سینوزیت چیست و چه علایمی دارد؟

سينوزيت چيست و چه علايمي دارد؟

سینوسها حفراتی هستند که درون استخوانهای صورت جای گرفتهاند و هر یک از آنها توسط مجرایی به بینی راه پیدا میکند. سطح پوشاننده این حفرات بهطور طبیعی ترشحات شفافی دارد که این ترشحات وارد بینی میشود. این ترشحات توسط مژکهایی که جهت نوسان آنها به طرف حلق است به عقب رانده میشوند و هرفرد طبیعی با هربلع مقداری از بزاق خود و مقداری از این ترشحات بینی و سینوسها را بلع میکند.
سینوسهای یک فرد بالغ بهطور متوسط در شبانه روز حدود یک لیتر ترشح میکنند. این ترشحات در لطیف نگهداشتن مخاط پوشاننده سینوسها و بینی موثر است و در تمیز کردن هوایی که از بینی به ریه میرسد نقش اساسی دارد.
سه گروه ممکن است از این ترشحات و ورود آنها به حلق شکایت کنند:گروه اول: وقتی که میزان ترشحات بیشتر از حد نرمال شود مثل حالتی که در افراد مبتلا به حساسیت بینی مشاهده میکنیم.گروه دوم: وقتی که قوام، رنگ یا بوی این ترشحات عوض شود. مثل حالتی که در مبتلایان به سینوزیت میبینیم.گروه سوم: در بعضی افراد هم میزان این ترشحات و هم قوام، رنگ و بوی آن طبیعی است ولی باز هم بیمار از ترشحات پشت حلق خود شکایت دارد. این دسته افرادی هستند که خیلی حساس هستند و ترشحات طبیعی بینی را ترشحات چرکی میانگارند و از بلعیدن آن اکراه دارند.
همچنین وجود این حفرات توخالی درون استخوانهای صورت باعث کاستن از وزن سرمیشود.
این حفرات در دلنشین بودن صدای فرد موثر هستند و چنانچه این حفرات یا بینی پر شوند صدای فرد تو دماغی میگردد.
این حفرات بهصورت ضربه گیر جمجمه و مغز عمل میکنند. بدین معنی که اگر ضربه شدیدی به صورت وارد شود بهواسطه وجود سینوسها، استخوانهای صورت میشکند و لذا ضربه مستهلک شده و به جمجمه و در نتیجه به مغز وارد نمیشود.
سینوزیت حاد:
سینوزیت به معنی التهاب و تورم مخاط سینوسهاست که ممکن است منشاء عفونی یا آلرژیک داشته باشد. در مبتلایان به آلرژی، مخاط بینی و سینوسها متورم شده و در نتیجه آلرژی باعث انسداد مجاری مرتبط کننده سینوها به بینی میشود.
از طرف دیگر آلرژی باعث افزایش میزان ترشحات بینی و سینوسها می‎شود و با وجود دو عامل فوق سینوزیت با منشا آلرژی حاصل میشود. در زمینه سینوزیت عفونی قضیه از این هم ساده تر است. یعنی همانطور که حلق بهدلیل عفونت دچار تورم و ترشح میشود، میکروب میتواند مخاط بینی و سینوسها را نیز متورم کند.
سینوزیت مزمن:
در مواردی که مجاری مرتبط کننده سینوس به بینی به طور طولانی مدت مسدود شود، سینوزیت مزمن حاصل میشود که علامت اصلی آن به شکل ترشحات عفونی مزمن پشت حلق است که معمولا به درمان دارویی جواب نمیدهد و برای علاج آن احتیاج به عمل جراحی است.
پس از تشخیص سینوزیت و شناسایی علت احتمالی آن، پزشک میتواند درمانهایی را برای کاهش التهاب و بهبود علائم تجویز کند. بهطوری که درمان جراحی به دو روش معمولی و روش آندوسکوپیک انجام میشود. در روش معمولی محتویات درون سینوسها تخلیه میشود و در روش آندوسکوپیک مجاری سینوس به بینی را باز میکنیم
به نقل از سلامت نیوز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا