خروج زن از منزل

خروج زن از منزل

پرسش. چرا زن مجبور است برای خروج از خانه از شوهرش اجازه بگیرد؟

پاسخ: به نظر مشهور فقها و به فتوای امام نیز اگر در ضمن عقد نکاح شرط شود که زن اجازه خروج از منزل را داشته باشد و نیازمند اذن و اجازه شوهر نباشد و یا اینکه عقد مبنی بر اجازه خروج زن از منزل انجام شده باشد (مانند اینکه زن اشتغال به کار در خارج از منزل داشته و شوهر هم می‏دانسته و مخالفت نکرده و عقد ازدواج هم در همین اوضاع و احوال و با علم و آگاهی و توافق ضمنی و یا صریح انجام بگیرد؛ در این دو صورت (شرط ضمن عقد و عقد مبنی برای جواز خروج زن) نیازمند اذن شوهر نیست و او نمی‏تواند از خروج زن ممانعت کند؛ مگر اینکه مفسده‏ای در بین باشد که در این صورت از باب دیگری و به خاطر حکم دیگری شوهر می‏تواند جلوگیری کند. هم‏چنین اگر مردی حقوق اقتصادی زن را تأمین نکند و زن مجبور شود که برای تأمین مخارج خود کار کند، خروج او از منزل برای کار جایز است. هم‏چنین است خروج زن برای هر امر لازم و واجب عقلی و شرعی، بنابراین نیاز به اجازه شوهر در صورتی است که هیچ ضرورت عقلی و شرعی در کار نباشد و این حکم خود دارای فلسفه‏ های متعددی می‏باشد از جمله اینکه: زندگی خانوادگی اقتضائاتی دارند (از قبیل لزوم انضباط و نظم و کنترل صحیح و نیز تفاهم و علاقه و محبت و صمیمیت بین زن و شوهر و رعایت علایق و عواطف و احترام به یکدیگر) و چه بسا خروج زن بدون رضایت شوهر از منزل مفاسدی داشته باشد و مشکلاتی ایجاد نماید و یا حقی از شوهر ضایع شود و به استمرار و بقای زندگی خانوادگی آسیب رساند. از این رو برای جلوگیری از این گونه آسیب‏ها به زندگی مشترک، چنین حکمی قرار داده شده است و روشن است که این حکم به معنای مردسالاری نیست، زیرا اولاً مردسالاری واژه ‏ای ابهام ‏آمیز است و به انحای گوناگون قابل تصویر می‏باشد. ثانیاً از نظر اسلام، خود مرد نیز اجازه ندارد به میل و هوی و هوس و تمایلات خودش زندگی کند تا چه رسد به اینکه زن و فرزند تابع محض و بی‏چون و چرای او باشند؛ بلکه نظام خانواده در اسلام بر اساس حقوق و وظایف متقابل پایه‏ریزی شده و در آن هم مردسالاری و هم زن سالاری غلط است و آنچه صحیح است خداسالاری، دین‏ سالاری، عقل‏ سالاری و قانون‏ سالاری است. بنابراین به طور خلاصه مردسالاری که به معنای تسلط بی‏چون و چرای مردان به زنان است، در اسلام وجود ندارد. بر اساس نگرش اسلامی، هیچ انسانی بر انسان دیگر تسلط ندارد و آدمیان ملک حق‏تعالی هستند و اگر حقوقی برای فردی قرار داده شده باشد، به تناسب آن حقوق وظایفی نیز بر گردن او گذاشته می‏شود؛ یعنی، حقوق، همراه با تکلیف و مسئولیت و حقوق متقابل می‏باشد.
در احکام شرعی نیز مشاهده می‏شود که در قبال حقوقی که برای مرد قرار داده شده، تکالیفی (مانند مهریه و نفقه) نیز بر گردن او گذاشته شده است. گذشته از این، حقوق مرد نیز محدود و مشروط است به اینکه موجب عسر و حرج و ضرر برای زن نباشد.
آری، اداره زندگی خانواده به عهده مرد است که باید بر اساس عقل و شرع خانواده را اداره کند؛ یعنی، خانواده و زندگی خانواده نیز به میل و اختیار او واگذار نشده است و او در اداره خانواده نیز محدود و مقید به رعایت احکام شرع می‏باشد، به علاوه می‏دانیم که انسان چه زن و چه مرد کامل خلق نشده است و هر کدام از زن و مرد نقایص و نارسایی‏ها و نیازهای خود را دارند. در زندگی مشترک نیز، با تفاهم و همدلی می‏توانند همدیگر را کامل نمایند و هر کدام در راه و مسیر کمال و تعالی و خروج از نقصان و ضعف و نارسایی، نیازمند دیگری است:     «انتم لباس لهن وهن لباس لکم». (بقره: ۱۸۷)    
امیرالمؤمنین علیه ‏السلام در پاسخ سؤال پیامبر اسلام صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله که: «همرست را چگونه یافتی؟». فرمود: «نعم العون علی طاعه اللّه‏»؛    (حارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۱۷.)    «خوب یاوری است بر طاعت و بندگی خدا (و مسیر کمال و تعالی و ترقی و شکوفایی انسانی)».    
از طرفی حضرت زهرا فرموده است: «بهترین چیز برای زن آن است که مرد بیگانه او را نبیند و…». این سخن به معنای الزام و وجوب نیست؛ یعنی، در عین حال که خروج زن از منزل و حضور او در صحنه اجتماع با رعایت موازین و حدود شرعی جایز است؛ اما برای زنان بهتر آن است که از اختلاط با مردان اجتناب کنند. وجود مبارک فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز گرچه به ضرورت در صحنه اجتماع و سیاست حضور یافتند، اما بنای زندگی و روش ایشان در زندگی به اختلاط با مردان نبوده است.
در نگاه اول به نظر می‏رسد که این گفتار بیشتر ناظر به جهات معنوی حیات زنان باشد؛ اما تجربه بشری نشان می‏دهد که این مطلب درباره زندگی مادی و معیشتی و اجتماعی و خانوادگی زنان نیز صادق است؛ زیرا امروزه در دنیای غرب ـ که سالیان درازی است که اختلاط بین زن و مرد وجود دارد و راه‏ها و طرق گوناگون و متعدد و متنوع نیز برای ارتباط آزاد جنسی و ارضای شهوات موجود است ـ با این همه، زنان به دشت تحت آزار و استثمار جنسی مردان قرار دارند.    (برای آگاهی بیشتر ر.ک: آنتونی کیدنز، جامعه‏ شناسی )  
پس در تجربه اجتماعی و تاریخی نیز دیده می‏شود که آزادی ارتباط و اختلاط به نفع بانوان نبوده است. برخی از اندیشمندان نیز با مطالعه احکام اسلام به این نظر رسیده‏اند اسلام نوعی حیات و زندگی در داخل محیط خانواده و حمایت و تعالی زنان را در این محیط خواهان است تا زنان در چارچوب زندگی خانوادگی و در منزل به کمالات و رشد و برطرف نمودن نیازها و شکوفایی انسانی و تحقق وجودی و… نائل گردند. تجربه بشری نیز نشان می‏دهد که چنین زندگی و حیاتی برای بانوان بهتر است. از طرف دیگر، اسلام چنان چتر حمایتی در قوانین خود برای زن ایجاد کرده که او هیچ‏گاه برای تأمین نیازمندی‏های خود، نیازمند خروج از خانه نباشد و همواره مرد را موظف به تأمین او کرده است.    (برگرفته از کتاب پرسش و پاسخ دانشجویی، ص ۲۵۳.)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا