درست انتخـاب کنیم

درست انتخـاب کنیم

در امر ازدواج مهم ترین مسأله شناخت و انتخاب دقیق است . بهره گیری از مشاوره ازدواج امروزه امری مهم و ضروری است ، که به انتخاب درست کمک می کند و نتیجه آن زندگی سالم و احساس خوشبختی و رضایت و موفقیّت است . اما متاسفانه بسیاری از دختران و پسران بدون شناخت و تنها بر اساس احساس ازدواج می کنند . اما چگونه انتخاب درست داشته باشیم ؟
۱_ مهم ترین عامل شناخت درست عدم تبعیت از احساسات است . دوست داشتن و عشق در زندگی لازم است اما کافی نیست پس باید واقع بین بود .
۲_راه های شناخت مهم اند . رفت و آمد ، سوالات مستقیم یا از دوستان و همکارها و یا بررسی روابط خانوادگی و…
۳_ شناخت دیدگاه ها و حساسیت ها و عادت های رفتاری و خلق وخو افکار و عقاید و خواسته ها ی او از زندگی و قدرت ارتباط با دیگران و اهمیّت به مادیات و ….
۴_ بررسی رفتار فرد در شرایط و موقعیت های بحرانی و رفتار او با دیگران در موقعیت های متفاوت که این ها نشانه هایی از چگونگی برخورد او با مسائل مختلف است .
۵_ بررسی خواسته ها و انتظارات . باید بدانیم که طرف مقابل چه انتظاراتی از همسر آینده و همچنین خود ، در زندگی مشترک دارد .
۶_ جویا شدن نظرات یکدیگر و بررسی مسائل مهم و نقش آفرین در زندگی مثل شهر یا مکان زندگی ، نظر طرف مقابل در مورد بچه ، در رابطه با شغل و فعالیّت های خارج از منزل ، معاشرت های خانوادگی و دستانه و….
۷_ عقاید مذهبی هم یکی از عوامل مهم است . دو نفر که قصد تشکیل زندگی مشترک دارند لازم است از نظر عقاید دینی با هم سازگار باشند . باید نظرات یکدیگر را جویا شده و نظر خود را در این رابطه به روشنی بیان کنیم و انتظارات خود را از شریک زندگی در این مورد بیان کنیم و همینطور طرف مقابل .
۸_ خانواده یکی از مهم ترین عوامل است . شخصیت اصلی هر فردی در خانواده شکل می گیرد و متاثر از تربیت اوست . آشنایی با فرهنگ و باورهای خانواده لازم و ضروری است . همینطور روابط خانوادگی (با خواهر یا برادر و پدر و مادر) و بررسی میزان تعهدات فرد در حال حاضر در رابطه با خانواده و همچنین میزان تعهدات بعد از شروع زندگی مشترک .
۹_ باید به احساس خود نیز توجه کنیم . باید از خود بپرسیم آیا او همانی فردی است که باید باشد ؟ آیا این فرد می تواند در آینده پدر یا مادر خوبی باشد ؟ باید پاسخ دقیقی برای سوالات خود بیابیم .
۱۰_ نظرات مثبت اطرافیان در رابطه با طرف مقابل کافی نیست . ( در انتخاب دهن بین بودن و صرف تأیید دیگران انتخاب کردن اصلاً خوب نیست) باید به منطق خود و معیارهای خود توجه کنیم .
۱۱_ امروزه یکی از مهم ترین عواملی که لازم است در انتخاب ، به آن اهمیّت داد ، سلامت جسمی و مهم تر از آن سلامت روانی فرد است ، که در زندگی آینده نقش اساسی را دارند .
۱۲_ تناسب هم مهم است . دو فرد باید در موارد مختلف (سن ، تحصیلات ، طبقه اجتماعی ، توانایی ارتباطی و هوشی و احساسی و حتی جثه و مهم تر ازهمه همان فرهنگ و عقاید و باورها) با هم تناسب داشته باشند .
۱۳_ برای بدست آوردن شناخت درست به هیچ وجه نباید عجله به خرج داد . عجله در امر ازدواج گاه پشیمانی های جبران ناپذیری به دنبال دارد . ازدواج نکردن بهتر از ازدواج نامناسب است .
برای پیمودن این گام ها مهم تر از هر چیز مطالعه ویژگی های دو جنس متفاوت در ابعاد مختلف بسیار ضروری است تا قدرت درک و شناخت از روی رفتار و گفتار و افکار فرد تقویت شود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا