راه های درونی کردن حجاب در افراد چیست؟

راه های درونی کردن حجاب در افراد چیست؟

به نظر شما راه های درونی کردن حجاب در افراد چیست؟

در دو حیطه باید تلاش شود. یکی در حوزه مبانی نظری و دیگر در حوزه عمل و رفتار:

۱. در حوزه مبانی نظری در صورتی که تاکنون درباره اهمیت حجاب و فلسفه آن و آثار مثبت آن مطالعه کافی نداشته اید و یا اگر مطالعه داشته اید ولی هنوز قانع نشده اید و یا شبهاتی در این زمینه دارید، باید به مطالعه دقیق، گسترده و عمیق این موضوع مهم همت گمارید و مبانی نظری لزوم و ضرورت حجاب، فلسفه حجاب و آثار آن از نظرگاه های مختلف و از جمله از نظر دینی و اخلاقی (که مهمترین آن هم هست) مورد دقت و مطالعه قرار داده و به شناخت کافی در این زمینه دست یابید. زیرا شناخت گام نخست برای عمل و پای بندی به آن است. البته باید این شناخت به باور قلبی منجر شود و از سطح اندیشه و تفکر به پیوند قلبی و عقد باطنی بیانجامد. زیرا بسیاری از افراد علم و آگاهی خوبی نسبت به موضوعی دارند ولی عملا پای بند دانش خود نیستند و برخلاف آن عمل می کنند و آن به خاطر باور نداشتن است و منتج نبودن علم به باور است. بنابراین در این زمینه مطالعات خود را عمیق تر نمایید و به خصوص از زبان قرآن و آیات و روایات به بررسی موضوع حجاب بپردازید. ضمنا مطالعه سیره ائمه اطهار (ع) و به خصوص سیره حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س)و یا دیگر زنان پاکدامن می توانند نقش به سزایی در این شناخت داشته باشد چه خوب است به کتاب هایی که در زمینه فلسفه حجاب نوشته شده مثل فلسفه حجاب شهید مطهری مراجعه کنید و مورد مطالعه دقیق قرار دهید و در صورتی که سؤالات و شبهاتی در این زمینه مطرح بوده یا هست و هنوز پاسخ قانع کننده ای برای آن نیافته اید با کارشناسان این رشته( از جمله همین مرکز) در تماس بوده و در صدد حل آنها باشید زیرا حضور ویروس شبهه در ذهن بدون یافتن پاسخ و تلاش برای حل آن باعث ورود به دیگر بخش های معرفتی و شناختی انسان لطمه می زند و آنها را سست تر می کند. پس هر چه زودتر در صدد پاسخ دهی به آنها برآیید.

۲. در حوزه عمل و رفتار پس از روشن شدن مبانی نظری و فلسفه حجاب و یا به همراه بررسی این موضوع و کسب شناخت می توانید به موارد و راهکارهای زیر توجه نموده و آنها را عملی سازید.

الف. با افرادی که به این موضوع کم توجهی می کنند و رفتارشان تطابقی با ملاک های صحیح ندارد کمتر رفت و آمد کنید مگر به قصد اینکه بخواهید و بتوانید روی آنها تأثیر مثبت بگذارید.

ب. با افرادی رابطه دوستانه و صمیمانه ای داشته باشید که به موضوع حجاب به اندازه کافی و حتی بیش از خودتان توجه می کنند و به آن اهمیت می دهند و در رعات حجاب کوشا هستند.

ج. به آثار منفی و پیامدهای ناگوار بدحجابی به خوبی بیاندیشید و برای خودتان آنها را برجسته کنید. د. درباره آثار مثبت حجاب خوب تفکر کنید و حتی با دوستان خود در این زمینه گفتگو کنید و ارزش آن را هر روز به خود تذکر دهید.

ه. در انتخاب هم اتاقی ها و هم کلاسی ها و هم درسی های خود دقت فرمایید مبادا با افرادی هم اتاق شوید که به این موضوع مهم بی توجهی می کنند و بی بند بار هستند.

و. با حضور در جلسات مذهبی و اخلاقی به تقویت باورهای دینی و اخلاقی تان اقدام نمایید. ز. نمازهای شبانه روز خود را اول وقت و حتی المقدور به جماعت بخوانید.

ح. به تمسخرها و سرزنش های افراد بی بند و بار که حجاب را به مسخره می گیرند و یا گوشه و کنایه می زنند بی توجه باشید و به خداوند متعال و هستی بخش جهان متکی بوده و از او استمداد کنید و خود را وامدار ائمه اطهار و حضرت زهرا(س) بدانید.

ط. هر روز به خود تلقین کنید «حجاب بهترین ارزش برای یک زن مسلمان است و چیزی است که باعث خرسندی و خوشحالی خدای متعال و اولیای الهی و به ویژه حضرت زهرا(س) می شود» و کسب رضایت آنان از هر چیز دیگر بهتر و شایسته تر است.

امید است با بیان آنچه ذکر شد بتوانید در راه درونی کردن حجاب موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا