راجع به عاق والدین نسبت به فرزندان شنیدهایم، ولی آیا عاق فرزندان نسبت به والدین هم داریم یا خیر؟ اگر مواردی وجود دارد ذکر نمایید.
در کتب احادیث راجع به عاق والدین نسبت به فرزندان روایات زیادی داریم. امّا راجع به عاق فرزندان نسبت به والدین هم روایاتی رسیده است که ذیلاً به نمونههای آن اشاره میکنیم:
۱- …عن زید بن علی عن امیه عن جدّه قال علیهالسلام: قال رسول الله صلی الله علیه وآله: “یلزم الوالدین من العُقوق لولدهما ما یلزم الولد لهما من عقوقهما” زید بن علی از جدش علی او هم از پیامبر صلی الله علیه وآله روایت میکند که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: “پدر و مادر را نیز عُقوق فرزندان میباشد و عاق فرزندان میشوند چنانچه فرزندان عاق پدر و مادر میشوند.”
۲- قال الصادق علیهالسلام قال رسول الله صلی الله علیه وآله: “رحم الله من اعان ولده علی بِرّه: قال: قلت: کیف یعینه علی بِرّه؟ قال: یقبل میسوره، و یتجاوز عن معسوره و لا یرهُقه، و لا یخرق به فلیس بینه و بین أن یصیر فی حدّ من حدود الکفر الاّ ان یدخل فی عُقوقٍ او قطیعَه رحمٍ، ثم قال رسول الله صلی الله علیه وآله: الجنّه طیبه طیبها الله و طیب ریحها، یوجد ریحُها مِنْ مسیره ألفی عامٍ و لا یجد ریح الجنّه عاقّ و لا قاطع رحمٍ و لا مرخی الإزار خُیلاء” از حضرت صادق علیهالسلام منقول است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: “خدا رحم کند کسی را که فرزند خود را انجام کارهای نیک کمک کند. راوی عرض کرد: که چگونه فرزند خود را کمک کند؟ فرمود: کار آسانی از او به عمل آید قبول کند و کاری که بر او دشوار است و نمیتواند انجام دهد از او در گذرد و تکلیفهای دشوار به او نکند و سفاهت و تندی به او نکند. سپس پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمود: بهشت مکان پاکیزهای است که خدا آن را خلق کرده است و پاک قرار داده است. و بوی بهشت را خدا پاکیزه کرده است، بوی بهشت از مسافت مسیر دو هزار سال به مشام انسان میرسد اما بوی بهشت را آدم عاق و قاطع رحم و آدم لاابالی و بیپروا از نجاست (حرام حاصل از قبل و دبر) و آدم احمق دریافت نمیکند.