سنت خداوند در سلب نعمت از گنهکاران

سنت خداوند در سلب نعمت از گنهکاران

قرآن کریم اگر آیات را تکرار می‏کند ، هر جا روی حساب معینی است . در آیه ای همین قدر می‏گوید : « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم »خدا عوض نمی‏کند وضع مردمی را مگر خودشان خودشان را عوض کنند . بلا تشبیه مثل اینکه کسی بیاید در مغازه‏ شما و بگوید فلان سفته را امضاء کن . می‏گویید من امضاء نمی‏کنم مگر اینکه‏ چنین باشد . بیش از این نگفته‏اید که نمی‏کنم . اما یک وقت تعبیر « لم یک مغیرا »( به کار رفته است) .

قرآن وقتی‏ که می‏خواهد سنت خدائی را بگوید که خدائی ما چنین ایجاب می‏کند و غیر از این محال است و این قطعی و ضروری و لا یتخلف است ، با این تعبیرها می‏گوید ، مثلا می‏گوید : « ما کان ربک لیهلک القری بظلم و اهلها مصلحون» ( ۱ ) چنین نبوده و نیست ذات پروردگار تو که به مردمی به صرف اینکه‏ منکر خدا هستند اما وضع خودشان را از نظر عدالت اصلاح کرده‏اند ظلم کند . یا : « وما کنا معذبین حتی نبعث رسولا »( ۲ ) که اصولیین می‏گویند این‏ آیه ” قبح عقاب بلا بیان ” را بیان کرده است . ما هرگز چنین نبوده و نیستیم که مردمی را که به آنها اتمام حجت نشده است عذاب کنیم .
یعنی‏ خدایی ما ایجاب نمی‏کند و بر ضد خدایی ماست که مردمی را که به آنها اتمام حجت نشده است عذاب کنیم . در آن آیه همین قدر گفت : « ان الله لا یغیر ما بقوم ». ولی اینجا می‏فرماید : « ذلک بان الله لم یک مغیرا نعمه انعمها علی قوم »این بدان‏ موجب است که خدا هرگز چنین نبوده و نیست ( در اموری که به خدا نسبت‏ داده می‏شود زمان مطرح نیست ) ، خدا اصلا چنین نیست ، خدایی خدا چنین‏ ایجاب نمی‏کند که نعمتی را از مردمی سلب کند پیش از آنکه آن مردم خودشان ، خودشان را عوض کرده باشند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا