محیط خانواده
کم توجهی والدین به تربیت دینی فرزندان، به ویژه در کودکی و نوجوانی، نقش مهمی در بی اعتقادی جوانان به امور دینی دارد. اگر کودک در محیطی رشد کند که اعضای آن به مسائل دینی و عبادی بی اعتنا هستند و خود را در قبال آن مسئول نمیدانند، بی شک، این کودک نیز در جوانی و بزرگسالی از مذهب و عبادت، گریزان خواهد بود. والدین باید تربیت درست و اسلامی فرزندشان را از دوران کودکی آغاز کنند و راهنمای خوبی برای دوران نوجوانی و جوانی فرزندشان باشند؛ زیرا در بزرگسالی، شخصیت فرد بهطور کامل شکل گرفته و تغییر و اصلاح آن، کاری بس دشوار است. به تعبیر سعدی:
هرکه در خُردیاش ادب نکنند
در بزرگی، فلاح از او برخاست
چوب تَر را چنانچه خواهی، پیچ
نشود خشک جز به آتش، راست
حضرت علی علیه السلام در نامهای به فرزند بزرگوارش، امام حسن مجتبی علیه السلام میفرماید: «پیش از آنکه دلت سخت و عقلت گرفتار شود، به تربیت تو پرداختم.» صفحه دل کودک در آغاز تولد، پاک و سفید است. روش های خوب و بد تربیت والدین در سال های پس از تولد، بر این صفحه سفید نقش میبندد. هنگامیکه فرزند به دوران نوجوانی و جوانی رسید، آثار خوب و بد تربیت کودکی او در شخصیت فرد دیده میشود. ازاینرو، پیامبر خدا صلیالله فرمود: «فرزندانتان را گرامی بدارید و آنها را خوب تربیت کنید».
گاهی برخی خانواده های دیندار، ارزشها و باورهای خود را با خشونت و زور به جوان تحمیل میکنند که این روش نادرست، سبب فرار و دوری جوان از باورهای دینی و افزایش فاصله میان او و والدینش میشود. برای پرورش درست و اصولی نوجوان و جوان، باید از نقطه ای آغاز کنیم که جوان علاقه مند است و بهگونهای عمل کنیم که او در تربیت خود، احساس اجبار و تحمیل عقیده نکند.
پیام متن:
۱. برای اینکه جوانانی دیندار داشته باشیم، باید از دوران کودکی، در تربیت درست و سالم آنان بکوشیم.
۲. بهکارگیری اجبار و خشونت در تربیت دینی فرزندان، نتیجه معکوس میدهد و آنان را از مذهب گریزان میکند.
دوستان جوان
جوانی، ابتدای ورود به زندگی اجتماعی است. جوان برای رسیدن به استقلال بیشتر که یکی از ویژگی های این دوران است، از خانواده دور میشود و به دوستان خود روی می آورد. در این میان، تأثیر دوستان میتواند بیش از نقش خانواده باشد. یک دوست بد و فاسد میان دوستان خوب، همچون میوه پوسیده ای است که میان میوه های سالم جعبه ای قرار دارد. همانگونه که این میوه پوسیده میتواند میوه های زیادی را بر اثر گذر زمان خراب کند، دوست بد نیز میتواند افراد بسیاری را مانند خود فاسد سازد. امام علی علیه السلام میفرماید: «کسی که ناسنجیده با دیگران پیمان دوستی میبندد، ناچار باید به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در دهد».
مؤثرترین عامل در شکلدهی شخصیت انسان، پس از اراده و تصمیم خود فرد، دوستان و معاشران او هستند. انسان، بخش بزرگی از باورها و ویژگیهای اخلاقی خود را از دوستان و همنشینانش فرامیگیرد. از علی علیه السلام دراینباره نقل است:
هرگاه امر کسی بر شما مشتبه شد و دین او را تشخیص ندادید، به دوستانش نظر کنید. اگر اهل دین بودند، او نیز پیرو دین خداست و اگر بر دین خدا نبودند، پس او نیز نصیب و بهره ای از دین خدا ندارد.
این سخن، همان حقیقتی است که اینگونه به زبان شعر درآمده است:
تو اول بگو با کیان زیستی
پس آنگه بگویم که تو کیستی
بنابراین، جوانان باید در انتخاب دوست و همنشین خود بسیار دقت کنند و کسانی را به دوستی برگزینند که ایمانی پاک و اندیشه ای سالم دارند. دوست خوب و شایسته، انسان را به داشتن شخصیتی سالم و عملکردی درست فرامیخواند. همچنین «از دست دادن اینگونه دوستان، سبب غربت و تنهایی انسان میشود» و «نشان دهنده ناتوانی فرد در نگهداری دوست خوب است».
پیام متن:
۱.پس از اراده فرد، دوستان او در شکلدهی شخصیت وی نقش مهمی دارند.
۲.دوستان خوب، انسان را به رفتار و عملکردی درست فرامیخوانند.
۳.از دست دادن دوستان خوب، نشان دهنده ناتوانی فرد و موجب غربت و تنهایی اوست.
تکریم جوان
اسلام درباره بزرگ شمردن شخصیت فرزندان و جوانان و احترام گذاشتن به آنان، راهکارهایی ارائه داده است که عمل به آنها، تربیت صحیح اسلامی را در پی خواهد داشت. پیامبر گرامی اسلام، فرزند را در طول هفت سال سوم زندگی، وزیر و مشاور میخواند.
از این سخن درمی یابیم هنگامی که فرزند به سن تکلیف رسید، دیگر نباید با او برخورد کودکانه کرد، بلکه او جوان پرشور و پرتوانی است که در کارها میتوان با او مشورت کرد. این کار برای رشد شخصیت جوان و سهیم کردن او در امور زندگی و جامعه، لازم است. اگر بزرگی و احترام جوان حفظ شود، هرگز گرفتار عقده خودکمبینی نخواهد شد و بهسادگی در دام افراد منحرف گرفتار نخواهد آمد.
بنابراین، کسانی که به سعادت جوانان علاقه مندند و برای تحقق تربیت شایسته آنان میکوشند، وقتی خطا و لغزشی از جوانان خود دیدند، باید پنهانی و دور از چشم دیگران و در کمال ادب و احترام، اشتباه آنها را یادآور شوند، بهگونهای که احساس توهین و تحقیر نکنند. رسول خدا صلیالله هرگاه میخواست اشتباه فردی را تذکر دهد، با کنایه و خطاب به جمع، خطا بودن کار فرد را گوشزد میکرد.
اطرافیان و مربیان جوان باید بدانند که جوان، دوره ویژه و حساسی را میگذراند و دانش و تجربه او اندک و ناچیز است. پس نباید در برابر اشتباه ها و کوتاهی های نوجوان، با تضعیف شخصیت و سرزنش های بیحد، او را از صحنه فعالیتهای اجتماعی و مذهبی بیرون رانند. در این صورت، او بااحساس حقارت، خود را ضعیف و آسیب پذیر میبیند و بهجای حل مشکلات، تن به خواری و پستی میدهد و با گرفتار شدن در دام گروه های فاسد، خود را به ناپاکیها آلوده میسازد. روزهای جوانی، بهترین دوران سازندگی شخصیت جوان است. ازاینرو، اگر احترام واقعی جوانان حفظ شود و آنها را بهعنوان عنصری مفید و مؤثر در امور جامعه به کار گیرند، زمینه همکاریهای دوستانه و روبه رشد آنها نیز فراهم میشود.
پیام متن:
۱.فرزندان در طول هفت سال سوم زندگی، وزیر و مشاور والدین در کارها هستند تا بدین گونه تکریم شوند.
۲.خطا و اشتباه جوان را باید پنهانی و به دور از چشم دیگران به آنان گوشزد کرد تا به شخصیت آنها توهین نشود.
۳. تضعیف شخصیت جوان، زمینه ساز پیوستن او به گروه های کجرو و فاسد میشود.
الگوی مناسب
یکی از ویژگی های دوران جوانی، الگوپذیری است. جوان به دنبال شخصی میگردد تا رفتارش را با او تنظیم و از رفتارهای او تقلید کند. نوجوان و جوانی که شیفته مقام علمی، هنری و ورزشی فردی میشود، در نتیجه این شیفتگی، درصدد برمی آید که خود را در نوع لباس پوشیدن، نشست و برخاست و راه رفتن و سخن گفتن، به الگو نزدیکتر و با او هماهنگ تر سازد.
گاهی نیز این علاقه مندی بهجایی میرسد که جوان، بدیها و زشتیهای فرد الگو را نمیبیند و او را از هرگونه عیب و نقص، پاک میپندارد. حضرت علی علیه السلام فرمود: «چشم انسان علاقه مند از دیدن عیبهای محبوب خویش نابیناست و گوشش در شنیدن زشتی های وی ناشنواست».
الگو قرار دادن افراد ناشایست که نقشی در کمال و موفقیت انسان ندارند، جوان را از شکوفا شدن استعدادهایش بازمیدارد و جوان بر اثر شبیه سازی خویش با الگوهای نامناسب، اخلاق آنان را نیز در خود جلوه گر میسازد. امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرماید: «بیخردی است که از هر صدایی پیروی کنی و با هر بادی به سمتی حرکت کنی».
بنابراین، شناختن حدود و منزلت الگوها و ضد الگوها ضروری است تا قدرت و شهرت و موقعیت، یگانه معیار الگوسازی نشود. برای این کار، جوان باید با پندها و رفتار اسوه های متعالی دین هماهنگ شود تا هیچگاه از شخصیت اسلامی و اعتقادی خود دور نگردد. از نظر آموزه های دینی و اسلامی، هدف اصلی تقلید و پیروی از الگوها، دستیابی بهحق و حقیقت از راه رشد فکری و معرفتی است و این امر، تنها در سایه پیروی از الگوهای شایسته امکانپذیر است، چنانکه خداوند در قرآن کریم تذکر میدهد: «آیا آن که مردم را بهحق رهبری میکند، سزاوار پیروی است یا آن که هدایت نمیکند، مگر آنکه خود هدایت شود.» حضرت موسی علیه السلام ، هدف خود را از پیروی خضر علیه السلام ، بهره مند شدن از آموزش همراه با رشد و تعالی ذکر میکند. امام صادق علیه السلام نیز انسان را از اینکه بدون دلیل محکم، الگویی را انتخاب و او را در همه گفته ها و کردارش، تأیید و تصدیق کند، بر حذر میدارد.
پیام متن:
۱.جوان به دنبال الگو و اسوه ای است تا رفتار و منش خود را با او هماهنگ کند. بنابراین، باید در انتخاب الگو بسیار دقت کرد.
۲.الگو قرار دادن افراد ناشایست سبب دوری جوان از خودشناسی و بازماندن او از کشف استعدادهایش میشود.
رسانه های جمعی
امروزه رسانه های جمعی در شکلدهی شخصیت و فرهنگ افراد جامعه نقش برجسته ای بر عهده دارند؛ زیرا بیشتر مردم جامعه به ویژه جوانان، وقت زیادی را برای خواندن مجله و روزنامه یا تماشای برنامه های تلویزیونی و رفتن به سینما میگذرانند. بنابراین، چگونگی عملکرد این وسایل ارتباط جمعی در بازتاب باورها و ارزش های پذیرفته شده افراد جامعه، در روی آوردن مردم به آنها یا انحراف از آنها بسیار اثرگذار است. بدین جهت، امام خمینی رحمه الله به دستاندرکاران صدا و سیما سفارش میکرد:
دستگاه تلویزیون یا رادیو باید آموزنده باشد. باید به جوانهای ما قدرت بدهد و آنها را نیرومند کند. از راه سمع و بصر بهتر میشود آنها را تربیت کرد؛ برای اینکه همه گوش میکنند و جوانها هم گوش میکنند.
رسانه ها با توجه به توانمندیهای خود، گاه میتوانند یکی از عوامل مهم دگرگونی ارزشها و باورها باشند. در برنامههایی که ارزشهای مادی، ثروت، نابرابری، سودجویی و تجملگرایی، بهعنوان ارزشهای مثبت معرفی میشوند و در مقابل، ارزشهای معنوی و مذهبی پیرو ارزشهای مادی هستند، چه گونه میتوان از نوجوان و جوان انتظار داشت به باورها و ارزشهای دینی خود پایبند باشد؟ ازاینرو، صاحبان رسانه هرگز نباید بنا بر خواسته های شخصی خود عمل کنند، بلکه باید با در پیش گرفتن راهی درست، جامعه را به جاده سلامت و رستگاری رهنمون شوند. امام خمینی رحمه الله درباره رسالت رسانه میفرماید:
این دستگاه ها، دستگاه های تربیتی است. باید تمام اقشار جامعه با این دستگاه ها تربیت بشوند. یک دانشگاه عمومی است؛ دانشگاهی که در تمام سطح کشور گسترده است.
پیام متن:
۱.رسانه های گروهی در جایگاه یکی از عوامل اصلی شکل دهی شخصیت و فرهنگ مردم، باید در جهت باورها و ارزش های دینی مردم جامعه گام بردارند.
۲.همخوان نبودن ارزش های پذیرفته شده مردم باارزشهای ترویجی رسانههای گروهی، سردرگمی و تزلزل شخصیتی جوان و نوجوان را موجب میشود.