فاطمه زهرا «ثقل اصغر»

فاطمه زهرا «ثقل اصغر»

به اتفاق همه‏ى مسلمانان، رسول‏اللَّه (ص) درباره‏ى قرآن و عترت فرمودند: من دو چیز را به عنوان امانت و یادگار نزد امت مى‏گذارم، یکى قرآن، دیگرى عترت و اهل‏بیتم و شما تا زمانى که به این دو تمسک کنید گمراه نخواهید شد، و این دو از هم جدا نمى‏شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند:
قال رسول‏اللَّه (ص): «انى تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم به لن تضلوا بعدى ابدا، و هما کتاب اللَّه طرفه بیداللَّه و طرفه بایدیکم، الثقل الاکبر، و عترتى اهل بیتى، والثقل الاصغر و لا یسبقوهم فتهلکوا فلا تعلموهم فانهم اعلم منکم و لن یفترقا حتى یردا على الحوض کهاتین…». (۱)
آرى ماترک و ارثیه‏ى رسول‏اللَّه (ص) این دو چیز گرانبها و باارزش است که در حقیقت ارثیه‏ى نبوت و رسالت از آدم تا خاتم مى‏باشد، که حجت بالغه‏ى خداى سبحان است تا روز قیامت.
حدیث شریف ثقلین از جمله احادیث معتبر و متواترى است که حتى الفاظ آن هم به تواتر از رسول‏اللَّه (ص) رسیده است، به طورى که هیچگونه شک و ابهامى در آن وجود ندارد، و با مراجعه به م‏آخذ و منابع روایى، این حقیقت همانند آفتاب نیمروزى که حتى افراد کور هم وجود آن را احساس مى‏کنند، روشن و آشکار است. اگر کسى این حقیقت را منکر شود، خود را به کورى زده و اعشى‏منش است که حقیقت آشکار را کتمان مى‏کند، که البته درمان این بیمارى بسیار دشوار و چه بسا ناممکن باشد.
۱ـ ماخذ زیادى در جزوه تحقیقى موسوم به حدیث الثقلین ص ۵، نوشته‏ى محقق گرامى جناب قوام‏الدین وشنوى درباره‏ى حدیث شریف و متواتر ثقلین ذکر شده. و نیز بحار، ج ۲۳، ص ۱۰۶ به بعد مراجعه 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا