جهت گیری تحقیقاتی و پژوهشی۴

جهت گيري تحقيقاتي و پژوهشي4

تدبیر ش۲۸-۲۹-۳۰ یکی از چیزهایی که باید انجام بگیرد، تحقیقات مقابله‌ی بلند مدت با خشکسالی است
یکی از چیزهایی که به نظر من باید انجام بگیرد … این است که اینجا (استان فارس)‌قطب کشاورزی است؛ جا دارد که‌تحقیقات مقابله‏ ی بلند‌مدت با خشکسالی که تحقیقات وسیع و گسترده‏ای است و راه‏های گوناگونی دارد، در همین‏جا در این شهر، یک مرکزیتی پیدا کند. همچنان که شما در بخشهای پزشکی گفتید نقاط منحصر به فرد داریـــد، در ایـن قضیـــه هم می‌توانید یک نقطه‏ ی منحصـر به فـرد داشته باشید. و البته خیلی کارهای دیگر در این استان می‌شود انجام داد. ان‏شاءاللَّه هر کدام در هرجا هستید، به پیشرفت این برنامه‏ ها کمک کنید.        ۱۸/۲/۸۷ ضرورت تشکیل مرکز تحقیقات سعدی شناسی وحافظ شناسی
تشکیل «مرکز تحقیقات سعدی شناسی و حافظ شناسی» و نیز مرکز دانشگاهی هنر را در شیراز ضروری است… هنر اگر با روح دیانت همراه شود عالیترین وسیله تبلیغ ارزشهای اسلامی و انقلابی و انسانی است.    (گزارش خبری) ۱۸/۲/۸۷      تدبیر ش ۳۳  جهت‌گیری‌ها باید درست، معنوی و الهی باشد
آن روزی که ما بتوانیم درآمد کشور را از راه دانشمان به دست بیاوریم و درِ چاههای نفت را پلمب کنیم، آن روز برای ما روز خوبی است. امروز ما داریم از ذخائرمان می‌خوریم. بیشتر بودجه‏ی کشور از نفت است. نفت ذخیره‏ی ماست. گنجینه‏مان را داریم تخلیه می‌کنیم؛ از روی ناچاری. باید روزی برسد که بتوانیم از دانش خود نان بخوریم و این ملت بتواند از دانش خود ثروت تولید کند. آن وقت خودِ آن ثروت به پیشرفت دانش کمک خواهد کرد. یک هم‏افزائی پی در پی دارند: علم به ثروت کمک می‌کند، ثروت به علم کمک می‌کند؛ دائماً هم‏افزایی به وجود می‏آید. ما باید دنبال این روز باشیم. البته جهت گیری‌ها، باید جهتگیری‌های درست و معنوی و الهی باشد.  دیدار با نخبگان دانشگاهی ۵/۶/۸۷  
    تدبیر ش۳۴  پیشرفت علمی بایستی با امید به موفقیت و حرکت جهادگونه همراه باشد
پیشرفت علمی بایستی با خودباوری اولاً؛ امید به موفقیت ثانیاً؛ حرکت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد. چون ما فرض را بر این گذاشتیم که پیشرفت علمی، بایستی با نگاه بومی و با تکیه‏ی به فرهنگ خودمان باشد – فرهنگ ما یعنی اسلام و مواریث ملی پسندیده‏ی ما – و نیز ناظر به نیازهای کشور. این، بایستی مجموعه‏ی حرکت علمی ما را تشکیل بدهد. ممکن است بعضی خدشه کنند که آقا مگر می‌شود؟ ما باید این باور را پیدا کنیم … که می‌توانیم. بدانیم که وقتی حرکت انجام گرفت، امید رسیدن به موفقیت وجود دارد. … در این حرکت، تنبلی و تن‏آسایی و محول کردن کار به یکدیگر جایز نیست. حرکتِ جهادگونه باید کرد. جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان علم هم مثل بقیه‏ی میادین زندگی، جهاد، لازم است. جهاد، یعنی: تلاش بی‏وقفه، همراه با خطرپذیری – در حدّ معقول البته – و پیشرفت و امید به آینده.  دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه  ۳/۷/۸۷باوربه‌خودوآینده‌را‌ بایستی‌درجوان‌تزریق‌کنید
یک توصیه این است که: هم دستگاه‏های مدیریتی،هم اساتید، در داخل دانشگاه‏ها خودباوری را ترویج کنید. جوانی که تحت تربیت و تحت آموزش و تعلیم شماست، باید به خود اعتماد داشته باشد …. این حالت بایست در یکایک جوانهای ما بروز پیدا کند. یعنی: جوان ما وقتی که می‏ایستد اینجا حرف می زند، باید اعتماد به نفس ملی خود داشته باشد؛ چون جوان، مظهر امید است. … باید هیچ نشانه‏ای از یأس و تردید در دستیابی به اهداف در این حرف محسوس نباشد؛ باید سرشار از امید باشد. کما اینکه واقعیتها هم همین را تأیید می‌کند. شما در قبال این، مسئولید. البته عوامل اجتماعی گوناگونی دارد. عوامل: سیاسی، اجتماعی، غیره؛ اما استاد در کلاس یا در آزمایشگاه یا در کارگاه آموزشی تأثیر خیلی زیادی دارد. باور به خود و امید به آینده را بایستی در جوان تزریق کنید.  دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه  ۳/۷/۸۷جوری نظام آموزشی باید طراحی بشود که جوان به تحقیق و تعمیق علم و دانش علاقه‏ مندبشود
      یک مسئله، مسئله‏ی تقویت روحیه‏ ی پژوهش و جویندگی در دانشجوست. حالا بحث تحول در نظام آموزشی کشور و نظام آموزش عالی، یک بحث خیلی مهم و طولانی‏ای است که باید هم تو این جلسات مطرح بشود، که الآن مجال نیست. من می خواهم عرض بکنم که: در همین زمینه‏ی تحول نظام آموزشی، از جمله‏ی کارهایی که باید انجام بگیرد، این است که جوری نظام آموزشی باید طراحی بشود که جوان ما به تحقیق، طلبگاری در تعمیق علم و دانش علاقه‏ مند بشود. حفظ محوری، غلط است. ما هنوز در دانشگاه‏هایمان ….می‏بینیم که معلم چند صد صفحه کتاب را برای یک واحد درسی داده که این دانشجو بخواند. چرا؟ حفظ کردن حرفها و گفته‏ها و نوشته‏هایی که معلوم نیست همه‏ اش چقدر فایده داشته باشد و درگیر کردن ذهن جوان به چیزی که غیر لازم است. باید فکر کرد؛ باید افراد برگزیده و شاخص بنشینند نظامی را طراحی کنند که جوان ما میل به پژوهش، تعمق و تحقیق پیدا کند؛ با این استعدادی که جوانهای ما دارند. انصافاً استعداد  جوانهای ما، استعداد برجسته‏ای است. استعداد متوسط کشور، استعداد بسیار بالایی است.   دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه  ۳/۷/۸۷ نیازها و اولویتهای علمی را در برنامه ‏ریز‏های آموزشی‏ دخالت بدهیم
     از چیزهایی که من به عنوان توصیه عرض می‌کنم: … نیازها و اولویتهای علمی را ما تشخیص بدهیــم و ایــن را در برنامه‏ریزی‏های آموزشی‏مان دخالــت بدهیم. حــالا دربــاره‏ی علوم انسانی، درباره‏ی علوم پایه، درباره‏ی بخشهای مختلفی از علوم تجربی یا سطوح مختـلفی از تحقیق، ممکن است یک اولویتهایی در مطالعه و بررسی کامل آشکار بشود؛ اینها بایــد مــلاحظه بـشود و در برنامه‏ریزی‏ها دخالت داده بشود. ما با امکانات محدود و با نیازهای فراوان، نباید به خودمان اجازه بدهیم که در کاری که از اولویت برخوردار نیست، سرمایه‏گذاری‌فکری و پولی و وقتی وانسانی‌بکنیم. دیدار نخبگان علمی واساتید دانشگاه  ۳/۷/۸۷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید