سوال‌های خواستگاری را چگونه بپرسیم؟

سوال‌های خواستگاری را چگونه بپرسیم؟

یکی از مهم ترین آداب و رسوم در زمان وصلت دونفر که در همه کشور های جهان وجود دارد مراسم خواستگاری است. برای این که انتخاب موفقی برای وصلت خود داشته باشیم نیازمند رعایت نکاتی هستیم که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

در جلسه خواستگاری به حرکات، رفتارها و حتی شیوه پاسخ دادن طرف مقابل به سؤال‌ها دقت کنید. این توجه، اطلاعات مفیدی از او به شما داده و احساسی اولیه نسبت به او در شما شکل می‌دهد. افزون بر این هنگام پرسیدن سؤال‌های خواستگاری به این سه نکته توجه کنید:

احترام را فراموش نکنید

اشتباه نگیرید! شما به جلسه خواستگاری رفته‌اید نه به جلسه بازجویی؛ بنابراین فضای جلسه نباید فضای تهاجم و مچ‌گیری باشد. در طول جلسه، حتی وقتی احساس می‌کنیم که جواب صادقانه‌ای نمی‌شنوید، با رعایت احترام و ادب، گفت‌وگو را ادامه دهید و اظهارنظر نهایی درباره پاسخ‌ها را به بعد موکول کنید.

سؤال‌های معکوس بپرسید

 اگر احساس می‌کنید طرف مقابل شما صادقانه پاسخ نمی‌دهد، از روش سؤال معکوس استفاده کنید. قالب کلی سؤال‌های معکوس را با یک مثال بیان می‌کنیم. مثلاً اگر شما اهل رفت‌وآمد زیاد هستید، از طرف مقابل بپرسید «اگر من خیلی اهل رفت‌وآمد نباشم و بیش‌تر مایل باشم اوقات فراغتم را در خانه بمانم، شما چه نظری دارید؟» اگر مخاطب چنین برداشت کند که شما اهل رفت‌وآمد نیستید و بگوید «من هم اهل رفت‌وآمد نیستم» شما توانسته‌اید به‌احتمال زیاد پاسخ موردنظر خود را بشنوید و حال آن‌که اگر سؤال می‌کردید «من اهل رفت‌وآمدم شما چه‌طور؟» در جواب می‌شنیدید «بله» و طرف مقابل را به‌درستی نمی‌شناختید.

خط قرمزها را ترسیم کنید

هنگام پرسش و پاسخ هرجا که لازم می‌دانید، خط قرمزهای موردنظر خود را مشخص کنید. خط قرمزها یعنی مواردی که اگر طرف مقابلتان آن‌ها را رعایت نکند، باعث ناراحتی و افسردگی شما می‌شود. شما در واقع با این کار هم او را با افکار خود آشنا می‌کنید و هم در فضایی محترمانه با او اتمام‌حجت می‌کنید تا راه عذر و بهانه‌های بی‌مورد آینده را ببندید.

با خودتان روراست باشید

پیش از آن‌که تصمیم بگیرید همراه خانواده به خواستگاری بروید یا خواستگاری را به خانه بپذیرید، نخست کمی با خود خلوت کنید، واقع‌بینانه به خود و شرایط موجودتان نگاه کنید، خود را از نظر هشت محور بیان شده بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسید و در نتیجه از طرف مقابلتان توقع‌های غیرمنطقی نخواهید داشت. مراقب باشید که در خلوت خود شعار ندهید. این‌که معیارهای صحیح چیست با این‌که معیارهای شما چیست، متفاوت است. ممکن است شما بر اساس معیارهایی صحیح انتخاب کنید، اما چون این معیارها برایتان درونی نشده و فقط جنبه شعاری داشته است، در زندگی آینده دچار مشکل شوید.

سینما، پارک یا خانه؟

خواستگاری کردن مانند بسیاری از کارهای دیگر (رفتن به مسجد، زیارتگاه، مهمانی، کلاس درس و…) آدابی دارد. جلسه‌های خواستگاری باید به‌صورت رسمی، زیر نظر پدر و مادرها و در یک مکان متعارف که امروزه منزل خانواده دختر است، صورت گیرد. دختر و پسرهایی که با رفتن به پارک، سینما، خیابان و یا هر محل دیگری به‌دور از نظارت پدر و مادرها این‌گونه جلسه‌ها را برگزار می‌کنند، ممکن است در معرض آسیب‌های گوناگونی قرار گیرند. برای نمونه:

* ‌متهم به برقراری رابطه نادرست شوند؛ به‌ویژه اگر این جلسه‌ها به ازدواج نینجامد.

* ‌چون شأن و جایگاه پدر و مادرها نادیده گرفته شده است، اسباب ناراحتی و گله‌مندی آن‌ها شود و پدر و مادرها از آن‌ها و ازدواجشان حمایت نکنند.

* ‌موقعیت اجتماعی خود و خانواده‌شان را در بین بستگان و دوستان خانوادگی به خطر بیندازند.

* ‌از مشورت کارساز پدر و مادر درباره همسر آینده‌شان که در طول جلسه خواستگاری به‌دست می‌آید، محروم شوند.

* ‌به‌دلیل‌‌‌ شرایط خاص حاکم بر فضای دو نفره، شعار و احساس بر عقل و منطق غلبه کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا