهای مختلفی از علوم تجربی یا سطوح مختـلفی از تحقیق، ممکن است یک اولویتهایی در مطالعه و بررسی کامل آشکار بشود؛ اینها بایــد مــلاحظه بـشود و در برنامهریزیها دخالت داده بشود. ما با امکانات محدود و با نیازهای فراوان، نباید به خودمان اجازه بدهیم که در کاری که از اولویت برخوردار نیست، سرمایهگذاریفکری و پولی و وقتی وانسانیبکنیم. دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه ۳/۷/۸۷
جهت گیری تحقیقاتی و پژوهشی۴

- شهریور 14, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 112 نفر
- برچسب ها : اولویت علمی, برنامه ریزی آموزشی, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, حافظ شناسی, خشکسالی, رهبری, سعدی شناسی
اشتراک گذاری این صفحه در :

لقمه حلال در تربیت فرزندان
۱۴۰۴/۰۱/۲۴
مشکلات طلاق
۱۴۰۴/۰۱/۲۳
بازتاب معنوی نامهای خوب
۱۴۰۴/۰۱/۲۲
عادت به مطالعه
۱۴۰۴/۰۱/۲۱
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶
شیر مادر در سرنوشت روانی کودکان موثر است
۱۴۰۳/۰۵/۱۰
اين چپ دست هاي باهوش
۱۳۹۲/۰۴/۰۳
نان و پنیر و سبزی,مناسب برای افطار
۱۳۹۲/۰۸/۲۱
زیارت عاشورا
۱۳۹۹/۰۹/۳۰