در معنی فطریات ، در جمع میان آیهای که میفرماید شما آفریده شدید در حالی که چیزی نمیدانستید ، و آیاتی که آنها را آیات میثاق و فطرت مینامیم . نظریه فیلسوفان اسلامی به این نحو است که انسان یک سلسله معلومات فطری دارد به معنی اینکه این معلومات ، اکتسابی نیست نه به معنی این که بالفعل همراه او هست و آنها را با خود آورده است . با خود بیاورد و از اول داشته باشد یک مطلب است ، وقتی که برایش پیدا میشود از راه کسب پیدا نمیشود مطلب دیگری است .
این به معنی آن است که همین قدر که بر ذهن عرضه میشود ، بدون اینکه نیازی به دلیل باشد ، ذهن آن را در مییابد . با این مقدمه سؤالی در ارتباط با عالم ذر مطرح می شود که : آن تعهد و میثاق الهی و ” بلی ” گفتن ما در عالم ذر چیست ؟ و اگر قرار باشد از آن تصدیق که علم هم تصورات و تصدیقاتی است چیزی در ما نمانده باشد چگونه خداوند به آن استشهاد میکند و ارجاع میدهد ؟ برای دریافت پاسخ صحیح میتوانید به تفسیر المیزان رجوع کنید . در تفسیر المیزان ، در جلد هشتم متن عربی المیزان که این قسمت را بحث کردهاند بسیار عالی و خوب بحث کرده اند .