عالم ذر

عالم ذر

پرسش: ویژگیهای ذکر شده برای عالم ذر چیست؟

پاسخ: در مورد “عالم ذر” در میان دانشمندان، مفسران، متکلمان و ارباب حدیث، گفت و گوهای زیادی واقع شده است، و این نشانگر پیچیدگی موضوع (عالم ذر) می‏باشد. خدای سبحان در قرآن کریم می‏فرماید: … وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ‏…؛ به خاطر بیاور زمانی را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم “ذریّه” آنها را برگرفت، آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسید: آیا من پروردگار شما نیستم، آنان همگی گفتند: آری، ما گواهی دادیم، این کار را خداوند به خاطر آن انجام داد که در روز قیامت نگویید ما از این موضوع توحید و معرفه الله غافل بودیم‏، (اعراف، آیه ۱۷۲). حال این ظهور و بروز (در عالم ذر) که واقع شده و به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چیست؟ ۱. محدّثان در پاسخ می‏گویند: در بعضی از احادیث آمده است: فرزندان آدم تا پایان دنیا به صورت ذرّات کوچکی از پشت آدم خارج شدند و فضا را پر کردند؛ در حالی که دارای عقل و شعور بودند و قادر بر سخن و تکلم بودند. خداوند آنان را مخاطب قرار داد آیا من پروردگار شما نیستم (أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ‏)؟ همگی در پاسخ گفتند. آری (بلی) به این ترتیب پیمان نخستین بر توحید گرفته شد”. ۲. گروهی از مفسران می‏گویند: منظور از “ذر”، ذرات نخستین وجود انسان (نطفه) از پشت پدران به رحم مادران انتقال یافت و به تدریج در عالم جنین به صورت انسان کاملی درآمد و همان حال خداوند استعدادهایی به او داد که بتواند حقیقت توحید را درک کند. از این رو عالم ذر عالم جنین است و سؤال و پاسخ به زبان حال صورت گرفته است. ۳. منظور از عالم “ذر” عالم “ارواح” است؛ یعنی، خداوند در آغاز ارواح انسان‏ها را آفرید و مخاطب ساخت و از آنان اقرار بر توحید گرفت. ۴. منظور از “ذر” اجزای بسیار کوچک نیست؛ بلکه ذر به معنای ذریّه (فرزندان) است؛ خواه کوچک و صغیر باشند یا بزرگ و کبیر. بنابراین سؤال و جواب در میان انسان و خداوند، به وسیله پیامبران به زبان “قال” می‏باشد. ۵. سؤال و جواب (در عالم ذر) بین انسان و خداوند، به زبان حال، صورت گرفته است؛ آن هم بعد از بلوغ و کمال و عقل. ۶. علاّمه طباطبائی می‏گویند: موجودات دارای دو نوع وجودند، یک وجود جمعی در نزد خدا – که در قرآن به عنوان ملکوت از آن یاد شده است – و دیگر وجودات پراکنده که با گذشت زمان به تدریج ظاهر می‏شوند. به این ترتیت عالم انسانیت دنیوی، مسبوق به عالم انسانیت دیگری است که در آن جا هیچ موجودی محجوب از پروردگار نیست و با شهود باطنی او را مشاهده کرده و به واحدیت. او اعتراف می‏کند و سؤال و جواب در عالم “ذر” مربوط به آن جا می‏شود، (مکارم شیرازی، ج ۲، ص ۱۰۷ – ۱۱۶).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا