خواص ماهی کیلکا

خواص ماهي كيلكا

ماهی با داشتن پروتئین با کیفیت بالا، چربیهای سهل الهضم و غنی از ویتامین محلول در چربی و انواع مواد معدنی یکی از جایگاههای بسیار با اهمیت را در میان فرآوردههایی حیوانی مانند گوشت قرمز گوشت طیور، تخممرغ و شیر به خود اختصاص داده است.
از نظر تغذیهای پروتئین های ماهی درجه ی هضم بالایی داشته و کیفیت آنها با توجه به اسیدهای آمینه ی ضروری برابر با گوشت قرمز میباشد؛ در نتیجه مهمترین نقش ماهی در تمام کشورهای ماهی خیز برطرف کردن نیازهای پروتئینی میباشد.
هضم چربی ماهی، سریع و از نظر اسیدهای چرب غیر اشباع و به خصوص اُمگا-۳ غنی میباشد. از این رو پزشکان و متخصصین تغذیه، اهمیت مصرف ماهی را در رژیم غذایی توصیه میکنند. اما مانند سایر چربیهای غیراشباع زود اکسیده شده و طعم نامطبوعی پیدا میکنند.
ماهیها غنی از ویتامینهای مختلف میباشند. چربی ماهی منبع ویتامین A و D بوده و قبل از به وجود آمدن مولتی ویتامین به کودکان تجویز میشد.
میزان ویتامین B ماهی نسبتاً زیاد است و گوشت ماهیهای دریا منبع خوب و مهمی از نظر مواد معدنی و ید محسوب میشوند.
کنسرو ماهی های استخواندار مانند ساردین و کیلکا منابع عالی کلسیم و فسفر هستند، زیرا این گونه ماهی ها همراه استخوان کنسرو شده صرف میشوند.چربی ماهی منبع ویتامین A و D بوده و قبل از به وجود آمدن مولتی ویتامین به کودکان تجویز میشد.
ماهی کیلکا یکی از مهمترین انواع ماهیهای اختصاصی دریای مازندران میباشد. ماهی کیلکا با جثهی بسیار کوچک (به طول متوسط ۷ تا ۱۰سانتیمتر و وزن ۷ تا ۱۰ گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم میباشد. تاکنون سه گونه ماهی کیلکا در دریای خزر گزارش شده است:ماهی کیلکا انچووی
ماهی کیلکا چشم درشتماهی کیلکا معمولی
ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله متراکم یافت میشود و با تاریک شدن هوا پراکنده میگردند. فرماندهی کشتی قبل از تاریک شدن هوا با استفاده از دستگاه ماهی یاب عملیات تعقیب گلههای ماهی کیلکا را انجام میدهد. از آن جایی که ماهی کیلکا در عمق معینی زندگی کرده و به ندرت از این عمق تجاوز میکند؛ در نتیجه برای صید آنها لامپ الکتریکی باید مستقیماً در عمقی قرار بگیرد که ماهیان در آن عمق به سر میبرند. ماهیان به دنبال لامپ حرکت میکنند و توسط تورهای قیفی مانند به دام میافتند. به طور معمول میزان صید در هر نوبت بین ۲۰۰تا ۳۰۰ کیلوگرم میباشد. ماهی کیلکا علیرغم جثهی کوچک خود، از نظر ارزش و ترکیب مواد غذایی در ردیف مابقی ماهیها و حتی در بعضی از موارد نسبت به گوشت قرمز دارای مزیت و برتری بیشتری میباشد.
کنسرو ماهی های استخواندار مانند ساردین و کیلکا منابع عالی کلسیم و فسفر هستند، زیرا این گونه ماهیها همراه استخوان کنسرو شده صرف میشوند.
ترکیب ماهی کیلکا نیز همانند سایر ماهیها از آب، پروتئین، چربی و مواد معدنی تشکیل شده که به صورت مختصر توضیح داده میشود:آب: در ترکیب کیلکا میزان آب حدود ۷۵- ۷۳ درصد وزن ماهی را تشکیل میدهد.پروتئین: از نقطه نظر ارزش غذایی، پروتئین عمده ترین قسمت بافتهای ماهی میباشد. ضریب جذب پروتئین ماهی در بدن انسان بالا و برابر ۹۶ درصد میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا