عبدالبهاء ، رهبر سوم بهائیان

عبدالبهاء ، رهبر سوم بهائيان

عبّاس افندی که بعدها لقب عبدالبهاء برای خویش اختیار کرد پسر ارشد حضرت بهاءاللّه بودند که قبل از نیمه شب بیست و سوم ماه می۱۸۴۴ میلادی ، مطابق با پنجم جمادی الاولی ۱۲۶۰ هجری قمری در طهران تولّد یافت .
در ماه اوت۱۹۱۱ نخستین مسافرت خود را بعالم غرب آغاز کرد و در طی سخنرانیهای متعددی که در مجامع گوناگون آنجا ایراد نمود، صراحتاً از انگلیس و آمریکا جانبداری کرد.
وی در اوایل سپتامبر ۱۹۱۱ به لندن وارد  و یکماه در آنجا اقامت  نمود و در آنجا سخنرانی هایی داشت. سپس به پاریس عزیمت کرد و در آنجا نیز اوقاتش را به خطابات و نطقهای روزانه گذراند. در ماه دسامبر به مصر مراجعت نمود و در بهار سال بعد به استدعای مکرّر بهائیان امریکا به طرف ایالات متّحده عزیمت کرده و در ماه آوریل ۱۹۱۲ به نیویورک وارد شد. و در طی نه ماه از ساحل شرقی تا ساحل غربی امریکا مسافرت کرد و در آنجا نیز خطاباتی ایراد کرد. در پنجم دسامبر با کشتی به طرف انگلستان حرکت کرد و شش هفته در آنجا اقامت نمود و از شهرهای لیورپول ، لندن ، بریستول و ادینبورگ دیدن کرد . در ادینبورگ خطابه ای در مجمع اسپرانتیستها ایراد کرد . پس از دو ماه اقامت در پاریس به اشتوتگارت عزیمت کرد سر انجام در ماه مه ۱۹۱۲ به مصر بازگشت و در پنجم
دسامبر ۱۹۱۳ به حیفا مراجعت نمود . در این موقع سنّ او به هفتاد سال رسیده بود.
در پستهای بعدی برخی از سخنرانیهای عبدالبهاء ارائه می شود.
در اواخر جنگ بین الملل اوّل (۱۹۱۸ – ۱۹۱۴) ، پس از اینکه دولت عثمانی سقوط کرد و سایه های استعمار بر تمامی کشورهای تجزیه شده که در پهنه امپراطوری عثمانی بودند ، گسترده گشته و شهرهای گوناگون فلسطین یکی پس از دیگری توسط سرداران انگلیسی گشوده می شود،جناب عبدالبهاءبا خانواده ی خویش در فلسطین به سر می برد. گویا مأمورین جمال پاشا (سردار عثمانی)به دنبال ایشان هستند تا او را دستگیر و اعدام نمایند . در هنگام محاصره شهر حیفا،
ناگهان تلگرافی از طرف ” لرد بالفور ” وزیر امور خارجه ی انگلیس به جنرال النبی سالار سپاه انگلیس در فلسطین صادر می شود و در آن تأکید می گردد:
“بجمیع قوی در حفظ و صیانت حضرت عبدالبهاء و عائله و دوستان آن حضرت بکوشد”، متعاقب آن دستور،  جنرال النبی تلگرافی پس از فتح حیفا به لندن مخابره و از مصادر امور تقاضا نمود”صحّت و سلامت مبارک را بدنیا اعلام نمایند” ضمناً فرمانده جبههء حیفا مأموریت یافت که تصمیمات لازم را جهت حفظ جان مبارک اتّخاذ و از اجراء نقشهء پلید جمال پاشا که طبق اخبار واصله بدایرهء اطّلاعات انگلستان بر آن تصمیم بوده  که در صورت تخلیهء شهر و عقب نشینی قوای ترک “حضرت عبدالبهاء و عائلهء مبارکه را در کوه کرمل مصلوب سازد”  جلوگیری نماید.
این مطلب در صفحات ۶۲۳ و ۶۲۴ کتاب قرن بدیع اثر قلم شوقی افندی ، ترجمه ی نصر الله مودّت ، ۱۴۹ بدیع – ۱۹۹۲ میلادی آورده شده است.
پس از جریان جنگ ، انگلستان در جهت قدردانی از جناب عبدالبهاء ، طی مراسمی لقب “سر” و نشان ” نایت هود “( Knighthood ) که بزرگترین نشانه خدمتگزاری به انگلیس است ، به ایشان اهدا می نماید ، لازم به ذکر است که  این مراسم در روز ۲۷ آوریل ۱۹۲۰ در باغ حکمران نظامی حیفا بعمل آمد .
این مطلب نیز در صفحه ی ۶۲۵ کتاب قرن بدیع اثر قلم شوقی افندی ، ترجمه ی نصر الله مودّت ، ۱۴۹ بدیع – ۱۹۹۲ میلادی و در صفحه ی۷۷ کتاب بهاءالله وعصر جدید تألیف ج. ای. اسلمنت و ترجمه ع. بشیر إلهی ، هـ. رحیمی ، ف. سلیمانی  آمده است.
با توجه به مطالب فوق الذکر، مشخص می شود که عباس افندی با هم دستانش با دولت استثمارگر انگلیس ارتباط برقرار کرده بودند و انگلیس ، ایشان را در پوشش حمایت خود قرار داده بود.
در پستهای آینده سعی می شود مطالب و مدارک بیشتری در مورد جانبداری عبدالبهاء از انگلیسی ها و آمریکایی ها ارائه می گردد.
عباس افندی در سن هفتاد و هشت سالگی در ساعت یک و نیم صبح روز دوشنبه ۲۸ نوامبر  ۱۹۲۱ میلادی فوت کرد.
از تألیفات عبدالبهاء می توان به مقاله سیاح – تاریخ دوره ی اوّل امر به فارسی-  مکاتیب در سه جلد مشتمل بر الواح مختلفه ( فارسی و عربی) – تذکره الوفاء مشتمل برترجمه های احوال بعضی از مؤمنین امر(بهائی) – خطابات عبدالبهاء- الواح الوصایا- بعضی مناجات های فارسی و عربی و… اشاره کرد.
 
در پایان لازم می دانم به این نکته نیز اشاره نمایم که همانگونه که خوانندگان محترم مطلع هستند در طول جنگ اسرائیل با غزه و جنایات وحشیانه اسرائیل در غزه بسیاری از کشورها از جمله غیر مسلمانان به محکوم کردن این جنایات در اسرائیل به هر نحوی با تظاهرات و راهپیمایی های خیابانی پرداختند اما بهائیان این مدعیان پر مدعای اتحاد و صلح میان همه ی بشر ، به دلیل  وابستگی هایی که به اسرائیل دارند هیچ حرکتی اعم از صدور بیانیه ، مقاله و … انجام ندادند و سکوت اختیار نمودند.  این بحث ،می تواند به نحوی ماهیت حقیقی بهائیت را بیشتر آشکار  سازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا