دفاع اقشار تحصیل کرده و مورد احترام جامعه از تاخیر یا تسریع در ازدواج

دفاع اقشار تحصيل کرده و مورد احترام جامعه از تاخير يا تسريع در ازدواج

یکی از دغدغه‌های جوانان در امر ازدواج،‌ تعارض دیدگاه‌ها و نظرات افراد تحصیل کرده و مورد احترام در خصوص سن ازدواج می‌باشد. برخی از ایشان قائل به ازدواج در سنین بالای ۳۰ سال هستند و با جدیت تمام بر نظر خود تاکید دارند و آن را به شیوه‌ها و جملات مختلفی ابراز می‌کنند. به عنوان نمونه چند جمله رایج و مرسوم این افراد را ذکر می‌کنیم”حالا جوونی و باید کیف دنیا رو بکنی، زود خودتو اسیر نکن – الان موقع کسب موفقیت و پیشرفت توست خودت رو با ازدواج محدود نکن – شرایط گذشته با الان فرق می کنه، ما تا به خودمون بیایم، دیدیم چند تا بچه دور و برمون هستند، شما این اشتباه رو نکنین و…”
اگر دقت کرده باشید، در پس زمینه تمام این کلمات قصار، یاس و ترس از عدم موفقیت موج می‌زند. حال این افراد بدلیل موقعیت اجتماعی خود حرف خود را موجه می‌نمایند و ناخواسته دچار ایجاد تشکیک در افکار جوانان می‌شوند.
از طرف دیگر؛ افراد معتبر و تحصیل کرده دیگری وجود دارند که نظری کاملا متفاوت داشته و قائل به ازدواج در اوایل جوانی هستند. این افراد عمدتا با تکیه بر عقاید مذهبی و آداب و رسوم ملی، سعی در اثبات نظرات خود دارند.
مشکل آنجایی بروز می‌کند که جوان بر سر دوراهی قرار می‌گیرد و نمی‌داند حرف کدام گروه را بپذیرد. از طرفی آیات و روایات متعددی وی را به ازدواج ترغیب کرده و عده‌ای انسان ارزشی آن را با قدرت مورد تاکید قرار می‌دهند، از دیگر سو، افرادی به اصطلاح موفق و صاحب منزلت اجتماعی، وی را به تجرد دعوت می‌کنند و ایشان را از فقر و مشکلات پس از ازدواج می‌ترسانند.
به راستی هر دو گروه ضعیف عمل کرده و جوان را با کوله باری از سوالات و شبهات رها می‌کنند. آیا گروه نخست راه صحیح ارضای نیاز جنسی را در صورت تجرد معرفی کرده یا فقط نهی می‌کنند؟ آیا گروه دوم معنای صحیح توکل، تلاش، روزی و… را جا انداخته‌اند یا این‌ها فقط بازی با کلمات و جملات است!
در این یادداشت مخاطب اصلی جوانان نیستند، بلکه دو گروه (مشورت دهنده) بوده و هدف تامل ایشان در خصوص تبعات یک جمله ساده در روح و روان جوان و نهایتا جامعه است. همچنین تاثیرات آن بر میزان متغیر سن ازدواج جوانان ایرانی. در آخر یک آیه از قرآن کریم را هدیه می‌کنیم:
“الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَهً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ”
“شیطان شما را از تهیدستى مى‏ترساند و به [تنگ نظرى و] زشتى وا مى‏دارد، و خدا به شما آمرزش و بخشش خود را وعده مى‏دهد و او وسعت بخش داناست.” (سوره: بقره- آیه: ۲۶۸)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا