حکمت سلام در نماز

حکمت سلام در نماز

پرسش. حکمت سلام پایان نماز در چیست؟

پاسخ: آخرین مرحله نماز، سلام و درود فرستادن بر پیامبر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله بندگان صالح و همه نمازگزاران است.
«تکبیره‏ الاحرام» اجازه ورود به نماز و «سلام» اجازه خروج از آن است. درباره حکمت و فلسفه «سلام» می‏توان به موردهای زیر اشاره کرد:
1. احساس یگانگی و همدلی مسلمانان
نمازگزار وقتی در سلام نماز به همه مؤمنان و بندگان صالح و بر خودش سلام می‏دهد، احساس می‏کند که تنها نیست. او خود را از افراد امت بزرگ اسلام می‏داند و با مردان خدا، در هر جای زمین احساس همبستگی می‏کند.۲. امان خواستن از خدا
واژه سلام در میان دو معنا مشترک است: درود و تحیت، نام مقدس خداوند.
بر اساس معنای نخست، معنای سلام‏های نماز روشن است، ولی بر اساس معنای دوم، اشاره و کنایه از این است که نمازگزار به اذن پروردگار، سلامتی و امن از عذاب را برای مؤمنان تفأل می‏زند.

چنان‏که امام صادق علیه ‏السلام می‏فرماید: «    معنی السلام فی دُبُرِ کُلِّ صَلاهٍ الاَمانُ؛ معنی سلام در آخر هر نمازی، امان است»؛ یعنی اگر نماز را در حالی که قلبش خاضع است به جای آورد، از بلاهای آخرت در امان خواهد بود. (مصباح الشریعه، ص ۹۰؛ اسرار نماز، ص ۱۶۲.)

۳. جلب رحمت الهی

امام علی علیه ‏السلام می‏فرماید: «درمعنای السلام‏ علیکم ورحمه ‏اللّه‏ وبرکاته، از خداترحم خواستن برای خود وهمه بندگان‏است که‏این خود، ایمن شدن از عذاب قیامت را سبب می‏شود».  (میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۹۵. )
4. یادآوری نام الهی
امام صادق علیه ‏السلام فرموده است:
سلام، یکی از اسم‏ های خداست و اگر می‏خواهی سلام نماز را به خوبی انجام دهی و معنایش را ادا کنی، پس باید از خدا بترسی و دین و قلب و عقلت را سالم نگه داری و آنها را به ظلمت گناه آلوده نکنی. ( سید روح‏اللّه‏ موسوی خمینی، آداب الصلوه آداب نماز ص ۳۹۹.)
5 . تلقین نیکی‏ها و شایستگی‏ ها
یکی از درس‏ها و آثار نماز این است که هر نمازگزاری، در هر شبانه‏روز پنج بار به خود تلقین می‏کند که از بندگان نیکوکار و شایسته خداوند است: «السلام علینا وعلی عباد اللّه‏ الصالحین» کسی که نماز می‏خواند، اگر به معنای این جمله توجه کند، می‏کوشد با پیام آن تلقین مخالفت نکند، اعمال خلاف مرتکب نشود و خود را هر چه بیشتر به نیکوکاران الگو نزدیک سازد. (رموز نماز، ص ۸۳.)۶ . ارتباط با فرشتگان
سلام، نوعی ارتباط با فرشتگان و اظهار دوستی با آنان است. در روایتی از امام صادق علیه‏ السلام پرسیدند: «چرا در وقت سلام، نمازگرار رو به سمت راست برمی‏گرداند، نه به چپ؟» فرمود: «ملکی که کارهای خوب را می‏نویسد، در طرف راست است. و چون نماز همه‏ اش خوب است و بدی در آن نیست، به طرف راست سلام داده می‏شود، نه طرف چپ».  (ابن شهرآشوب، المناقب، ج ۴، ص ۲۵۹.)
7. پیوند دوستی و محبت با دیگران
سلام، خواستن سلامتی، امنیت، خیر و برکت و سعادت است. نمازگزار با سلام دادن، نشان می‏دهد که دوست‏دار و خیرخواه همه خوبان و نیکوکاران است و همواره آرزو می‏کند آنان سلامت باشند. این مسئله باعث نزدیکی قلب‏ها به هم و مستحکم‏تر شدن دوستی‏ها و برادری‏ هاست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید